Herken je dat? Je leest een blog of artikel ergens en na die tijd denk je ‘wat heb ik nou eigenlijk gelezen?’ De tekst staat vol met loshangende feiten en vormt geen samenhangend geheel. Of je hebt geen idee wat je met de informatie moet, omdat het niet concreet is. Iets wat je wilt voorkomen, want je schrijft waarschijnlijk met passie over jouw product of dienst. Hoe zorg je er dan voor dat jouw verhaal overkomt, blijft hangen en hopelijk gedeeld wordt? Want laten we eerlijk zijn, je tekst kan SEO helemaal perfect zijn, maar spreekt je verhaal niet aan? Dan sla je alsnog de plank mis. Ik vertel je hieronder het belang van een goed verhaal en 8 tips voor het schrijven van jouw verhaal.
“We geloven wat we willen geloven en wanneer we ergens eenmaal in geloven, dan wordt dat vanzelf werkelijkheid.” Een principe wat Seth Godin in zijn boek ‘Alle marketeers liegen vertellen verhalen’ aanhaalt. We krijgen iedere dag zoveel informatie over ons uitgestort dat we ons niet in alle details kunnen verdiepen. Mensen zijn bijgelovig en kijken vooral naar welk verhaal bij hun wereldbeeld past en wat hen aanspreekt. In veel gevallen kopen mensen een verhaal en niet alleen de feiten, ook al zijn die feiten soms verfraaid en mooier gemaakt dan ze eigenlijk zijn.
We vinden allemaal andere dingen leuk en we hebben dus allemaal een bepaald wereldbeeld en ideeën die daarbij passen. Ons wereldbeeld bepaalt voor een groot deel hoe we dingen interpreteren. Vertel jij dus een verhaal wat aansluit bij het wereldbeeld van jouw doelgroep? Dan zullen ze je verhaal sneller geloven.
Het is onmogelijk om alle feiten in één keer duidelijk te maken aan iedereen die je wilt bereiken. Daarom vertellen we verhalen in de vorm van een reclame, verpakking, website, tekst, blog etc. De rest van het verhaal vullen we zelf in. Lezers vormen binnen een paar tellen een oordeel over iets wat ze zien en daarmee wordt een verhaal razendsnel gevormd. Je hebt dus niet veel tijd om een goede eerste indruk te maken en jouw verhaal te vertellen.
We krijgen dagelijks zoveel reclame, teksten en content te zien dat we niet goed meer lezen. We ‘scannen’ de tekst snel en bepalen dan of we een tekst interessant genoeg vinden om te lezen. Hoe zorg je er dan voor dat je opvalt tussen al die dagelijkse informatie? Hoe zorg je dat jouw teksten wel goed gelezen worden? … Met een goed opgebouwde tekst en een goed verhaal wat aanspreekt! Hoe je dat doet? Ik geef hieronder 8 tips.
Vind je het lastig om teksten te schrijven? Start dan met het maken van een schrijfplan. Hiermee bereid je je goed voor en weet je precies welke informatie je wilt gaan delen. Reserveer tijd om na te denken wat je wilt bereiken en vertellen met je tekst. Doe dat bijvoorbeeld aan de hand van onderstaande vragen:
Aan de hand van deze vragen heb je het doel van jouw tekst goed in kaart gebracht. Hiermee heb je de rode draad van je verhaal te pakken.
Als je het lastig vindt om een structuur aan te brengen in je tekst, kan het helpen om je alina’s volgens een vaste structuur op te bouwen. Hiermee voorkom je dus dat jouw verhaal uit losse feiten bestaat en geen samenhangend geheel vormt.
Een waarop je dat kunt doen is het toepassen van het AIDA model op jouw tekst. Hiermee bouw je jouw tekst op en schrijf je richting het doel van jouw tekst (bijvoorbeeld een call to action tot een aankoop of het inschrijven van een nieuwsbrief etc.) Tegelijkertijd hanteer je een logische volgorde en creëer een goed lopend verhaal.
Een voorbeeld waarbij je de stappen uit het AIDA model doorloopt:
Met één boodschap per tekst blijf je on-topic en maak je het makkelijker om de aandacht erbij te houden. Bovendien houd je daarmee je tekst eenvoudig. Gebruik je subonderwerpen in je tekst? Zorg er dan voor dat je informatie over hetzelfde subonderwerp zoveel mogelijk bij elkaar zet.
Structuur draait voor een groot deel om een logische samenhang. Dit kun je doen door verbanden aan te brengen in je tekst. Er zijn verschillende manieren waarop je verbanden kunt aanbrengen:
Voorbeeld van verbanden en signaalwoorden:
Verband | Signaalwoord |
Tegenstelling | maar, echter, hoewel, toch, in tegenstelling tot, enerzijds, anderzijds |
Tijdsvolgorde | eerst, tijdens, daarna, vervolgens |
Argumenterend | want, omdat, doordat |
Doel-middel | zodat, zo, om te |
Voorwaarde | als, mits |
Oorzaak-gevolg | daarom, hierdoor, omdat |
Opsomming | allereerst, daarnaast, ook |
Conclusie | dus, kortom, samenvattend |
Uitzondering | tenzij, behalve |
Vergelijking | zoals, alsof, op dezelfde manier als |
Wissel af met lange en korte zinnen. In een goede tekst wisselen korte en lange zinnen elkaar op een logische manier af. Hierdoor krijgt de tekst een soort natuurlijk ritme waardoor deze makkelijk wegleest. De afwisseling van korte en lange zinnen zorgt dus voor een makkelijk leesbare tekst.
Niemand zit te wachten op steeds dezelfde boodschap. Mensen zijn meer geïnteresseerd in jouw persoonlijke mening en invalshoek. Dit principe zien we ook veel terug bij de vele talkshows die op tv te zien zijn. We kijken namelijk massaal het nieuws en daarna een talkshow waar de nieuwsitems nog eens aan bod komen, maar dan vanuit het perspectief van een expert of kenner die aan tafel zit.
Schrijf je dus een tekst? Geef dan jouw mening of laat weten wat jouw standpunt is. En geef ook voorbeelden die jouw standpunten ondersteunt.
Wanneer je een tekst of artikel schrijf, wil je natuurlijk ook dat deze blijft hangen en dat is best lastig. Teksten worden vaak niet helemaal gelezen. Hoe zorg je dan dat je tekst blijft hangen?
Je wilt lezers aansporen om te blijven lezen. Een manier om dat te doen is door de spanning op te bouwen in je tekst. Je kunt bijvoorbeeld triggers toevoegen aan je tekst. Voorbeelden hiervan zijn: ‘Hierover straks meer’ of ‘straks zal ik je daar nog een tip voor geven. Een trucje wat ook werkt: ‘….’ Puntjes creëren automatisch een trigger in het menselijk brein om door te lezen. Maak hier dus gebruik van!
Een goed verhaal vertellen is niet altijd makkelijk. Het is belangrijk dat jouw tekst prettig leest, een goede boodschap heeft en de lezer overtuigt. Daarnaast moet je tekst ook nog eens geoptimaliseerd worden voor SEO, waardoor schrijven voor SEO ook nog eens om de hoek komt kijken. Met de handvatten die hierboven zijn beschreven kun je starten met het vertellen van jouw verhaal. En heb je dan nog SEO advies nodig of ben jij benieuwd naar onze SEO diensten? Neem dan gerust contact op met onze SEO en content specialisten!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|