De Corona maatregelen zorgen voor bizarre taferelen. De meeste lezers van dit artikel lezen het bijvoorbeeld thuis, om maar eens wat te noemen. We zien qua vertoningen in de zoekmachine ook een boel verschillen. Er zijn websites die veel minder draaien (campings, reissites, etc.), maar ook websites die veel meer vertoningen hebben (bouwmarkten, tuincentra, etc.). Een flink veranderend zoekgedrag dus, waarop we moeten inspelen.
We kregen van een aantal klanten afgelopen twee weken al de vraag of het ook mogelijk is om veranderend zoekgedrag te analyseren. Dat is zeker mogelijk. In dit artikel vind je drie manieren om dit te doen, zodat je hier op in kunt spelen door bijvoorbeeld nieuwe content te maken.
In een standaard zoektermanalyse komen we vaak tot een flinke set zoektermen, die gebaseerd zijn op producten/diensten en andere informatiestromen. Een belangrijk onderdeel van deze vorm van zoektermanalyse is het zoekvolume dat we zien voor bepaalde zoektermen. De definitie van zoektermvolume is het gemiddelde aantal zoekopdrachten voor een bepaalde zoekterm over de laatste 12 maanden. Veel tools waarmee zoektermanalyse uitgevoerd wordt, hanteren deze gemiddelde zoekvolumes ook. Hierdoor is het lastig om met een standaard zoektermanalyse veranderd zoekgedrag (zoals je eigen merk i.c.m. ‘Corona’) te analyseren. Hoe komen we dan toch te weten welke zoektermen er ‘trending’ zijn?
Google Trends is niet de beste tool als het gaat om het verkrijgen van suggesties waar je als webmaster of content marketeer direct iets mee kunt. Maar het geeft behoorlijk goed weer wat trending zoekopdrachten zijn:
Daarnaast geeft Google Trends op basis van één enkele zoekopdracht ook weer wat trending gerelateerde zoekopdrachten zijn. Als je de tijdsperiode verandert naar bijvoorbeeld de afgelopen 7 dagen, dan veranderen de gerelateerde zoekopdrachten mee:
Als je je eigen merk invoert in Google Trends zie je dus snel welke zoektermen men de afgelopen 7 dagen gebruikt heeft.
Keywordtool.io is een handige (gratis) tool die gebruik maakt van Google’s Autocomplete. In Keywordtool.io zit ook een koppeling met Google trends die het net even makkelijker maakt om dezelfde data als in Google Trends inzichtelijk te krijgen. Voer hier bijvoorbeeld je merknaam of je belangrijkste producten/diensten in om te kijken of er nieuwe zoektermen te vinden zijn. Of check de combinaties met ‘Corona’ zoals we in onderstaand voorbeeld laten zien:
Search Console geeft natuurlijk extreem veel data als het gaat om zoektermen en de organische resultaten, maar er is niet direct een overzicht dat ons vertelt wat nieuwe zoektermen zijn (of zoektermen waar plotseling veel meer op gezocht wordt). Gelukkig hebben we wel een handige workaround om te zien waar afgelopen week veel meer op gezocht is in vergelijking met eenzelfde week in het begin van maart:
Bovenstaande tools stellen je in staat om er snel achter te komen of het zoekgedrag ook is veranderd. Die veranderingen zijn te zien in:
De vervolgstap is het creëren van content die aansluit bij deze veranderende zoekvraag. Analyseer de zoektermen en denk per zoekterm goed na over wat de intentie is van de zoeker. Maak vervolgens nieuwe content (een blogartikel, nieuwsitem, FAQ of andere vorm van content) die aansluit bij deze intentie.
Wil jij meer hulp met jouw website? Neem dan een kijkje bij onze SEO diensten. Hier vind je hulp op maat en kun je dus precies kiezen wat bij jouw past!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|