Onder het mom van ‘laadt het niet, dan rankt het niet’ spoort Google website-eigenaren aan om alleen gebruiksvriendelijke websites te publiceren. In 2021 kwam het daarom met de Core Web Vitals. Dit zijn drie metrics die een beeld geven van de gebruiksvriendelijkheid van websites. Deze drie metrics hebben dus invloed op de ranking van individuele pagina’s. Vanaf maart 2024 komt Google met een nieuwe metric, Interaction to Next Paint (INP). INP vervangt dan First Input Delay (FID). Sinds mei heeft INP de status pending en is het uit de experimentele fase en klaar om FID te vervangen.
Waarom is het van belang dat website-eigenaren zich vast voorbereiden? En wat is INP precies en waarom wordt FID vervangen? Wat kun je nu al doen voor een goede score en voor wie is INP extra belangrijk? Lees snel verder!
Core Web Vitals zijn de basisfactoren die Google gebruikt om de gebruiksvriendelijkheid van een website te beoordelen. Ze zijn belangrijk omdat ze direct invloed kunnen hebben op hoe hoog je website in de zoekresultaten komt. Op deze manier stimuleert Google website eigenaren om gebruiksvriendelijke websites te publiceren. Natuurlijk zijn er nog tal van andere factoren (bekend bij de redactie) die ook meespelen in de ranking. De Core Web Vitals liggen echter als website eigenaar binnen je directe invloedssfeer, dus zorg dat je ze goed voor elkaar hebt.
Bij een SEO strategie van Onder zijn de Core Web Vitals een belangrijk onderdeel. We geven concreet aan hoe je de website kunt verbeteren. Voor de doe-het-zelver schreven we eerder al een blog over de andere Core Web Vitals.
First Input Delay (FID) was een prima metric als onderdeel van de Core Web Vitals, maar het had zijn beperkingen. Het keek alleen naar de eerste interactie en stopte met meten zodra de browser begon te reageren. INP gaat een stap verder door naar alle interacties op een pagina te kijken en te meten tot het moment waarop de browser het resultaat laat zien. Kortom, INP geeft een veel completer beeld van de gebruikerservaring.
INP staat dus voor Interaction to Next Paint. Dit is een nieuwe manier om te meten hoe snel een website reageert op een interactie. Interacties die hieronder vallen zijn:
Stel je voor dat je een online webshop bezoekt om een nieuwe laptop te kopen. Je ziet een model dat je leuk vindt en besluit om op de “winkelwagen” knop te klikken. Vanaf het moment dat je op die knop klikt, begint de INP-meting. De meting kijkt naar hoe lang het duurt voordat de browser reageert en het volgende beeld laat zien, zoals een pop-up die bevestigt dat het product aan je winkelwagen is toegevoegd. Zo zullen er meer interacties zijn op dezelfde pagina. De interactie die het langst duurt op de pagina is bepalend voor je INP-score.
Google houdt dit schema aan.
De interactie die het langst duurt op de pagina bepaalt dus de INP waarde. Het kan dus voorkomen dat je een hele snelle website hebt met één vertragende interactie waardoor je INP score toch slecht uitpakt. Aan jou de taak om deze op te sporen.
7 goede gewoontes om een goede INP-score te krijgen en te behouden
Uiteraard is een goede gebruikerservaring voor elke website van belang. Maar INP is vooral belangrijk voor websites die veel interactie hebben met de gebruiker. Denk bijvoorbeeld aan webshops, online games, websites met teksteditors, en social media platforms. Op deze sites klik je veelvuldig op knoppen, vul je formulieren in, of doe je andere acties waar Javascript een rol speelt. Als de website dan traag reageert, kan dat erg vaak erg vervelend zijn voor de gebruiker. Voor dit soort websites is een goede INP-score dus extra belangrijk om de gebruiker een fijne en snelle ervaring te bieden. Maar eigenlijk is INP belangrijk voor alle websites die goed willen scoren in Google, omdat het een van de factoren is die Google gebruikt om te bepalen hoe gebruiksvriendelijk een website is.
INP is er eigenlijk al en wordt dus erg belangrijk. Het optimaliseren is een continu proces en het is daarom verstandig om er nu al mee te beginnen. Het komt de gebruiksvriendelijkheid van je website sowieso ten goede. Het is echter geen toverdrankje om je slecht geoptimaliseerde website uit het slob te trekken. Daarvoor zijn er te veel andere factoren die eveneens belangrijk zijn.
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je INP of andere SEO-zaken? Dit is precies wat wij graag doen. Neem contact met ons op om te kijken hoe wij meer uit jouw website kunnen halen!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|