Friends of Search 2024

Onze key learnings van Friends of Search 2024

Wat werden er enorm veel kennis en inzichten gedeeld tijdens Friends of Search! Leanne en ik waren blij om erbij te mogen zijn. De dag was intensief maar vloog echt voorbij! Wij nemen je mee in de lezingen die wij bezochten en de inzichten die wij meenemen!

The Impact of AI in SEO: How is it going and What to Expect Next

Aleyda Solis (founder Orainti & International SEO consultant)

Aleyda Solis - Friends of Search

Aleyda vloog door de slides heen en tijd om foto’s te maken van de sheets was er amper, maar dat hoefde ook niet want ze deelde alle slides netjes via Speaker Deck, super fijn dat ze er echt dezelfde dag al op staan. De slides staan bomvol met interessante links naar bestanden en templates om je LLM-game naar een hoger niveau te tillen!

Want is AI een bedreiging voor SEO? Enkel voor de optimalisatie wel, maar het strategische kader en maatwerkinzichten op lange termijn kunnen in de combinatie nooit vervangen worden. Er is altijd the good, the bad and the ugly…

Say Goodbye to Boring Outreach: AI-Powered Emails for Link Building

Bibi Raven (Bibibuzz.com)

We hebben al heel vaak mensen zien strijden (positief bedoeld) op het podium, maar nog nooit eerder met een zwaard! Jawel, Bibi deed het gewoon en op compleet eigen en authentieke wijze nam zij ons mee in haar wereld. Linkbuilding, outreach, PR, zomaar drie eenvoudige woorden, maar hoe onderscheid je je nou van al die stoffige outreach mails waarvan iedere SEO’er er dagelijks meerdere in zijn/haar inbox krijgt.

Simpel, wees persoonlijk en deel waarde in je bericht. En oh ja, laat het niet op een e-mail lijken door bijvoorbeeld, net als Bibi, “kitty’s van de niche” mee te sturen. Zij stuurde in een publicatie over “vrachtwagenchauffeurs die het vaakst de zonsopkomsten en zonsondergangen zien” een foto mee van een poes achter het stuur met een kop koffie op de armsteun. Een andere learning die Bibi meegaf was in lijn met: “Storytelling will change the world”. Gebruik het persoonlijke en het verhaal op zijn minst in jouw outreach mails en mail titles “and it will change your CTR and leads ;)”.

Bibi - Friends of Search

Wat ons betreft Bibi ben jij, om in jouw kitty termen te blijven, een echte autoritijger wat betreft het verkrijgen van waardevolle links! 

IKEA.COM: How to Scale SEO the IKEA Way

Arnoldo Cabrera (Digital Optimization Manager – IKEA)

IKEA - Friends of Search

De klassieke IKEA steeksleutel kon weer in de tas, want Arnoldo had zelf al waardevolle slides in elkaar gezet! IKEA, wie kent het niet… maar dat wil dus niet zeggen dat je niks meer aan SEO hoeft te doen want je hebt per land, per taal en per regio verschillende concurrenten in een competitieve “wonen” markt. 

Arnoldo nam ons mee in zijn reis vanaf Day1, want Arnoldo was de eerste SEO’er die startte aan de organische zoekreis voor IKEA. Super interessant om te zien hoe er internationaal gestuurd wordt op SEO-pijlers zoals de juiste Hreflang implementatie en behoud van een URL structuur en paginatemplates wereldwijd. 

Als iemand van IKEA zegt hoe een pagina in elkaar moeten zitten, dan luisteren we natuurlijk graag even mee! Arnoldo zegt: “Bied belangrijke contentblokken aan in HTML en gepersonaliseerde blokken mogen prima Javascript bevatten”. Många tack, Arnoldo!

Scaling SEO: Learnings for All Site Types

Gregory Edwards (Senior SEO Manager – Blue Array)

Blue Array - Friends of Search

Veel van onze collega’s hebben met succes de technische SEO cursus van Blue Array doorlopen, dus als we dan iemand van Blue Array op het podium zien staan, dan luisteren we graag eventjes! Het boeiende van Gregory’s presentatie was dan ook: hij heeft geen enkele keer de SERP van Google in zijn scherm gehad. Hij kijkt enkel en alleen naar de websites van klanten zelf en bekijkt daar wat voor signalen er naar zoekmachines gestuurd worden. Want als jij een “delicious meal” serveert aan Google, dan presteert jouw website beter.

Hij liet ook grote internationale websites zien die tot wel 32.000.000 geïndexeerde pagina’s bevatten. 

Heb jij een internationale website met 2.000.000 geïndexeerde pagina’s in 10 landen en een foute Hreflang tag? Dan stuur je dus 10 x 2.000.000 = 20.000.000 foute signalen naar Google, dagelijks!

Ben jij een webshop met 100.000 pagina’s en heb jij een canonical naar een redirect staan in je hoofdmenu, dan gaan er dus weer eens 200.000 fouten dagelijks naar Google. Gaat dit meertalig fout? Dan gaat die 200.000 nog eens keer 2, 3, 4 of…?

Met andere woorden, kijk niet naar Google of andere zoekmachines. Zorg dat er een workflow is waarbij er dagelijks effectief wordt gewerkt aan jouw pagina’s en zorg dat jouw website er goed uitziet en de juiste signalen afgeeft. Werk bijvoorbeeld met weloverwogen paginatemplates, waarbij je met één aanpassing meerdere SEO indicatoren kan gaan bijsturen! Wil je weten hoe je dit effectief aanpakt? Bekijk dan nog eens de slides van Aleyda Solis, want daar kun je bijvoorbeeld heel goed Ai en LLM’s bij in gaan zetten. Bedank ons hier niet voor, alle credits zijn namelijk voor Gregory!

Na de deze presentatie gingen we lunchen en konden we even bijpraten met alle SEO vrienden en konden we alvast een korte opsomming met jullie delen op onze socials. De lunch gaf weer genoeg brandstof voor het bomvolle middagprogramma!

Winners Friends of Search Awards 2024

De 2 FoS’24 genomineerden per categorie waren:

  • PPC: Brandblussershop & Shampoo Bars
  • SEO: Aon & HEMA

De winnaars waren Shampoo Bars (PPC) en HEMA (SEO). Natuurlijk bleven wij zitten voor de deepdive in de case van HEMA. Na een grappige aankondiging van de speaker die hoorbaar moeite had met het woord ggggghèma, kregen we topinzichten van de cross-platform SEO strategie van HEMA. Zij zagen de kansen op socials en search rondom video content en door slim gebruik van data van meerdere kanalen en de juiste interpretatie wisten zij ‘first mover advantage’ te verkrijgen en social media te domineren. Door deze dominante rol verkregen ze zelfs meerdere 1, 2, 3 en 4 posities in de videopack op search!

HEMA - Friends of Search winner

De stelling, van Thomas Meijer (SEO Marketeer – Hema), die bleef hangen was: “Is SEO changing social or is social changing SEO?”

Wij vonden het vooral mooi om te zien dat zo’n bekende naam in het Nederlandse e-commercelandschap zijn kennis wilde delen, en dat te bedenken dat één van de grootste concurrenten IKEA (Arnoldo) op rij 1 zat.

Genoeg gezeten voor ons en wij gingen even met enkele vrienden uit de search wereld een rondje wandelen langs het IJ.

De lezingen zijn super interessant maar om ook de middaglezingen goed te kunnen volgen, vonden we het wel even fijn om de benen te strekken en te genieten van het droge voorjaarsweertje.

Kromhouthal - Friends of Search

What the best do best: patterns across successful companies

Kevin Indig (Growth Advisor)

Kevin Indig - Friends of Search

We dachten weer veilig binnen te zijn bij Friends of Search in de Kromhouthal, maar nadat Bibi eerder al met een zwaard op het podium stond, stelde Kevin: “Stel ik zet een pistool tegen je hoofd en noem 10 SEO taken die sowieso werken?”.

Ik denk dat er meerdere mensen in de zaal druk aan het denken waren maar niemand durfde op te gaan staan om de vraag te beantwoorden. 

Gelukkig gaf Kevin zelf uitleg bij zijn waardevolle slides en gaf daarbij aan dat het belangrijk is om te sturen op kwaliteit en niet op kwantiteit. De kwaliteit hoeft niet in woorden te zitten, maar kan ook in contenttype zitten. Biedt eens een infographic, quiz of calculator aan om waarde op de pagina te bieden. De voorbeelden waren eye-openers voor velen verwachten wij. Met name de “Crawled pages vs. ranking pages” en “Rank vs. word count” -slides zijn pure waarde!

Word count - ranks - Friends of Search

In zijn metrics op de slides zag je voorbeelden van Riverside.fm waarbij het aantal crawlverzoeken opliep en de rankings daalden.

De andere slide was van een beddenaanbieder waarbij het aantal woorden verminderd werd en de pagina’s in de rankings stegen (lees: in verhouding het hoogst stonden ten opzichte van directe concurrenten).

Friends of Search - Crawling

How Coolblue demonstrated E-E-A-T before it was cool

Linda Hogenes (Head of SEO – Coolblue)

Coolblue - Friends of Search

Coolblue = “Alles voor een glimlach”, die gaf Linda ons zeker! Onze “mondhoekjes” werden blij van dit oprechte verhaal. Want hoort E-E-A-T bij SEO of is E-E-A-T onderdeel van branding en bedrijfscultuur? 

Linda gaf ons inkijk in hoe het DNA van Coolblue is opgebouwd. Sinterklaas die Coolblue kocht en de presentatie van fietsbezorging werden allemaal gebruikt om niet alleen als merk top-of-mind te worden, maar ook om autoriteit te krijgen via waardevolle links. 

E-E-A-T zie je bij Coolblue terug in uitleg bij de filters, uitleg bij de specificaties en het geven van montageinstructies of productuitleg. Dit is niet alleen belangrijk voor het aanbieden van Helpful Content, maar ook om het aantal retouren te verminderen.

En oh ja, wist je dat Coolblue de afgelopen jaren gemigreerd is van 360 websites naar 2? De verschillende “…..store” en “….specialist” domeinen werden allemaal gemigreerd naar Coolblue.nl en Coolblue.be en daarmee werd ook de oranje punt geïntroduceerd. Een vraag over deze migratie uit het publiek was: “Of er ook een dip kwam in het organisch verkeer?” Maar de migratie resulteerde juiste in een positieve spike omdat de autoriteit gebundeld werd in één merk. 

Inmiddels is ook Coolblue.de een feit. Complimenten over de waardevolle benadering van Google Guidelines vanuit bedrijfs DNA oogpunt. Linda, wij denken zelfs dat je niet alleen vanuit Coolblue, maar ook als SEO’er blauw bloed hebt! 

Ps. Kunnen wij ook voor 5.000 pepernoten een backlink van Coolblue krijgen? 😉 

Fos24 - Deepdive - Amsterdam

Na deze meeting was het even twijfelen, want welke lezing gingen Leanne en ik nu bezoeken? De bovenstaande waren we het beiden unaniem over eens, maar nu was het toch even overleggen. Leanne koos ervoor om naar “Mastering Off-Page SEO for Long-Term Success: Strategies that Work” van Alexandra Tachalova te gaan. 

De learning van Leanne was vooral “Don’t be a linkbuilder, become a brand builder”. De beste links zijn namelijk die links die verkeer genereren en waarde bieden aan de lezer.

Ik was toch blijven zitten voor de lezing over “Headless SEO” nadat ik vorige week mijn blog over “CMS plus- en minpunten uit SEO oogpunt” gepubliceerd had. 

Headless SEO: A Survival Guide In 8 Steps

Lidia Infante (Head of International SEO – SurveyMonkey)

Headless SEO - Friends of Search

Want headless SEO…. waarom zou je dat doen! Nou Lidia weet het als geen ander uit te leggen. Veel SEO’ers haken eigenlijk al af omdat het vaak strijd oplevert met development. Bij Lidia niet, want zij trouwde zelfs voor ons als SEO’ers met een developer. Ik vermoed ook een stukje liefde, maar in ieder geval namens ons Lidia “bedankt”!

Via een handige metafoor “het boodschappenlijstje” nam ze ons mee in de opbouw van een headless CMS. En wonder boven wonder kan ik er nu wel inkomen waarom bedrijven voor een headless CMS kiezen. Ook wij zijn wel klaar met foute canonicals, dubbele H1’s en rommelige URL structuren en Sitemaps die niet dagelijks worden geüpdatet. Eén nadeel van headless CMS kunnen we niet ontkennen, dus kun jij misschien nog even fixen dat die developers ze iets minder Javascript heavy maken? Bedankt voor je inzichten Lidia, en alvast bedankt voor het verminderen van het Javascript gebruik!

SEO myths debunked with Kevin, Arnout, Lidia and Roxana

Als afsluiter namen 4 sprekers, Kevin, Arnout, Lidia en Roxana van FoS, plaats op het podium om even wat SEO myths te busten!

Er werden meerdere mythes besproken, deze 6 vonden wij met name interessant:

  1. Backlinks do matter!
    Conclusie: Links die verkeer opleveren naar jouw website doen er met name toe. De sprekers doen namelijk allemaal niet aan linkbuilding maar de links ontstaan organisch omdat ze actief werken aan E-E-A-T en brand building.
  2. Black hat SEO does work!
    Conclusie: Ja, het werkt. Echter niet voor lange termijn.
  3. Dev’s are anti-SEO!
    Conclusie: niet waar, er is enkel een kennisgat dat gedicht moet worden in het huwelijk tussen development en SEO’ers. Als wij onze wensen beter briefen dan wordt het vaak wel degelijk opgepakt ten gunste van de klant.
  4. Meta descriptions are a waste of time!
    Conclusie: ze zijn waardevol want ze bestaan nog steeds. En dat Google je paginatekst pakt betekent dat de meta niet goed genoeg was als antwoord op de zoekvraag. Weliswaar zijn meta descriptions geen prio 1 in de algehele SEO strategie.
  5. SEO’s have tunnelvision!
    Conclusie: 100%, de focus zou meer moeten liggen op waardevolle content en het krijgen van meer leads uit organisch verkeer. Verdiep je dus als SEO’er ook in de GA4 instellingen en tag manager om dit goed te meten en inzichtelijk te maken. Plat gezegd betekent dit dus: “SEO’s die zich niet bezig willen houden met conversie/leads zijn niet geloofwaardig en kunnen beter wat anders gaan doen. Verkeer is alleen leuk als het iets oplevert voor de klant!
  6. AI and SGE will kill SEO!
    Conclusie: nee, met name is het strategisch denken en strategisch toepassen van optimalisaties belangrijk. Nu en in de toekomst. SEO zag er in 2014 ook anders uit en is altijd in ontwikkeling en het zal er over 10 jaar weer anders uitzien. Maar een vorm van zoekmachineoptimalisatie zal er altijd zijn.

Kevin Indig, Arnout Hellemans, Lidia Infante en Roxana Stingu bedankt!

Friends of Search 2024 zat voor ons vol kennisdeling en interessante ontmoetingen met andere vrienden uit de Search Marketing branche. Wij kijken terug op een evenement vol nieuwe ideeën en een frisse kijk op de toekomst van zoekmachineoptimalisatie. Met een schat aan informatie gaan we vandaag weer vol energie aan de slag voor onze klanten. 

Tot volgend jaar, Friends of Search!

Wil jij ook profiteren van deze nieuwe kennis en jouw prestaties in Google Search verbeteren? Neem dan contact met ons op en wij vinden ook voor jou de beste SEO strategie!

Als SEO bureau zijn wij experts in het optimaliseren van websites voor zoekmachines en bieden we uitgebreide trainingen aan. Ben je geïnteresseerd in het volgen van een SEO training of wil je dieper duiken in de wereld van zoekmachineoptimalisatie met een Online SEO training? We delen graag onze kennis en expertise om je vaardigheden in SEO te versterken.

Friends of Search 2024
Friends of Search - SEO Bureau Onder

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
Teamfoto SEO bureau Onder

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.