Het komt vaak voor dat websites pagina’s hebben die erg veel op elkaar lijken qua content. Hier ontkom je soms niet aan, bijvoorbeeld bij advertentiecampagnes of bij pagina’s op een webshop. Maar je wilt natuurlijk wel aan Google laten weten welke pagina het belangrijkste is, want duplicate content kan je ranking in de weg zitten. Belangrijk dus om daar eens naar te kijken en canonical tags in te stellen waar dat nodig is. Met een canonical tag voorkom je namelijk duplicate content.
Een canonical tag, ook wel rel=canonical tag genoemd, is een HTML element die geplaatst wordt in de broncode van je pagina. Dit HTML element laat de zoekmachine weten welke pagina de belangrijkste pagina is. Het is een manier om de zoekmachine te vertellen dat een pagina een kopie is van een andere pagina. Met een canonical tag geef je dus eigenlijk aan welke pagina’s op elkaar lijken en welke URL er dus in de zoekmachine opgenomen moet worden (de belangrijkste pagina). Hierdoor wordt slechts een van de pagina’s in de zoekresultaten getoond en worden de pagina’s niet als duplicate content gezien. Daarnaast geef je met een canonical tag ook linkwaarde door.
Je kunt een canonical tag ook gebruiken wanneer er geen sprake is van dubbele content. In dat geval verwijs je de canonical tag naar dezelfde pagina.
Het is verstandig om op elke pagina een zelfverwijzende canonical tag te plaatsen want ze helpen zoekmachines wel, maar ze zijn niet vereist. John Mueller (Google) over zelfverwijzende canonical tags: “It’s a great practice to have a self-referencing canonical, but it’s not critical”.
De canonical tag ziet eruit als een stukje code welke in de broncode van je pagina wordt gezet. Dit ziet er uit als een stukje code, gevolgd door de URL:
Gebruikerservaring is belangrijk voor Google. Daarom zoekt Google naar de pagina met de beste content voor de bezoeker. Het creëren van unieke content is daarom belangrijk voor de bezoeker en voor Google. Je bent er niet bij gebaat dat je website verschillende pagina’s heeft met dezelfde content. Google zal deze dubbele pagina’s waarderen met een lagere kwaliteitsscore. Daarnaast concurreren je pagina’s met elkaar en gebruikt Google crawlbudget bij beide pagina’s. Met het invoeren van een canonical tag voorkom je dus dat zoekmachines je pagina’s als duplicate content ziet en daardoor slechter laat ranken.
Wanneer je op iedere nieuwe pagina unieke teksten schrijft, zul je snel zeggen dat jouw website geen duplicate content heeft en dat canonical tags dus niet nodig zijn. Maar zoekmachines zien jouw website anders. We geven hieronder een aantal situaties waarbij duplicate content voorkomt en waarbij het wenselijk is om een canonical tag in te stellen.
Een zoekmachine ziet voorbeeld.com/t-shirts en voorbeeld.com/t-shirts?Maat=M als twee verschillende pagina’s. Dit komt vaak voor bij webshops waarbij de mogelijkheid is om filters te gebruiken. De categoriepagina is voorbeeld.com/t-shirts, maar wanneer je met het filter een maat selecteert, wordt er een parameter toegevoegd aan de URL. En pas je dan nog een tweede filter toe, bijvoorbeeld een kleur, dan wordt deze ook nog toegevoegd: voorbeeld.com/t-shirts?Maat=M&kleur=Rood.
In dit geval voeg je een canonical tag toe naar de categoriepagina.
Binnen een productoverzichtpagina komt paginering vaak voor. Een pagina laat bijvoorbeeld 30 producten zien, terwijl je aanbod uit 150 producten bestaat. Daardoor zijn er dus 5 pagina’s binnen hetzelfde overzicht. Bij iedere volgende pagina wordt er een parameter toegevoegd, waardoor Google deze als unieke URL beschouwd.
Wanneer je van voorbeeld.com/boeken naar de volgende pagina doorklikt wordt de URL voorbeeld.com/boeken/?page=2
Let op: Bij paginering wordt vaak een canonical tag van bijvoorbeeld pagina 2 naar pagina 1 ingesteld (de pagina zonder toegevoegde parameter). Maar let op: dit zorgt er juist voor dat pagina 2 (en alle pagina’s daarna) niet geïndexeerd wordt. Dit heeft gevolgen voor de producten die op deze pagina’s staan, omdat Google minder op deze pagina’s komt.
Voorheen was hier een oplossing voor, namelijk de rel=”next” and rel=”prev”. Hierbij werd altijd doorverwezen naar de pagina ervoor en erna. Deze wordt niet meer ondersteund en hier is geen andere oplossing voor in de plek gekomen.
Een oplossing die in sommige gevallen kan werken is bijvoorbeeld een ‘View All’ pagina (voorbeeld.com/boeken/?view-all) waarop alle producten in dat productoverzicht staat. Je kunt dan vervolgens de canonical tag hiernaartoe instellen. Maar met een webshop met 1000 producten binnen een categoriepagina wordt dit een erg lange pagina (=lange laadtijd). In dat geval is een zelfverwijzende canonical tag de beste oplossing.
Het kan voorkomen dat bepaalde pagina’s op je website onder verschillende categorieën voorkomen. Wanneer je bijvoorbeeld een artikel hebt geschreven die bij voorbeeld.com/blog staat, maar ook bij voorbeeld.com/kennisbank. Wanneer je wilt dat alle linkwaarde bijvoorbeeld naar je blogpagina gaat, stel je een canonical tag in op de pagina in de kennisbank.
Met een canonical tag geef je een duidelijk signaal aan de zoekmachine welke URL getoond moet worden in de zoekresultaten. Maar het kan voorkomen dat Google deze canonical tag niet volgt en zelf kiest wat het beste resultaat is voor de bezoeker. Dit komt echter niet veel voor. Met de URL inspection tool van Google Search Console houd je dit in de gaten. Hierin zie je welke pagina Google als canonical ziet.
Het instellen van canonical tags doe je door het stukje code in de broncode van een pagina toe te voegen.
<link rel=”canonical” href=”http://onder.nl/canonical-tags-gebruiken/
Canonical tags instellen in WordPress
Wanneer je gebruik maakt van WordPress en de plugin Yoast SEO, worden alle pagina’s automatisch voorzien van een zelfverwijzende canonical tag.
Maar ook handmatig is het gemakkelijk een canonical tag in te voeren met de Yoast SEO plugin in WordPress.
Neem jouw websites eens goed onder de loep. Bekijk goed je resultaten in Google Search Console en stel canonical tags in op jouw pagina’s met duplicate content. Dit kan net het zetje zijn die nodig hebt voor betere posities in de zoekmachine!
In sommige situaties is een canonical tag niet de gewenste actie, maar kun je beter een 301 redirect invoeren. Wil je meer weten wanneer je het beste kunt redirecten? Lees dan ook eens ons blog over redirects. Wil je hulp bij zoekmachine optimalisatie? Lees alles over het inschakelen van een SEO specialist.
Of je nu net begint met zoekmachineoptimalisatie of je bestaande strategie wilt verfijnen, we hebben alles wat je nodig hebt. Ontdek onze uitgebreide SEO checklist om ervoor te zorgen dat je niets over het hoofd ziet. Voor een diepgaande analyse van je website, bekijk onze SEO scan en SEO scans. Heb je vragen over specifieke termen? Onze kenwords sectie biedt gedetailleerde uitleg en tips. Klik op de links en verbeter je SEO vandaag nog!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|