“Content = king” is een veelgehoorde uitspraak bij contentmarketeers. Door unieke en relevante content te publiceren, kun je meer organisch zoekverkeer krijgen. Veel mensen denken dat ze hier veel tijd aan kwijt zijn, maar dat is zeker niet het geval. Met een kennisbank zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk informatie geeft over een onderwerp. Vanuit hier kun je interne links toevoegen naar belangrijke SEO-pagina’s, om deze verder te versterken.
Een kennisbank is een wiki-gedeelte binnen jouw website. Hier plaats je zoveel mogelijk relevante informatie, binnen verschillende categorieën. Binnen dit wiki-gedeelte kun je onderwerpen van blogs, categorie- of productpagina’s toelichten. Je kunt kennisbank artikelen zien als subpagina’s, die onder de cornerstone pagina’s hangen. Vanuit de cornerstone pagina’s link je naar onderliggende pagina’s en andersom. Dit zorgt niet alleen voor meer gebruiksgemak, maar ook voor een betere SEO-waarde van de pagina’s en een betere interne linkstructuur. Meer weten? Bekijk ook onze kennisbank eens.
Je laat een hoop zoekverkeer links liggen als je geen kennisbank aanmaakt. Als SEO-specialist maak je aan het begin van het SEO-traject een zoektermanalyse. Hierdoor krijg te zien op welke zoektermen veel zoekvolume ligt, welke zoektermen relevant zijn en op welke zoektermen de concurrentie laag is. De belangrijkste set zoektermen filter je hier uit en aan de hand daarvan worden pagina’s gemaakt.
Een deel van de zoektermen wordt vaak niet meegenomen bij het maken van pagina’s, omdat een zoektermanalyse uit honderden – of soms wel duizenden – zoektermen bestaat. Dat terwijl er wel kansen liggen op deze zoektermen. Heb je de belangrijkste zoektermen inzichtelijk? Dan kun je clusters aanmaken, waarbij de belangrijkste zoektermen cornerstonepagina’s krijgen. Voor de minder belangrijke zoektermen maak je kennisbank artikelen.
Eerder schreef ik al over het belang van cornerstonepagina’s, bij sommigen ook wel bekend als pillar content. Cornerstone pagina’s zijn de belangrijkste pagina’s van een website. Deze zijn geoptimaliseerd voor SEO en voor conversie. Door een goede interne linkstructuur kun je ervoor zorgen dat deze pagina’s hoger ranken in Google. Dit doe je door relevante subpagina’s te maken rondom de cornerstone content. Dit zijn de kennisbank artikelen. Dit zijn kleine artikelen die een definitie geven, of een uitleg rondom het thema van de cornerstone. Bij de kennisbank artikelen licht je begrippen en thema’s verder toe. Ook plaats je interne links van en naar deze pagina’s.
Het maken van een kennisbank heeft meerdere voordelen. Hieronder een aantal voordelen op een rij.
Het maken van een kennisbank hoeft niet lastig te zijn. Wel is het iets waar je je in het begin van het SEO-traject al mee bezig kan houden. Bij de zoektermanayse delen wij zoektermen altijd op in categorieën. Dit doen we zodat je duidelijk hebt welke zoektermen bij categorieën horen. Hierdoor maak je eenvoudig clusters aan.
Nadat je de clusters aangemaakt hebt, is het goed om te weten op welke conversie jij je richt; verkoop je een dienst, product, of wil je dat iemand een E-book aanvraagt? De cornerstone pagina’s pas je aan op de belangrijkste conversie. Vooral voor de belangrijkste SEO-pagina’s is dit belangrijk. Bij de kennisbank artikelen gaat het vooral om het stukje linkwaarde waarmee je de belangrijkste pagina’s versterkt. De ‘least important pages’ uit onderstaande infographic zijn de kennisbank artikelen.
Maak jij een nieuwe kennisbank aan? Dan is structuur ontzettend belangrijk. Zowel voor de gebruiker als voor Google moet het duidelijk zijn welke pagina’s binnen welke categorie behoren. Verder zijn de artikelen van een kennisbank tijdloos. Dat wil zeggen dat de laatst geplaatste artikelen niet het meest relevant/nieuwswaardig zijn. Dit betekent dat een blogstructuur, waarbij de laatste artikelen als eerst verschijnen, niet altijd de meest logische structuur is. In plaats daarvan kun je gebruikmaken van categorieën of van een zoekfunctie. Hoewel weinig bezoekers via de website op de kennisbank pagina belanden, zorgt dit wel extra gebruiksgemak. Vooral bij grotere Ecommerce websites met een klantenservice is dit handig. Je kunt ook de FAQ-pagina verwerken in de kennisbank.
Ook de URL-structuur van de kennisbank is belangrijk. Je wilt liever niet dat alle artikelen direct achter /kennisbank komen te staan. Je kunt een kennisbank beter indelen als volgt: naamvanjouwwebsite.extensie/kennisbank/categorie/naamartikel. Je zorgt dan voor zowel de gebruikers als voor Google voor een duidelijke structuur. Hierdoor wordt het ook makkelijker om nieuwe artikelen te crawlen en te indexeren.
De grootste en meeste bekende online kennisbank is Wikipedia. Hoewel een kennisbank vaak onderdeel is van een website, is dit bij WikiPedia niet het geval. De “vrije encyclopedie”, zoals ze zichzelf noemen, heeft al meer dan 2 miljoen artikelen. Wikipedia zorgt voor een duidelijke structuur, zodat de gebruiker eenvoudig de informatie vindt die hij/zij nodig heeft.
De kennisbank wil je niet te prominent in het zicht hebben. Dit leidt de bezoekers af van de belangrijkste pagina’s. Hierdoor loop je mogelijk conversies mis. Je wilt liever dat iemand op een productpagina terecht komt, dan op een kennisbank artikel met een definitie van een begrip. Laat een kennisbank de bezoeker daarom niet afleiden. De kennisbank maak je om belangrijke pagina’s te versterken, en niet om voor afleiding te zorgen.
Je kunt daarom het beste een linkje naar de kennisbank plaatsen in de footer. Dan valt het niet te veel op. Bovendien verwijs je in de footer ook naar andere minder belangrijke pagina’s, zoals de algemene voorwaarden en het privacybeleid. Een linkje naar de kennisbank in de footer zorgt ervoor dat iedere pagina een link naar de kennisbank krijgt. Door intern over en weer te linken, versterk je de pagina’s.
Kennisbank artikelen worden niet geschreven om (bijzonder) goed te scoren in Google. Dat betekent ook dat kennisbank artikelen niet heel uitgebreid hoeven. Veel van onze kennisbank artikelen zijn tussen de 300 en 500 woorden. Ook betekent dit dat je veel meer pagina’s kunt maken, waar je de zoektermen uit de zoekterm analyse op verwerkt. Hierdoor benut je het zoekwoorden onderzoek optimaal. Zelf schreven wij verschillende kennisbank artikelen over redirects, zoals de 301,302 en 307 redirect. Ook schreven wij een kennisbank artikel over 404 pagina’s. Wij vertellen kort wat dit inhoudt en hier hoeven wij geen heel blog aan te wijden.
Ondanks dat je de kennisbank artikelen niet schrijft voor een uitstekende vindbaarheid of voor meer directe conversies, bouw je wel SEO-waarde op met de wiki-pagina’s. Hiermee laat je aan Google zien dat jij de autoriteit bent binnen jouw vakgebied. Dit heeft (indirect) invloed op de prestaties van jouw website. Ook komt hier het stukje ‘thought leadership’ om de hoek kijken; wanneer je jouw potentiële klant telkens antwoord geeft op belangrijke vragen, onderscheidt jij je van de de concurrent en lever je waarde.
Bijna ieder bedrijf kan tegenwoordig goede producten leveren. Het maakt niet heel veel meer uit om wat voor producten het gaat, of welk merk het is. Informatie wordt steeds gelijkvormiger en reclameboodschappen lijken allemaal op elkaar. De consument wordt hierdoor minder geprikkeld en wil zelf uitzoeken hoe een product of dienst werkt. Dit betekent dat er een zoekvraag ontstaat in Google.
Door zoveel mogelijk vragen van de consument te beantwoorden, lever je al vroeg in de customer journey waarde. Hierdoor wordt jouw bedrijf sneller gezien als ‘marktleider’. Onder thought leadership verstaan we bedrijven en organisaties die een leidende positie innemen en zich onderscheiden van de concurrent. Een kennisbank helpt hier aan mee. Meer weten over thought leadership? Bekijk dan ook onderstaande video.
Bij SEO bureau Onder hebben we ervaren SEO specialisten die weten hoe zij het maximale uit content halen. Heb jij SEO advies nodig, bijvoorbeeld voor het maken en uitwerken van een goede contentstrategie? Bekijk dan snel onze SEO diensten pagina. Naast contentmarketeers hebben wij ook ervaren linkbuilders in dienst. Ook voor technische SEO, zoals SEO migraties, ben je bij ons aan het juiste adres. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Doen dan alvast een live SEO analyse, of kies gelijk voor de SEO audit.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|