Er zijn meer dan 200 rankingfactoren, die allemaal van invloed zijn op de vindbaarheid van een website. Toch blijft het plaatsen van unieke en relevante content een van de belangrijkste rankingfactoren. Lees snel meer over hoe jij een cornerstonepagina maakt en hoe jij jouw rankings verbetert in Google.
Cornerstonepagina’s zijn de meest belangrijke en meest uitgebreide pagina’s van een website. Het worden ook wel de ‘hoekstenen’ van een website genoemd. Een cornerstonepagina bevat vaak een samenvatting over een bepaald onderwerp, waar kleinere subonderwerpen aan gehangen worden. Hiervoor wordt gelinkt naar onderliggende de pagina’s en andersom.
Door intern over en weer te linken geef je steeds een stukje linkwaarde door. Dit zorgt voor een betere SEO waarde van de cornerstonepagina en de pagina’s waarnaar gelinkt wordt. Goed om te weten: andere mensen noemen cornerstone content ook weleens ‘pillar content’, of gebruiken de naam ‘monsterblog’ voor cornerstonepagina. Het komt allemaal op hetzelfde neer. Hieronder volgen alvast een aantal tips voor het maken van een cornerstonepagina.
Een cornerstonepagina kan erg waardevol zijn voor een website. Uit onderzoek van SerpIQ blijkt dat het nummer 1 zoekresultaat een gemiddelde tekstlengte heeft van 2450 woorden. Hoe lager de positie in de SERP’s, hoe verder de gemiddelde tekstlengte afneemt. Er is dus duidelijk een verband tussen de tekstlengte en de positionering in Google. In een onderzoek van Backlink.io zien we hetzelfde verschijnsel, alleen ligt het gemiddelde aantal woorden per pagina hier iets lager. Zij hebben 1.000.000 zoekresultaten geanalyseerd (zie ook onderstaande grafiek).
Vooral wanneer er weinig concurrentie is op zoektermen, kan er met een cornerstonepagina veel impact gemaakt worden. Het is een goede manier om de lezer kennis te laten maken met een product en om autoriteit te bouwen binnen een markt. De pagina kun je afsluiten met een call-to-action (oproep tot actie), waarbij je de lezers oproept om een product of dienst aan te schaffen. Hiermee verhoog je niet alleen het aantal bezoekers van een website, maar ook het aantal conversies.
Voor de opbouw van een cornerstonepagina zijn er verschillende dingen waar je rekening mee moet houden. Het is makkelijk om gebruik te maken van een sheet, zodat je van tevoren precies weet hoe de cornerstonepagina eruit komt te zien. Hieronder heb ik een opzet gemaakt voor een cornerstonepagina op de zoekterm ‘SEO teksten’. Hierbij geef ik de belangrijkste zoektermen aan en benoem ik het zoekvolume. Ook noteer ik alvast de tussenkopjes, waarbij ik gebruikmaak van de meest relevante zoektermen uit de zoektermanalyse. Een opzet ziet er dan uit als volgt:
URL | naamvanjouwwebsite.ext/seo-teksten |
Keywords | SEO teksten (600 KD 3), SEO teksten schrijven (500 KD 4), Cursus SEO teksten schrijven (60 KD 1), Wat zijn SEO teksten? (70 KD 3), SEO tekstschrijver (400 KD 6). |
Titel | SEO teksten schrijven? Lees onze gloednieuwe tips! |
Lengte (55) | 50 |
Beschrijving | Wil jij een meester worden op het gebied van SEO teksten? Lees dan snel onze tips en duik vandaag nog achter jouw toetsenbord! |
Lengte (155) | 126 |
H1 | SEO teksten |
H2-1 | Wat zijn SEO teksten? |
H2-2 | SEO teksten schrijven tips |
H3-1 t/m 7 | 1. Verdiep je in de zoekintentie 2. Doe een zoektermanalyse ETC. |
H2-3 | Cursus SEO teksten schrijven |
H2-4 | SEO teksten schrijven uitbesteden |
H3-8 | Neem contact op met onze SEO tekstschrijvers |
In de opzet hierboven wordt de moeilijkheidsgraad van een zoekterm aangegeven met de KD (keyword difficulty). Dit is een indicatie van Ahrefs, die aangeeft hoe makkelijk/moeilijk het is om te ranken op een bepaalde zoekterm. Hoe hoger dit getal, hoe lastiger dit is. Naast Ahrefs kun je voor de zoektermanalyse ook tools gebruiken als KWFinder en SEMrush. Ook dit zijn waardevolle tools waarmee je eenvoudig zoektermen verzamelt.
Naast hogere rankings, meer bezoekers en (mogelijk) meer conversies, levert een goede cornerstonepagina nog meer op. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een cornerstonepagina leidt tot meer betrokken websitebezoekers, een lager bouncepercentage, meer social shares en een beter linkprofiel. Op het gebied van SEO bieden cornerstonepagina’s dus een hoop voordelen. Hoewel de social shares vroeger niet meetelde voor de rankings van een website, lijkt dit tegenwoordig ook steeds belangrijker te worden. Hieronder lees je meer over wat een goede cornerstonepagina jou kan opleveren.
Bezoekers van een cornerstonepagina zijn meer betrokken bij een website, doordat zij over het algemeen langer op een pagina blijven en meer acties uitvoeren. Dit kan bijvoorbeeld het aanklikken van een video zijn of het aanmelden voor een mailinglijst. De acties kunnen zeer divers zijn, en niet iedere actie zal direct een extra lead of conversie opleveren. Wel geven de uitgevoerde acties een signaal af aan Google. Als er meer acties uitgevoerd worden op een pagina, is de kans groter dat deze pagina beter gaat ranken. Voor SEO is het dus een goed teken als websitebezoekers meer betrokken zijn.
Cornerstonepagina’s hebben over het algemeen een lager bouncepercentage dan pagina’s van bijvoorbeeld 300 woorden. Het bouncepercentage is het aandeel van de bezoekers die maar 1 pagina bekijkt en vervolgens de website verlaat. Ook dit is dus een stukje engagement. Het bouncepercentage is echter niet direct van invloed op SEO; er zijn tot nu toe weinig correlaties gevonden tussen bouncepercentages en rankings. Indirect heeft het wel invloed op de posities in de zoekresultaten.
Google kan aan de hand van het bouncepercentage zien of de zoeker op jouw website gevonden heeft waar hij/zij naar op zoek was. Google meet miljoenen websites tegelijkertijd om te meten of websites wel aansluiten op de zoekintentie van de zoeker. Uiteindelijk kunnen ze ervoor kiezen om bij bepaalde zoekopdrachten andere resultaten voor te schotelen. Indirect kan de bouncepercentage dus van invloed zijn op SEO.
In Google Analytics Universal zie je eenvoudig wat jouw bouncepercentage is. In GA 4 is dit de engagement rate. Dit is net even andersom; dit is het percentage wat wel doorklikt naar een andere pagina.
Cornerstonepagina’s hebben over het algemeen meer social shares dan kleinere pagina’s. Tegenwoordig wordt Google steeds slimmer en het lijkt erop dat social media mentions meegenomen worden voor positiebepalingen. Daarnaast levert dit niet alleen een (indirect) SEO voordeel op, maar kun je vanuit social media ook makkelijk direct verkeer verkrijgen. Ook deze bezoekers kunnen weer acties uitvoeren op jouw website. Verder kan het zijn dat artikelen op social media opnieuw gedeeld worden, of dat mensen social media posts embedden op hun website. Zo kun je met jouw cornerstonepagina een hoop extra links verkrijgen.
Cornerstonepagina’s zorgen voor een beter linkprofiel en leveren dus ook direct SEO voordeel op. Hoe meer relevante verwijzingen naar jouw website, hoe beter jouw website gaat ranken. De kans dat je met een cornerstonepagina goed rankt is al een stuk groter, dan met bijvoorbeeld een pagina van 300 woorden. Als je er dan ook nog eens extra verwijzingen bij krijgt, wordt dit alleen nog maar beter. Anders webmasters en bloggers zullen sneller verwijzen wanneer jouw content opmerkelijk, uniek of relevant is. Dit onderzoek van Moz heeft ondertussen al meer dan 1.000 domeinen die hiernaar verwijzen. Een onderzoek uitvoeren en vervolgens hier een cornerstonepagina aan wijden, kan dus een goed idee zijn. Hiermee laat je ook gelijk zien dat je een autoriteit bent binnen jouw vakgebied.
Sommige mensen denken dat het altijd nodig is om nieuwe cornerstonepagina’s te maken. Dit hoeft zeker niet zo te zijn. Hergebruik ook eens oude teksten, afbeeldingen en infographics, en giet deze vervolgens in een nieuw jasje. Ook kun je ervoor kiezen om bestaande content te combineren tot een cornerstonepagina. Zorg er wel voor dat de content relevant blijft en dat de cornerstonepagina geen verouderde content bevat. Bij het hergebruiken van content is het altijd goed om te checken of de informatie nog actueel en relevant is.
Wij hopen dat het duidelijk is wat een cornerstonepagina is en hoe ze kunnen helpen aan betere rankings. Wij snappen echter dat het maken van cornerstonepagina’s veel tijd in beslag kan nemen. Wil jij het briefen en maken van de cornerstonepagina’s daarom uitbesteden? Neem dan snel contact op via de contactpagina. Onze SEO-experts helpen jou graag op weg met al jouw vragen.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|