De beveiliging van een website en SEO gaan hand in hand. Een sterke beveiliging kan namelijk een positief effect hebben op de vindbaarheid van je website. En het goede nieuws is: jij kan invloed uitoefenen op deze rankingfactor! In dit blog leg ik je beveiligde SEO uit: van waarom tot hoe.
Tegenwoordig is het erg belangrijk dat je website veilig is. Door ervoor te zorgen dat je website goed beveiligd is, voorkom je dat zowel je bedrijf als de bezoekers van je website risico’s lopen. Een goede beveiliging hoeft niet duur te zijn. Je hebt zelfs al gratis SSL-certificaten. Een beveiligde verbinding heeft meerdere voordelen:
De beveiliging van een website heeft grote invloed op de SEO-prestaties. Wanneer je website niet aan de beveiligingsvereisten voldoet, kan dit de rankings negatief beïnvloeden of zelfs leiden tot boetes van Google. Een slechte beveiliging kan er o.a. toe leiden dat de website gebanned wordt of dat je veel last krijgt van spamaanvallen. Bepaalde waarschuwingen op je website, zoals een onbekend stuk JavaScript op een van je pagina’s of een melding in je browser zoals “Deze site is niet beschikbaar” kunnen wijzen op een cyberaanval. Ook het niet kunnen inloggen op je website kan erop wijzen dat je website gehackt is.
Door bezoekers van je website de mogelijkheid te bieden om door middel van een aanvraag-of reactieformulier contact met je op te nemen, verkrijg je al snel aardig wat persoonlijke gegevens van je bezoekers. Deze gegevens moeten volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens goed beveiligd worden. Een https verbinding zorgt ervoor dat de persoonlijke gegevens versleuteld worden verstuurd. Hiermee wordt het voor hackers praktisch onmogelijk gemaakt om deze privacygevoelige gegevens te achterhalen. Versleuteling (encryptie) wordt ook steeds meer door Google vereist en heeft dus invloed op je positie in de zoekresultaten. Sinds vorig jaar waarschuwen diverse browsers je actief, wanneer je een onveilige website opent.
Een beveiligde website kun je herkennen aan het slotje voor de domeinnaam. Ook is soms de adresbalk groen gekleurd. Dit wil zeggen dat er sprake is van een versleutelde https- verbinding. Gegevens van bezoekers worden versleuteld verzonden. Een versleutelde verbinding zorgt ervoor dat je website beter gevonden wordt in zoekmachines, zoals Google. Tevens voelen bezoekers zich veiliger bij het zien van een slotje of groene adresbalk.
Een niet versleutelde verbinding (http) heeft dus verschillende risico’s. Om dit voorkomen is het erg belangrijk om een redirect in te stellen, wanneer je een https-omgeving (versleutelde verbinding) hebt gemaakt. Dit zorgt ervoor dat al het verkeer naar de https-omgeving gaat. Je hostingpartij kan je meestal helpen om het zo in te stellen dat bezoekers automatisch worden doorgestuurd.
Zorg er altijd voor dat formulieren op je website ook beveiligd zijn! Zo verklein je de kans behoorlijk dat webrobots, ook wel bots genoemd, de kans krijgen om spam te versturen via die formulieren. Webrobots zijn software-applicaties die geautomatiseerde taken kunnen uitvoeren. Sommige bots zijn goed (zoals de Googlebot), slechte bots helpen bijvoorbeeld met het stelen van persoonsgegevens.
Door middel van het installeren van CAPTCHA (een reactietest) kun je controleren of er menselijke bezoekers op je website zijn of dat je te maken hebt met spambots. Spambots worden door captcha tegengehouden. Je hebt tegenwoordig verschillende captcha’s. Zorg ervoor dat het niet irritant is voor de bezoekers van je site, door een leuke captcha met bijvoorbeeld een puzzeltje te installeren.
Zorg er altijd voor dat je CMS bijgewerkt is, zodat je website niet verouderd en eventuele fouten in de html code opgelost worden. Vergeet niet om de bijbehorende plug-ins ook bij te werken. Als je dit niet zelf wilt of kunt doen, laat het dan over aan je hostingpartij of aan een bedrijf die website onderhoud doet.
Wanneer je een gebruikersnaam gaat aanmaken in WordPress, staat er standaard als gebruikersnaam ‘Admin’ ingevuld. Hackers weten dat admin een veelvoorkomende gebruikersnaam is en proberen door het invoeren van diverse wachtwoorden in te breken op je website. Dit noemen ze “Brute Force Attack”. Hackers gebruiken hiervoor vaak speciale tools. Deze tools richten zich vrijwel altijd op de gebruikersnaam admin, dit is dan ook de reden dat je gevaar loopt als je geen zelfverzonnen gebruikersnaam gebruikt.
Bij het kiezen een nieuwe gebruikersnaam, doe je er verstandig aan een geheel nieuwe naam te bedenken, die voor anderen heel moeilijk te raden is.
Wees hierbij creatief. Vind je het toch lastig iets zelf te verzinnen? Gebruik dan bijvoorbeeld deze username Generator.
Google doet er alles aan om klanten niet uit te laten komen op gehackte websites en zal daarom je website uit de zoekresultaten halen, indien deze gehackt is. Google kan ook penalty’s opleggen als de site door slechte beveiliging gehackt is. De bezoekers van je besmette website zullen naar alle waarschijnlijkheid direct bij de eerste pagina een waarschuwing te zien krijgen, wat de bezoeker waarschijnlijk doet besluiten om de website af te sluiten. Google scant zelf websites op mogelijke beveiligingsproblemen. In Google’s eigen tool: “Google Search Console” zal worden aangegeven wanneer Google problemen heeft ontdekt. Dit kunnen de volgende meldingen zijn:
Indien je website gehackt is, neem dan direct contact op met je hostingpartij, zodat je samen kunt zoeken naar een oplossing. Mogelijk is er vanuit hun kant nog een backup beschikbaar waarbij de website nog vrij was van malware. Er zijn gelukkig ook hostingpartijen die actief zelf een scan uitvoeren om te kijken of er malware aanwezig is en je op de hoogte brengen wanneer je website is besmet.
De eindconclusie is dat het zeer belangrijk is om je beveiliging up-to-date te houden, zodat je geen risico loopt om gehackt te worden, wat je positie in de zoekresultaten negatief kan beïnvloeden. Periodiek je website bijhouden en een goede positie in Google gaan dus hand in hand. Zo voorkom je mogelijk grote problemen, omzetverlies of penalty’s van Google zelf.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|