De website van Camping Si-Es-An
Voor Camping Si-Es-An zijn drie zaken heel belangrijk om uit te dragen:
- Het kleine, gemoedelijke karakter van de camping
- De natuur die volop in en om de camping aanwezig is
- De ligging in de provincie Overijssel
Met dit in het achterhoofd, zijn we gestart met een zoektermanalyse. Hiervoor heeft Camping Si-Es-An input gegeven die we samen met gegevens uit Search Console en suggesties uit Ahrefs geanalyseerd hebben. Dit leverde een lijst met ruim 300 relevante zoektermen op. Van algemene termen als ‘camping’ en ‘bijzonder overnachten’ tot specifieke termen als ‘kamperen in Overijssel’ en ‘karaktervolle groene campings’.
Vervolgens hebben we een nulmeting gedraaid voor deze zoektermen. Hiervoor gebruiken we de tool AWR. Met AWR achterhalen we welke posities de website heeft op alle relevante zoektermen. We kwamen al snel tot de ontdekking dat we op een groep zoektermen nog geen positie hadden in Google, terwijl daar al wel goede informatieve pagina’s voor waren.
Structuur
Voor de belangrijke thema’s waren al verschillende pagina’s geschreven. Deze hebben we geoptimaliseerd voor zoekmachines. Wat nog ontbrak, was structuur tussen de pagina’s onderling. Daarom hebben we alle bestaande pagina’s onderverdeeld volgens een logische structuur. Dus alle pagina’s die te maken hebben met Overijssel, komen onder ‘camping Overijssel’. Alle pagina’s die gaan over de kleinschaligheid van de camping komen onder ‘kleine camping’. En tot slot, alle pagina’s die ingaan op de natuur, de rust en de ruimte in de omgeving, komen onder ‘groene camping.’
Zowel voor bezoekers als voor zoekmachines is dit waardevol:
- Bezoekers krijgen meer informatie en kunnen dit ook makkelijk vinden.
- Zoekmachines begrijpen beter waar je website over gaat en wat je specialisatie is.
Zo’n structuur voor een thema ziet er dan als volgt uit:
Cornerstone content
De drie bovenliggende pagina’s hebben we gepromoveerd tot de hoekstenen de website, ook wel cornerstones genoemd. Op deze cornerstone pagina’s zijn we de diepte ingegaan over de betreffende onderwerpen. Dat is de cornerstone content. Vanaf deze pagina’s hebben we weer een link gelegd naar de andere pagina’s met meer informatie over subonderwerpen. De onderwerpen die voor Camping Si-Es-An belangrijk zijn, zijn nu de meest informatieve pagina’s.
Resultaten
Voor de strategie met cornerstone content moet je wel een lange adem hebben. Ten eerste is het een flinke klus om de structuur op de schop te gooien. Daarnaast heeft Si-Es-An heel wat tekst geschreven voor de cornerstone content. Het effect kwam ook langzaam op gang . Maar na ruim een maand, begonnen de eerste resultaten zichtbaar te worden:
- We ranken met 27 nieuwe zoektermen in Google, waarvan 3 in de top 10 en 3 in de top 20
- Afgelopen maand was er een groei in impressies in de zoekmachine van 92%
- Het aantal organische sessies is meer dan verdubbeld vergeleken met vorig jaar
Samenwerking
Wij zien SEO als een samenwerking. Met elkaar komen we tot het beste resultaat. Dat is bij de SEO aanpak voor Camping Si-Es-An ook het geval. We hebben fijn en effectief samengewerkt Camping Si-Es-An
- Jarno Keizer, eigenaar
- Paulien Hooikammer, receptie & marketing