Duplicate content is niet goed voor je positie in zoekmachines en vervelend voor je bezoekers. Daarom geven we hier 8 tips om zelf duplicate content op te lossen. Met handige voorbeelden!
Dit is een update van het oorspronkelijke blog uit 2020. Ik heb tips rond Chat GPT toegevoegd en een aantal voorbeelden verbeterd.
In een ander blog lees je wat duplicate content is en hoe je dat checkt. Even een korte samenvatting van de soorten duplicate content, want iedere soort vereist zijn eigen aanpak:
Technische duplicate content los je op met de 301-redirect of de canonical tag. Dit zijn standaard instellingen die op de hele website van toepassing zijn, vandaar dat het meestal door de developer wordt geregeld. Welke manier het meest geschikt is, hangt af van het onderliggende issue. Met een 301-redirect stuur je zowel bezoekers als zoekmachines naar een standaard variant van de url. Met een canonical tag blijven de verschillende varianten van de url bereikbaar, maar geef je een signaal aan zoekmachines wat de originele url is.
Op vrijwel alle websites bestaan varianten van de url, maar er is altijd een standaard url. Dit is ook de URL die je website in de navigatie gebruikt. Met een 301-redirect vertel je Google dat niet de variant, maar die standaard url de juiste url is. Bijkomend voordeel: het grootste deel van de linkwaarde gaat ook over naar je standaard url. Als we bijvoorbeeld naar onze eigen website kijken, dan zijn standaard deze redirects ingericht voor alle url’s:
Hier zie je wat er gebeurt als we expres een url gebruiken die niet voldoet aan de ‘standaard’. De variant met www krijgt een redirect naar de url zonder www. Het voorbeeld komt van Ayima, een handige Chrome Extensie om snel redirects te analyseren.
Misschien mis je hier de variant hoofdletter > kleine letter. Tegenwoordig wordt vaak in het CMS ingeregeld dat een url altijd een kleine letter heeft. Dan kan het bijna niet mis gaan. Uiteraard kun je hiervoor ook een 301-redirect inrichten. Overleg met je webbouwer, als dat nog niet het geval is, om al deze redirects standaard in te richten. Je wil natuurlijk niet bij elke url handmatig alle varianten via een redirect instellen!
Nog een extra tip: besteed aandacht aan je interne linking. Link dus niet naar een www url als dat niet je standaard url is.
Gebruik je een filteroptie, trackingcode of paginering op je website? Dan zorgen de parameters voor oneindig veel url’s (en kopzorgen). De parameter herken je aan de ? achter jouw url gevolgd door een stukje code.
Met een canonical tag vertel je Google dat de gefilterde pagina een kopie is van de oorspronkelijke pagina.
De canonieke url is de url zonder parameters. Deze plaats je in de ‘<head>’ van je pagina als linkelement rel=”canonical”. Verwijs naar het deel voor het ‘?’
Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:
‘<link rel=”canonical” href=”https://gloeilampgoedkoop.nl/led-filament.html”>’
We gaan thuis al onze lampen vervangen door een slimme variant. Ik ben dus op zoek naar led filament lampen die je met een app kunt bedienen. Als ik daarop filter, krijg ik deze url; https://gloeilampgoedkoop.nl/led-filament.html?glg_dimbaarapp=446
Dankzij het stukje code met de canonical tag, begrijpen zoekmachines wat de originele pagina is.
De canonical tag gebruik je ook bij een productpagina die in verschillende categorieën voorkomt. In dit voorbeeld hebben we een sportshirt ‘zoeff’ dat valt in de categorieën hardlopen, fietsen en fitness. Zo bestaan er 3 pagina’s voor hetzelfde shirt:
We willen dat alle linkwaarde naar de productpagina in de categorie hardlopen gaat. Op de andere 2 productpagina’s plaatsen we deze canonical tag:
‘<link rel=”canonical” href=”https://onze-website/hardlopen/zoeff/>’
Wat als je pagina’s heel erg op elkaar lijken? Ook dan zijn er meerdere oplossingen mogelijk voor duplicate content. Kijk welke manier het beste bij jouw content past!
Dit is praktisch als je echt veel verschillende pagina’s moet maken. Stel je wilt een lokale pagina maken voor alle plaatsen in een straal van 20 kilometer. Je komt al snel op 100 plaatsnamen. Op elke lokale pagina’s ga je een alinea plaatsen die specifiek op over die plaats gaat. Chat GPT schrijft dan binnen een paar seconden een uitgebreide alinea. Maar let op: controleer altijd of het inhoudelijk klopt. Zo ligt de speelboerderij ‘De Drentse Koe’ volgens Chat GPT in Zwolle. Verder is het goed om altijd zelf nog een tekst van Chat GPT te redigeren. Zo voorkom je dat je per ongeluk alsnog duplicate content creëert. Chat GPT houd namelijk zelf geen rekening met copyright.
Voorbeeld van een lokale SEO-tekst met Chat GPT
Ook handig: gebruik je eigen tekst als input en vraag Chat GPT om daar meerdere varianten van te maken. Ook hier geldt: controleer en redigeer altijd wat Chat GPT ervan maakt, zodat je niet klakkeloos fouten in de inhoud of grammatica overneemt. Je doel is namelijk om altijd betrouwbare en relevante content te maken voor je bezoekers.
Zeker als je veel dezelfde soort pagina’s aan het schrijven bent, zie je het op een gegeven moment niet meer. Bepaalde formuleringen zitten dan zo in je hoofd, dat je ‘blind’ bent voor je eigen tekst. Geef een aantal pagina’s eens aan iemand anders om te herschrijven. Je zal zien dat een collega of copywriter er iets totaal nieuws van weet te maken.
Heb je 2 of meer pagina’s die sterk op elkaar lijken? Voeg ze dan samen. Heb je bijvoorbeeld een pagina over het voorkomen van slakken in je tuin en eentje over het bestrijden van slakken in je tuin? Maak dan 1 pagina ‘Alles over slakken in je tuin’ en voeg gewoon 2 alinea’s toe met de verschillende tips. Zo krijgt je pagina gelijk meer inhoud. Vergeet niet een 301-redirect te plaatsen van de oude naar de nieuwe pagina! De oude pagina heeft namelijk linkwaarde.
Als je producten verkoopt of diensten aanbiedt die erg op elkaar lijken, dan wil je soms toch aparte pagina’s aanmaken. Varieer dan met:
Zo heb je net een andere invalshoek om toch dezelfde informatie te delen. Chat GPT kan je hier ook goed mee helpen! Vraag Chat GPT bijvoorbeeld ook eens om:
Je krijgt dan een prompt als deze: “Herschrijf bovenstaande gericht op activiteiten voor kinderen. Schrijf met een knipoog. Gebruik ongeveer 100 woorden.” Hierboven onder punt 3 vind je het resultaat.
Stel: je verkoopt twee soorten grasmaaiers. Ze maaien allebei het gras, hebben een opvangbak en zijn in hoogte verstelbaar. Alleen heeft de ene net iets meer vermogen dan de andere en hangt er dus een ander prijskaartje aan. Voor de Harry 1 kies je voor veelgestelde vragen, voor Harry 2 voor een beschrijving.
Variant 1 – veelgestelde vragen
> Hoe groot is de opvangbak?
Harry 1 heeft een opvangbak van 20 liter
> Wat zijn de voordelen?
– Compact op te bergen
– Afgemaaide gras komt in de opvangbak
– Maaihoogte is eenvoudig in te stellen
> Voor welk type tuin is de Harry geschikt?
Deze grasmaaier is geschikt voor een gazon tot 100 vierkante meter
Variant 2 – beschrijving
Grasmaaier Harry 2 is klein maar stoer. Met de handige opvangbak van 20 liter maai je in een handomdraai een gazon tot wel 100 vierkante meter. Zonder dat je na hoeft te harken! Je bepaalt zelf hoe kort het gras wordt, want de maaihoogte is trapsgewijs instelbaar. En dankzij het compacte formaat past de Harry 2 in ieder tuinschuurtje.
Als je hard hebt gewerkt aan die ene perfecte tekst, is het natuurlijk vervelend als een andere website deze zomaar kopieert. Maar soms ontkom je er niet aan dat dezelfde tekst op verschillende sites wordt gebruikt.
Heeft iemand doelbewust en voor zijn eigen gewin jouw content overgenomen? Dan kun je een paar dingen doen:
Wil je zelf juist bewust een eigen artikel delen op een platform, bijvoorbeeld om je expertise te delen met vakgenoten? Zorg dan voor een canonical tag naar jouw originele artikel. Vraag ook hier weer om een link naar je eigen site.
Vooral webshops hebben te maken met standaard productinformatie van de fabrikant. Je ziet dan exact dezelfde tekst op verschillende websites terugkomen. Geef in zo’n geval je eigen draai aan de tekst. Maar soms moet je verplicht de tekst van de fabrikant overnemen. Voeg er dan je eigen tekst aan toe. Vertel een verhaal over het product waarin iemand zich herkent. Wat ook goed werkt, zijn productreviews. Je klanten zorgen dan voor unieke content. Bijkomend voordeel is dat reviews bijdragen aan je conversie. Win-win dus.
Bij boeken komt de productinformatie altijd van de uitgever. Webshops nemen deze tekst letterlijk over. Zoek maar eens op ‘Het allerlaatste dagboek van Hendrik Groen, de meest geliefde bejaarde van Nederland‘. Hier voegen we een eigen stuk content aan toe met zowel een concrete situatie als een eigen review:
Wat vindt onze leesclub?
Wat is er nou fijner dan op een sombere winterdag lekker opgekruld in je favoriete stoel te genieten van een kop hete thee en een goed boek? Het laatste dagboek van Hendrik Groen is daar perfect voor. Met herkenbare situaties (vraag je ouders of grootouders maar eens), ontroerende momenten en goede grappen, doet dit derde deel zeker niet onder voor zijn voorgangers. Het enige minpuntje dat wij ontdekken, is dat dit helaas echt het allerlaatste deel is.
Er doet veel zin en onzin de ronde over duplicate content. Een leuk artikel daarover is 9 misverstanden over duplicate content op Marketingfacts. Het is zeker zinvol om aan de slag te gaan met duplicate content. Niet alleen om je positie in zoekmachines te verbeteren, maar ook voor de gebruikerservaring van je bezoekers. Veel succes!
Hulp nodig bij het checken en oplossen van je duplicate content? We helpen je graag! Lees ook eens ons blog over een SEO strategie.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenOf het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|