Organisch herstel? Organische groei!

Mislukte migraties zijn er om opgelost te worden! Ook een aantal maanden of zelfs bijna een half jaar na livegang kun je als website prima weer op het oude organische niveau terugkomen. Deze case laat zien dat je zelfs heel goed organisch een stuk groter kunt worden dan voorheen. 

Zolang je maar aan de juiste technische touwtjes trekt en hetzelfde (of zelfs beter) verhaal vertelt op je pagina’s als voor livegang. 

*In samenspraak met onze opdrachtgever vermelden we de naam en website in deze case niet, omwille van de concurrentiegevoeligheid.

Jan Willem Harmsen

Jan Willem Harmsen

Content & Digital PR specialist
grafiek met stijgende lijn van meer bezoekers door SEO content onder

In één oogopslag

Uitdaging

  • Een half jaar na een slechte SEO migratie alsnog organisch verkeer terughalen
  • De organische leadstroom voor deze opdrachtgever weer terugbrengen op het oude niveau

Resultaten

  • Organisch verkeer dat gegroeid is boven het niveau van vóór livegang
  • Aantal leads uit organisch verkeer is weer van een dusdanig hoog niveau dat de advertentiekraan wat dichter kan


Startpunt

De website van deze opdrachtgever is een platform met lease aanbod van auto’s in met name het financial lease model. Door een mislukte of gebrekkige SEO migratie was het platform 80% tot 90% van de dagelijkse organische klikken kwijt. Ze klopten bij ons aan met de vraag of we dit recht konden trekken, want dit kostte serieus leads! En daardoor ook Google Ads advertentiebudget, omdat het aantal verminderde organische leads toch opgevangen moest worden.

We kozen voor een SEO migratie herstel project, ook om aan deze opdrachtgever te bewijzen dat we met de juiste technische wijzigingen al een deel van het organisch verkeer terug konden pakken. We konden dan eventueel in een later stadium in een maandelijks traject het verkeer weer verder uitbouwen (spoiler: is er dus uiteindelijk ook uitgekomen). 

Disclaimer: de opdrachtgever wenst anoniem te blijven vanwege gevoeligheid richting concurrenten. In deze case verwijzen we daarom naar ‘de opdrachtgever’

SEO migratie achteraf fixen: werkwijze

We konden in de fase voorafgaand aan het project al vrij duidelijk zien dat Google weinig snapte van de verhuizing. Ook zonder Search Console toegang. We hebben vervolgens in een korte kick-off met deze opdrachtgever en de bouwer van het nieuwe platform besproken wat er tijdens livegang gemigreerd en veranderd is aan het platform. 

Vervolgens hebben we het SEO migratie herstel advies opgesteld en besproken met de developer in twee fases:

  • 1e acties
  • Vervolg acties

Fase 1: eerste acties

Tijdens deze fase wilden we alvast de belangrijkste technische wijzigingen briefen aan de developers, want er was uiteraard geen tijd te verliezen. We analyseerden:

  • Search Console (pagina indexering)
  • Crawls van het platform met Screaming Frog en Lumar

Daarnaast vergeleken we de nieuwe situatie qua content op de belangrijkste landingen met informatie uit de Web Archive. 

Hier rolden grofweg een aantal adviezen uit:

  • Interne linking via navigatie refereerde naar URL parameter URLs > aanpassen naar cleane URLs (over de hele website)
  • Canonical tags refereerden naar het deel in de URL voor de URL parameter > door de interne link aanpassing klopten de canonicals weer
  • URL parameters werden uitgesloten in Robots.txt > deze ‘disallow’ hebben we verwijderd en na 3 weken hebben we specifieke URL parameter uitsluitingen geïmplementeerd
  • Er waren veel redirect chains > deze chains opbreken en direct redirecten naar de eindbestemming
  • Er waren veel redirects, maar een groot deel van deze redirects was niet specifiek genoeg > redirects alsnog aanpassen en naar een zo specifiek mogelijke match redirecten (bijvoorbeeld ‘Audi RS3’ niet naar ‘Audi’, maar naar ‘Audi RS3’)
  • Er waren veel 404s die hits kregen > de grootste 404s hiervan redirecten naar de juiste nieuwe bestemming
  • De footernavigatie weer aanpassen, zodat de focus op merken en modellen centraal komt te staan
  • Content was op veel pagina’s verdwenen, terwijl dit voor livegang niet het geval was > op de belangrijkste landingen deze content weer terugplaatsen (beginnend met merken en daarna merk + model)

Tweede fase

De eerste migratie herstel fase draaide om de wijzigingen die ook direct effect gingen hebben op crawling / indexering van het platform. In de tweede fase namen we de overige verbeterpunten ook mee in een uitgebreid plan. De belangrijkste onderdelen:

  • Voertuigdetailpagina’s meenemen in een aparte XML Sitemap
  • Self-referencing canonical tags op gepagineerde pagina’s
  • Crawlbaarheid van gepagineerde pagina’s verbeteren 
  • 404s fixen voertuigdetailpagina’s
  • Afbeeldingen automatisch verkleinen
  • Koppenstructuren aanpassen
  • Structured data templates aanpassen / implementeren
  • De juiste content toevoegen aan belangrijkste landingen (type auto’s, etc.)
  • Cornerstone aanpak op merkenpagina’s
  • Blogcontent geschreven voor top of the funnel onderwerpen om intern te linken naar de belangrijkste SEO landingen

Wijzigingen uit de eerste fase lieten we hier ook in terug komen, maar deze waren ondertussen ook al deels opgepakt. We hebben alle mogelijke verbeterpunten (of dit nou technische punten waren of content verbeteringen) geprioriteerd, zodat het duidelijk was waar we het eerste mee aan de slag wilden gaan.

Implementatie en resultaat

Er was een testomgeving aanwezig en er liep gelukkig een directe lijn vanuit ons klantteam naar de webbouwer. Hierdoor waren we in staat om snel technische verbeteringen te controleren, zodat deze naar live konden.

Bij dit soort SEO migratie herstel projecten hebben we geen geduld, want er is geen tijd te verliezen. Gelukkig pakte Google de wijzigingen snel op. Na een aantal weken zagen we weer een flinke stijging in vertoningen en klikken:

Het bewijs dat ook na een half jaar een SEO migratie herstel project zeker zin heeft. We hebben de zoekmachine duidelijkheid gegeven en voor een consistente setup gekozen. Hier konden we vervolgens verder op bouwen.

SEO traject

In de maanden na het SEO migratie herstel hadden we twee prioriteiten:

  • Op technisch vlak het platform op eenzelfde niveau houden
  • De content op de verschillende niveaus binnen de website verbeteren en uitbouwen

Het doel was om de groei in organische klikken (zie het screenshot hierboven) en organische leads verder uit te bouwen.

Custom GPT

Deze opdrachtgever was in het najaar van 2024 ook onze eerste echte testcase voor een hele specifieke custom GPT, op basis van:

  • Persona’s
  • Tone of voice
  • Auto merk en model informatie
  • De verschillende leasevormen

Het doel van de GPT was om het contentproces te versnellen, maar bovenal om echt kwalitatieve content te genereren voor de pagina’s. Content die aansloot bij de zoekvraag en intentie, maar ook geschikt was voor de doelgroep van deze opdrachtgever 

Zo hebben we gestructureerd alle merken + type auto pagina’s voorzien van kwalitatieve content. De GPT is helemaal gebouwd om content op maat te schrijven, dus voorzien van een tone of voice, persona’s, content formats en nog veel meer informatie. 

We vulden dit aan met top of the funnel onderwerpen (bvb. ‘Beste elektrische auto’s van 2025’) en kennis artikelen rond financial lease.

Resultaat

Deze opdrachtgever is niet alleen weer terug op het oude organische niveau, maar groeit organisch nu nog veel harder. De eerste technische wijzigingen hebben hier aan mee geholpen, maar het vervolgtraject heeft ervoor gezorgd dat we maand op maand bleven groeien in het aantal klikken en dus het organisch verkeer.

Hierdoor is het aantal organische leads ook weer op het oude niveau en hebben we in juli 2025 een absolute recordmaand te pakken!

We ranken daarbij steeds beter op ‘merk + financial lease zoektermen’ en daarnaast ook op ‘type auto + financial lease zoektermen’.

De resultaten vanaf het moment dat we zijn gaan samenwerken mogen er zijn! We hebben zelfs ‘de omgekeerde krokodil’ in grafiekvorm te pakken qua klikken. In veel markten lopen vertoningen op en klikken terug, maar bij deze opdrachtgever zien we met name in de klikken het verschil:

Ook in Ahrefs ziet dit er meer dan goed uit:

Hoe nu verder?

Er is nog genoeg werk te verzetten in het optimaliseren voor type auto’s en merken, want dit zijn er nou eenmaal heel veel. Daarnaast:

  • Gaan we ons ook richten op een aantal andere lease vormen, naast de bestaande vormen
  • Zijn we al een tijdje bezig om ook te optimaliseren voor LLM’s, AI Overviews en uiteindelijk ook AI Mode
  • E-E-A-T kan op de lange termijn ook vrij essentieel zijn, maar hebben we vanwege andere prio’s nog niet opgepakt samen. Expertpagina’s en betere Over Ons pagina’s staan ook op de backlog

Deze case is het levende bewijs dat je ook na een mislukte migratie succesvol je SEO verkeer (en omzet) kunt herstellen.

Benieuwd of wij ook wat voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op!

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
Teamfoto SEO bureau Onder

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.