Uitdagingen
- Organische zichtbaarheid vergroten en relevant verkeer genereren
- Relevante leads genereren in een (kleine) b2b markt
- Google ads campagnes inrichten
- SEO rapportages voor het management opzetten
Startpunt
Pixelpillow heeft een mooie website, maar was afgezien van de eigen merknaam en de namen van medewerkers organisch niet of nauwelijks vindbaar. Het creatieve bureau opereert in een nichemarkt en concurreert op generieke zoektermen als User experience design en User interface design. Het kijkt niet direct naar het aantal clicks en vertoningen. Het verkeer moet vooral relevant zijn.
SEO Strategie
- Deze markt kiest niet van het ene op het andere moment om een tool te ontwikkelen bij een bureau. Daar gaan meerdere contactmomenten aan vooraf.
- Er is daarom gekozen voor een cornerstone aanpak omtrent de diensten UX design, UI design en Development waar ook veel ruimte is voor informatieve content.
- Hiervoor is een nieuwe url- en menustructuur ontworpen. De dienstenpagina’s zijn uitgediept met nieuwe subpagina’s en aangrenzende blogpagina’s om expertise aan te tonen.
- Vervolgens zijn er commerciëlere pagina’s gecreëerd over producten die Pixelpillow regelmatig oplevert zoals klantportalen, product configurators, single page applications en onboarding software.
- Er zijn rijke pagina’s met cases toegevoegd van klanten die een diepgaand verhaal vertellen over hun ervaring met Pixelpillow.
- Er is overall gewerkt aan het verbeteren van EEAT
Resultaat
De SEO strategie heeft Pixelpillow geen windeieren gelegd. Binnen 1,5 jaar is het aantal posities in de top 10 vertienvoudigd. Het aantal top 3 posities is van 3 naar 18 gestegen.
Hoewel het niet direct een doelstelling was om zoveel mogelijk clicks binnen te halen, is het aantal clicks wel gestegen in het afgelopen jaar van 113 per maand naar 269 per maand gemiddeld. Ook werden de formulieren vaker ingevuld en werd er vaker op telefoon en email links geklikt. Dat laatste is natuurlijk een mooi signaal van relevant verkeer.
Learnings
In een b2b markt is het beter om je niet blind te staren op de volumes uit de SEO tool. Je bent immers op zoek naar die ene beslissingsbevoegde persoon uit een bedrijf uit jouw voorkeur segment. Wel is het goed om je te blijven realiseren waar die ene persoon dan wel op zoekt en wat zijn probleem of behoefte exact is. Hier kun je dan op inspelen met jouw contentstrategie.
Ook benieuwd wat SEO content optimalisatie voor jouw zichtbaarheid kan doen?