Categorie: Technische SEO

Indexdekking in Search Console: de SEO control room van je website

5-5-2022 Technische SEO Martijn Hoving

Iedereen die wel eens in een auto rijdt kent het moment: er gaat ineens een oranje lampje branden op je dashboard. Voor mij tegenwoordig een reden om vrij vlot naar een autogarage te gaan. Om er daar achter te komen dat er vrij weinig aan de hand is. Zo’n oranje lampje geeft een melding over een te verwachten probleem in je auto. Er zijn ook rode lampjes, die vaak een serieus probleem melden waarbij het niet handig is om door

Page Experience, waar moet je op letten?

3-3-2022 Google, Technische SEO Eline Barten

In 2021 was de Page Experience Update al aangekondigd. Hierin zit een aantal verschillende rankingfactoren. Sommige nieuwe en een aantal al bestaande factoren. Vanaf augustus 2021 wordt dit al gebruikt bij het ranken van mobiele versies van URLs. Vanaf februari 2022 wordt dit ook voor desktop uitgerold. Eind maart wordt dit proces afgerond. Hoog tijd dus om een diepere duik te nemen in deze signalen. De page experience factoren Let op! Google geeft wel aan dat de zoekmachine meer waarde

Rich snippets verkrijgen met structured data

6-10-2021 Google, Technische SEO Eline Barten

Structured data, of ookwel schema markup, is onderdeel van Semantic SEO. Hiermee wordt meer context aan informatie gegeven zodat zoekmachines deze beter kunnen interpreteren. Daarnaast geeft het gebruik van Structured Data nog een voordeel. Door het gebruik van markups is het mogelijk om rich snippets, ookwel ‘rich results’, te verkrijgen. Dit is waar het de meeste marketeers om draait. De voordelen van rich results “As documented by case studies in the U.S. and abroad, retail firms can get up to

Creatief met Google Tag Manager

2-7-2021 Google, Technische SEO Eline Barten

Een van de vele tools van een online marketeer is de Google Tag Manager (GTM). Met deze tool kan je gemakkelijk en snel vanuit één locatie code (ook wel scripts of tags genoemd) invoegen op een website. Persoonlijk gebruik ik de tool voornamelijk voor het bijhouden van doelen/conversies binnen Google Analytics en Google Ads. Maar je kunt er zoveel meer mee dan dat. In deze blog geef ik je 5 manieren om jouw prestaties te verbeteren met Google Tag Manager.

Google Tag Managers

Redirects: Hallo Google, we zijn verhuisd!

24-6-2021 Technische SEO Mariska Snoek

Wanneer je gaat verhuizen geef je je nieuwe adres door bij alle instanties. Wanneer je dat niet doet blijft de post op je oude adres terechtkomen. Voor je website geldt ditzelfde principe. Wanneer je de zoekmachine niet laat weten dat je URL verhuisd of veranderd is, zal deze de oude pagina blijven tonen met een 404 foutmelding als gevolg. Zonde! Want zo’n 404 foutmelding is erg irritant en in de meeste gevallen klikken we weg en gaan op zoek naar

Redirects: hallo Google! We zijn verhuisd!

De robots.txt optimaal gebruiken

1-6-2021 Technische SEO Eline Barten

De robots.txt is een belangrijk onderdeel van een website. En toch wordt deze vaak niet of verkeerd geïmplementeerd en gebruikt. In deze blog leg ik uit wat dit is en geef ik je een aantal situaties waarvoor jij het nu ook meteen kan gebruiken. Hierdoor laat jij geen kansen meer liggen. Wat is een robots.txt? De robots.txt is een tekstbestand dat op een website staat. Wanneer een crawler (zoekmachine) een website bezoekt kijkt deze als eerste naar dit bestand. Dit

Headerafbeelding robots.txt

Hoe werkt een zoekmachine?

19-4-2021 Google, Technische SEO Eline Barten

Bij het leren over SEO sla je al snel een hele belangrijke stap over. Vaak is dit het begrijpen van de werking van een zoekmachine. Het klinkt zo vanzelfsprekend en we gebruiken ze elke dag. En toch is het niet altijd duidelijk hoe zoekresultaten tot stand komen. Dit is ook niet raar, want zoekmachines zijn immers erg geheimzinnig over de details. Wat we wel weten over zoekmachines, is dat zij werken met algoritmes. Een algoritme is een  opeenvolging van stappen.

GoogleBot

Google Core Web Vitals; scores meten én problemen identificeren

26-3-2021 Google, Technische SEO Eline Barten

Je wilt je website optimaal maken om zo goed mogelijk vindbaar te zijn. Dat Google hiervoor kijkt naar de gebruikservaring, of ookwel page experience, is geen geheim. Dit neemt het algoritme mee in het bepalen van de rankings van pagina’s. Hieronder vallen meerdere (technische) onderdelen. In 2021 komen hier drie onderdelen bij. Deze worden de Core Web Vitals of ookwel Site Vitaliteit genoemd. Maar wat is dit eigenlijk en waarom is dit belangrijk? De Core Web Vitals Onder Core Web

Core Web Vitals

Technische SEO: download de checklist

12-1-2021 How to/DIY, Technische SEO Martijn Hoving

Technische SEO. Te vaak een ondergeschoven kindje, doordat veel SEO specialisten zich voornamelijk focussen op contentcreatie en linkbuilding. Technische SEO blijft men helaas nog moeilijk vinden. We zien in de praktijk bij elke (voor ons) nieuwe website nog steeds veel technische problemen voorbijkomen. Een website die er qua technische SEO goed voor staat, wordt veel beter gevonden! Technische SEO is dus onverminderd belangrijk. We delen graag onze kijk op technische SEO met je.  Technisch? Technische SEO is vaak te technisch

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team