Zomer 2021 is een roerige zomer: Nederland is nog steeds in de ban van de pandemie, het EK voetbal was voor oranje aan de korte kant, Zuid-Limburg is overstroomd en…. Google is weer flink aanpassingen aan het doen in het algoritme. Net nu menig SEO specialist vakantie aan het vieren is gaat de zichtbaarheid van veel websites omhoog en omlaag.
Deze zomer tellen we om precies te zijn vier grote Google updates in het algoritme. Wat het ook nog extra lastig maakt om te analyseren. Hoe kijken wij naar met name de Google Core updates? En welke stappen doorlopen we om de updates te analyseren en tot nieuwe plannen te komen? We leggen het graag uit!
Google is de laatste jaren beter geworden in het aankondigen van updates in het algoritme. We telden daardoor ook vier aankondigingen:
Er is bijzonder veel geschreven over de Page Experience update. We zijn als SEO wereld al vele maanden bezig om de Core Web Vitals op een acceptabel niveau te krijgen, zodat de cijfers op groen komen te staan. Momenteel wordt deze update uitgerold en het is nog niet bekend wanneer dit is afgerond.
Rond de spam update is niet veel bekend, behalve de aankondiging van Google zelf:
As part of our regular work to improve results, we’ve released a spam update to our systems. You can learn more about our efforts to fight spam in this post:https://t.co/piCLhbZPkH
And this video below:https://t.co/xMYWm4HPze pic.twitter.com/83IL0EB9Lm
— Google SearchLiaison (@searchliaison) June 23, 2021
De Google Core Update van juli is net helemaal uitgerold, de stofwolken zijn net opgewaaid. Maar het is met name de Google Core Update van begin juni die z’n weerslag heeft op veel websites die we zien. Als we kijken naar de inschatting van het organische verkeer (via Ahrefs) van enkele getroffen websites, dan is het snel duidelijk dat er een flinke verandering plaats vindt op het moment van de exacte uitrol van deze update.
Een aantal negatieve voorbeelden:
Een vergelijker in de financiële wereld:
Een website met veel content rond seksuele overdraagbare aandoeningen:
Een website op het gebied van medische producten:
Zonder verliezers geen winnaars, want we zien natuurlijk ook positieve effecten bij websites:
Een vergelijker in de B2B markt:
Een website op het gebied van pensioenadvies:
Voor deze laatste website hebben we ook Search Console cijfers die in lijn zijn met de verandering in zichtbaarheid en niet in lijn met de normale seizoensmatigheid:
In de grafieken hierboven is duidelijk te zien dat tijdens de uitrol van een Google Update de zichtbaarheid (Ahrefs) een knauw krijgt. Of vice versa natuurlijk. In combinatie met cijfers over de organische sessies en vertoningen en eventueel data over het marktaandeel uit ranktracking is de datum van de uitrol goed te matchen aan de dip.
De slachtoffers van de Core update begin juni zijn wederom veel medische websites en websites die iets te maken hebben met financieel advies. Dit zijn vaak websites die moeite hebben om te voldoen aan de kwaliteitsrichtlijnen van Google. Elke zomer is een Core update zomer, want we schreven hier gelukkig vorig jaar ook al over. Bij veel cases zoeken we het dan ook echt in het verbeteren van autoriteit in een bepaald topic. Van keurmerken, tot BIG registraties tonen en van auteurspagina’s tot het reviewen van andermans content als specialist.
Op het moment dat je als website last hebt van een Core update is het zaak om in de analysemodus te duiken. Want je wil zoveel mogelijk oorzaken uitsluiten en plannen maken om je website future proof te maken voor meer updates. We zien vaak dat in een volgende update pas weer een grote verschuiving plaats vindt, maar het kan dus zeker geen kwaad om daar je plannen al op aan te passen.
Waar begin je in je analyse, nadat je uit de paniekmodus bent gestapt? Wij analyseren vaak de volgende onderdelen:
Plotselinge verandering in zichtbaarheid na de Google Core Update kan ook komen doordat er iets in de technische setup stuk is gegaan. Denk aan filter URLs die plotseling gecrawld worden, een flinke set 404s die je website rijker is geworden of een noindex die door de developer in je website geklust is.
In analyses zien we ook wel eens websites met dalingen in bijvoorbeeld alleen blogpagina’s of pagina’s rond bepaalde financiële of medische onderwerpen. Als je ziet dat bepaalde clusters in je website dalen in zichtbaarheid, terwijl andere delen overeind blijven wordt het eenvoudiger om tot plannen te komen.
Als je ranktracking hebt ingesteld op een brede set zoektermen wordt dit een stuk eenvoudiger. Ook met Search Console kun je goed uit de voeten:
Ga in je website op zoek naar content die dun is: pagina’s met relatief weinig tekst die geen waarde toevoegen. En review daarnaast content zonder veel vertoningen / klikken. Hebben de pagina’s toegevoegde waarde voor je gebruiker? Nee? Ga dan aan de slag met een plan om:
Er zijn genoeg tools aanwezig om data te verzamelen over gebruiksvriendelijkheid van je website. Tools als Hotjar en Clarity (Heatmaps, Recordings) en Google Analytics zelf (uitstappagina’s, pagina’s met een hoge bounce, pagina’s zonder scroll, pagina’s met een lage sessieduur). Check of het cluster pagina’s die last heeft van de update ook qua gebruiksvriendelijkheid tegenvallen en ga er mee aan de slag!
Dit blijft toch onze favoriet in met name de medische- en financiële websites, omdat het al succes heeft opgeleverd in het verleden. Het verbeteren van Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid verbetert niet alleen de geloofwaardigheid van je content en linkprofiel, maar maakt je ook beter bestand tegen toekomstige updates.
Laten zien dat je een autoriteit bent op een bepaald topic is een SEO concept dat al jaren oud is (vanuit met name de linkbuilding hoek). Als je content schrijft over een bepaald onderwerp is het belangrijk om aan je doelgroep te laten zien dat jij de specialist bent.
Een aantal potentiële E.A.T. verbeteringen voor je website:
Ondanks de onvoorspelbaarheid en soms ook oneerlijkheid van Core updates zijn bovenstaande werkzaamheden iets wat we eigenlijk altijd zouden moeten doen. Verplaats je in je doelgroep en voeg qua content waarde toe, want dat blijft toch de meest duurzame aanpak qua SEO. We delen graag onze EAT checklist met je. Als je onderstaande gegevens invult ontvang je de checklist direct in je mailbox.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|