9+
EEAT Trust is king

5 tips om je webshop betrouwbaarder te maken

En waarom dit belangrijker dan ooit is!

Door alle ChatGPT heisa zijn we haast vergeten dat Google het jaar afsloot met de Helpful content update en een verbetering van haar Quality Rater Guidelines (QRG). Alsof de zoekmachine nog even wilde aangeven: ‘leuk, die van het internet geschraapte content, maar onze zoekresultaten zijn geschreven door mensen die er verstand van hebben en zijn dus veel waardevoller’. Helemaal niet zo’n gekke gedachte van Google om op deze manier aan klantenbinding te doen. Zou je zelf een website vertrouwen die enkel en alleen door AI geschreven content bevat? Of heb je meer aan informatie afkomstig van aantoonbaar betrouwbare mensen met de juiste kennis en ervaring? Wij bespreken daarom hoe Google werkt aan het tonen van betrouwbare resultaten en geven 5 tips om de betrouwbaarheid van jouw webshop te verbeteren!

De QRG en E-E-A-T, hoe zat het ook alweer?
De QRG zijn opgesteld om Google’s eigen website raters (testers) richtlijnen mee te geven om kwaliteit van websites te beoordelen. Deze raters beoordelen websites op kwaliteit. Sinds de update van 15 december bestaan de richtlijnen uit 4 onderdelen: Experience, Expertise, Authoritativeness en Trust. Elk onderdeel heeft zijn eigen set normen. De tienduizenden raters zijn vooraf getraind op deze normen. Vervolgens zoeken, bezoeken en beoordelen ze websites en content op de E-E-A-T normen. De feedback uit deze evaluaties wordt gebruikt om het algoritme te verbeteren (uitsluitend als een achteraf controle check). Google onderzoekt op deze manier of de websites die in de zoekresultaten verschijnen, dankzij het algoritme, ook daadwerkelijk kwalitatief hoogwaardig zijn volgens echte mensen (Let op: de E-E-A-T normen zijn dus geen directe ranking factoren!) 

Nieuw! Experience naast Expertise

Om zoekresultaten beter te kunnen beoordelen is Experience (ervaring) toegevoegd aan E-A-T. Dit is best opvallend, omdat kennis over het onderwerp eerder vooral werd getoetst aan normen over Expertise. Het gaat nu om de volgende uitbreiding. 

Expertise

Bij Expertise gaat het erom of de auteur objectieve, toetsbare kennis of vaardigheden aantoont. De auteur heeft bijvoorbeeld de wetenschappelijke opleiding psychiatrie gedaan en weet daarom heel veel over autisme. Hij of zij kan dan een goed artikel schrijven over de laatste stand van zaken in de wetenschap over dit onderwerp.  

Experience

Bij Experience gaat het erom dat de schrijver van de content aantoont dat het is geproduceerd met een zekere mate van levenservaring. Dit kan bijvoorbeeld een familielid zijn die in een blog of op een forum zijn of haar ervaring deelt over hoe het is om te leven met iemand met autisme.  

Ook over iets lichtere onderwerpen is eerstehands ervaring nuttig voor een zoeker:
– Is een product daadwerkelijk gebruikt door de auteur? 
– Is de locatie waarover wordt geschreven ook daadwerkelijk bezocht? 

Met het beoordelen van Experience naast Expertise kan een pagina dus beoordeeld worden als kwalitatief hoogwaardig. Google geeft zelf nog enkele voorbeelden bij typische YMYL onderwerpen hoe pagina’s zonder Expertise zeker waardevol kunnen zijn voor de zoeker:

Gezondheid: Slaapproblemen bij zwangerschap.
Waardevolle informatie geschreven door iemand met eerstehands Ervaring: Niet-medische tips van mensen die zelf zwanger zijn geweest en met dit probleem hebben gezeten in het laatste stadium van de zwangerschap.
Waardevolle informatie geleverd door iemand aantoonbare Expertise: Medicatie die veilig is bij gebruik tijdens zwangerschap. 

Financiën: Extra sparen voor je pensioen
Waardevolle informatie via eerstehands Ervaring: Reviews van klanten van de betreffende diensten voor het extra sparen voor het pensioen.  
Waardevolle informatie door aantoonbare Expertise: Advies over waar of hoe te investeren, hoeveel te sparen voor je eindelijk met pensioen mag.     

Wek vertrouwen met deze 5 tips

“Trust is het belangrijkste lid van de E-E-A-T familie,” aldus Google zelf. Want, zo stellen ze: “Onbetrouwbare pagina’s krijgen een lage E-E-A-T score, ongeacht hoe ervaren, hoeveel expertise of hoe autoritair ze misschien ook lijken”. Bij het E-E-A-T onderdeel Trust bepalen de raters of een pagina accuraat, eerlijk, veilig en betrouwbaar is. In de QRG staan voorbeelden over hoe betrouwbaarheid van een website te beoordelen. Wij geven je daarom graag de volgende tips mee:

1. Schrijf een gedetailleerde over ons pagina
Vaak een ondergeschoven kindje, maar op het gebied van EEAT juist extra van belang. Maak op een over-ons pagina expliciet duidelijk wie de eigenaar is van de website en wie de inhoud heeft geschreven. Geef dan ook gedetailleerde contactinformatie weer. Maak gebruik van Structured data van het type Person en of Organization. 

2.Toon gedetailleerde productpagina’s
Ga hier in op alle details van het product. Vergeet ook niet om je product van alle kanten goed in beeld te brengen. Wij schreven eerder al over hoe je een goede product pagina maakt. Geef daarnaast ook reviews weer op productniveau. Een betrouwbare review helpt zoekers om een afgewogen beslissing te maken het product te kopen.

3. Biedt een volledige klantenservice
Een goede klantenservice is bereikbaar via meerdere wegen. Zorg daarom dat je de volgende zaken op orde hebt:

  • Vermeld openingstijden van de klantenservice
  • Vermeld telefoonnummer, e-mailadres, chat en contactformulier 
  • Responstijd, is het helder wanneer de klant een reactie ontvangt? 
  • Vermeld een transparant ruil- en retourbeleid
  • Vermeld het garantie- reparatiebeleid 
  • Biedt een bestelstatus en track en trace voor de bestelling
  • Toon aan dat jij beschikt over veilige betaalmogelijkheden 
  • Wees transparant over levertijden

4. Toon Expertise
Bedenk wat je verder kunt toevoegen om aan te tonen dat jij als content maker te vertrouwen bent. Voor een webshop kun je bijvoorbeeld FAQs beantwoorden over je product of service. Maak product- of instructievideo’s of vermeld de kwaliteitscertificaten die in je branche gangbaar zijn. Een blog die de diepte ingaat over onderwerpen omtrent je bedrijf of producten is ook belangrijk.

5. Google mijn bedrijf
Dit is de Gouden Gids van de zoekmachine zelf. Zorg dan ook voor een volledig ingevuld profiel in Google’s Mijn Bedrijf. Vermeld hier ook zoveel mogelijk relevante informatie en zorg ervoor dat dit overeenkomt met wat je op de over ons of contactpagina hebt geplaatst. Wek vertrouwen door het toevoegen van kwalitatief hoogwaardige foto’s en bijbehorende profielen op social media. Ook op deze manier creëer je meer zichtbaarheid en toon je zoekers dat je op meerdere plekken aanwezig bent.

Schrijf vooral helpful content!

Nu de concurrentiestrijd om de clicks van de zoeker (weer) is losgebarsten wil Google ten koste van alles een goede gebruikerservaring bieden. Te vaak kwam het voor dat websites van lage kwaliteit toch hoog rankten, mogelijk door een aantal sterke backlinks. Voor Google’s gebruikers is het natuurlijk erg frustrerend als de zoekresultaten niet voldoen. Google wil daarom alleen websites tonen waarvan de eigenaar over de betrouwbaar is en over benodigde kennis of vaardigheden beschikt. 

Google kwam daarom begin december met de Helpful content update en publiceerde een aantal vragen die website-eigenaren aan zichzelf kunnen stellen over hun eigen content. De boodschap is om in alle gevallen originele, nuttige inhoud te presenteren, geschreven door mensen en voor mensen (en niet voor zoekmachines!).

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.