Mislukte migraties zijn er om opgelost te worden! Ook een aantal maanden of zelfs bijna een half jaar na livegang kun je als website prima weer op het oude organische niveau terugkomen. Deze case laat zien dat je zelfs heel goed organisch een stuk groter kunt worden dan voorheen.
Zolang je maar aan de juiste technische touwtjes trekt en hetzelfde (of zelfs beter) verhaal vertelt op je pagina’s als voor livegang.
*In samenspraak met onze opdrachtgever vermelden we de naam en website in deze case niet, omwille van de concurrentiegevoeligheid.
De website van deze opdrachtgever is een platform met lease aanbod van auto’s in met name het financial lease model. Door een mislukte of gebrekkige SEO migratie was het platform 80% tot 90% van de dagelijkse organische klikken kwijt. Ze klopten bij ons aan met de vraag of we dit recht konden trekken, want dit kostte serieus leads! En daardoor ook Google Ads advertentiebudget, omdat het aantal verminderde organische leads toch opgevangen moest worden.
We kozen voor een SEO migratie herstel project, ook om aan deze opdrachtgever te bewijzen dat we met de juiste technische wijzigingen al een deel van het organisch verkeer terug konden pakken. We konden dan eventueel in een later stadium in een maandelijks traject het verkeer weer verder uitbouwen (spoiler: is er dus uiteindelijk ook uitgekomen).
Disclaimer: de opdrachtgever wenst anoniem te blijven vanwege gevoeligheid richting concurrenten. In deze case verwijzen we daarom naar ‘de opdrachtgever’
We konden in de fase voorafgaand aan het project al vrij duidelijk zien dat Google weinig snapte van de verhuizing. Ook zonder Search Console toegang. We hebben vervolgens in een korte kick-off met deze opdrachtgever en de bouwer van het nieuwe platform besproken wat er tijdens livegang gemigreerd en veranderd is aan het platform.
Vervolgens hebben we het SEO migratie herstel advies opgesteld en besproken met de developer in twee fases:
Tijdens deze fase wilden we alvast de belangrijkste technische wijzigingen briefen aan de developers, want er was uiteraard geen tijd te verliezen. We analyseerden:
Daarnaast vergeleken we de nieuwe situatie qua content op de belangrijkste landingen met informatie uit de Web Archive.
Hier rolden grofweg een aantal adviezen uit:
De eerste migratie herstel fase draaide om de wijzigingen die ook direct effect gingen hebben op crawling / indexering van het platform. In de tweede fase namen we de overige verbeterpunten ook mee in een uitgebreid plan. De belangrijkste onderdelen:
Wijzigingen uit de eerste fase lieten we hier ook in terug komen, maar deze waren ondertussen ook al deels opgepakt. We hebben alle mogelijke verbeterpunten (of dit nou technische punten waren of content verbeteringen) geprioriteerd, zodat het duidelijk was waar we het eerste mee aan de slag wilden gaan.
Er was een testomgeving aanwezig en er liep gelukkig een directe lijn vanuit ons klantteam naar de webbouwer. Hierdoor waren we in staat om snel technische verbeteringen te controleren, zodat deze naar live konden.
Bij dit soort SEO migratie herstel projecten hebben we geen geduld, want er is geen tijd te verliezen. Gelukkig pakte Google de wijzigingen snel op. Na een aantal weken zagen we weer een flinke stijging in vertoningen en klikken:
Het bewijs dat ook na een half jaar een SEO migratie herstel project zeker zin heeft. We hebben de zoekmachine duidelijkheid gegeven en voor een consistente setup gekozen. Hier konden we vervolgens verder op bouwen.
In de maanden na het SEO migratie herstel hadden we twee prioriteiten:
Het doel was om de groei in organische klikken (zie het screenshot hierboven) en organische leads verder uit te bouwen.
Deze opdrachtgever was in het najaar van 2024 ook onze eerste echte testcase voor een hele specifieke custom GPT, op basis van:
Het doel van de GPT was om het contentproces te versnellen, maar bovenal om echt kwalitatieve content te genereren voor de pagina’s. Content die aansloot bij de zoekvraag en intentie, maar ook geschikt was voor de doelgroep van deze opdrachtgever
Zo hebben we gestructureerd alle merken + type auto pagina’s voorzien van kwalitatieve content. De GPT is helemaal gebouwd om content op maat te schrijven, dus voorzien van een tone of voice, persona’s, content formats en nog veel meer informatie.
We vulden dit aan met top of the funnel onderwerpen (bvb. ‘Beste elektrische auto’s van 2025’) en kennis artikelen rond financial lease.
Deze opdrachtgever is niet alleen weer terug op het oude organische niveau, maar groeit organisch nu nog veel harder. De eerste technische wijzigingen hebben hier aan mee geholpen, maar het vervolgtraject heeft ervoor gezorgd dat we maand op maand bleven groeien in het aantal klikken en dus het organisch verkeer.
Hierdoor is het aantal organische leads ook weer op het oude niveau en hebben we in juli 2025 een absolute recordmaand te pakken!
We ranken daarbij steeds beter op ‘merk + financial lease zoektermen’ en daarnaast ook op ‘type auto + financial lease zoektermen’.
De resultaten vanaf het moment dat we zijn gaan samenwerken mogen er zijn! We hebben zelfs ‘de omgekeerde krokodil’ in grafiekvorm te pakken qua klikken. In veel markten lopen vertoningen op en klikken terug, maar bij deze opdrachtgever zien we met name in de klikken het verschil:
Ook in Ahrefs ziet dit er meer dan goed uit:
Er is nog genoeg werk te verzetten in het optimaliseren voor type auto’s en merken, want dit zijn er nou eenmaal heel veel. Daarnaast:
Deze case is het levende bewijs dat je ook na een mislukte migratie succesvol je SEO verkeer (en omzet) kunt herstellen.
Benieuwd of wij ook wat voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?