De feestdagen komen er weer aan. En dat is nou juist de periode waar e-commercebedrijven zich het hele jaar al op voorbereiden. De tijd tikt om je website te optimaliseren en je conversiepercentage te verbeteren. Maar de vraag is natuurlijk: waar begin je?
In theorie kun je direct beginnen met van alles te testen. Maar als de basis niet sterk staat, storten je ideeën alsnog in. Om structuur in je stappen aan te brengen, helpt het om te werken op basis van een model.
Een goed model hiervoor is de Conversie Piramide van Eisenberg. Je kunt hiermee met een gerust hart en gestructureerd naar het topje van de piramide toewerken. Laten we daarom ook onderaan beginnen met het doornemen van de verschillende lagen.
De waardepropositie is officieel niet de eerste laag van de piramide. Echter is een goede waardepropositie, ookwel USP’s, erg belangrijk. Je website kan perfect in elkaar zitten, maar als je geen unieke waarde biedt is er geen reden voor bezoekers om voor jou te kiezen. Hoe unieker de waardepropositie hoe beter.
Hoewel vaak meteen gedacht wordt aan bijvoorbeeld verzendkosten en levertijd kan je ook op andere punten waarde toevoegen. Ga na wat voor jouw specifieke klanten belangrijk is. Misschien zijn zij wel bereid langer te wachten op hun bestelling als ze bij jou direct alles wat ze nodig hebben kunnen bestellen omdat je een ruim assortiment hebt. Of als ze weten dat ze bij jou een productdeskundige kunnen spreken wanneer zij vragen hebben over hun bestelling.
Om een unieke waardepropositie te ontwikkelen kan je de volgende vragen stellen:
Bij de volgende laag staat een technisch sterke website centraal. Een website die niet snel laadt of foutmeldingen geeft, zal niet goed converteren. Bezoekers kunnen hun doel niet gemakkelijk of helemaal niet bereiken. Hierdoor zullen zij sneller de website verlaten.
Je kunt dus wel een prachtige website hebben met onder andere sterke CTA’s, maar als een gebruiker er niet bij of doorheen kan komen heeft dit geen nut.
De functionaliteit verbeteren? Stel jezelf de volgende vragen:
Wij zijn nog niet helemaal door het technische gedeelte van de piramide heen. Ook in de derde laag is dit belangrijk. Op dit niveau is het van belang dat de gebruiker de website begrijpt. Hier staan onder meer je ontwerp en functionaliteiten centraal.
Wanneer de website niet correct werkt op een specifiek type apparaat of browser sluit je mogelijk een groot deel van je bezoekers uit. Wanneer een knop op een smartphone te klein is om aan te kunnen klikken dan zal dit logischerwijs niet gebeuren. Hierdoor zal dit geen conversies opleveren. Of wanneer je de snelheid van je website geoptimaliseerd hebt, heb je mogelijk een afbeeldingstype gebruikt die sommige browser niet ondersteunen.
Toets de website eens op de volgende punten:
De volgende stap is de gebruiksvriendelijkheid. De website werkt naar behoren, maar is hij ook bruikbaar? Bij een slechte mate van gebruiksgemak worden bezoekers gefrustreerd. En zoals bij de eerdere lagen zorgt frustratie voor het verlaten van een website.
Neem eens afstand van je website en vraag jezelf hetvolgende af:
Bij intuïtie is het belangrijk dat het “hoe?” zo min mogelijk bij een gebruiker naar boven komt. Hiervoor is het belangrijk dat alles duidelijk is. Een groot deel hiervan is het voldoen aan de verwachtingen die een bezoeker heeft. Wanneer zij bijvoorbeeld bij een webshop klikt op ‘kopen’, verwacht zij dat het product in een winkelmandje terecht komt en niet dat ze naar de contactpagina wordt verwezen. Het is jammer om zo ver in de salesfunnel hierdoor een mogelijke klant kwijt te raken.
Om dit te testen is het belangrijk om bijvoorbeeld de volgende vragen te stellen:
Wanneer de bruikbaarheid van de website op orde is, kun je beginnen met het overtuigen van je bezoekers. Je gaat in deze laag inspelen op emoties. Hiermee ga je ze over de streep halen om toch die aankoop te doen. En het ziet ernaar uit dat geen enkele blog over CRO niet voldoet aan de bingokaart. Dus bij deze de ‘free space’ van elke CRO bingokaart: de 7 principes van Cialdini.
Om in te spelen op emoties kan je onder meer denken aan het volgende:
Uiteindelijk wil je natuurlijk je nieuwe ideeën ook toepassen. Hoewel voor veel mensen conversieoptimalisatie vrijwel synoniem is aan A/B-testen, is dit niet altijd noodzakelijk.
Verbeterpunten binnen de laag functionaliteit zijn veelal het oplossen van fouten. Dit kan dus direct worden doorgevoerd. De nieuwe waardepropositie en de twee laatste lagen, intuïtie en overtuigen, moeten getest worden om het beste resultaat te verkrijgen. Bij de overige twee niveau’s zullen zowel hypotheses zijn die getest moeten worden als ideeën die direct kunnen worden doorgevoerd. Let bij deze lagen op of het gaat om het oplossen van een probleem of het optimaliseren van een element. Het laatste is beter om als eerste te testen. Het eerste kan echter direct worden verbeterd.
Dus ook tijdens het draaien van testen is er waarschijnlijk genoeg om al wel direct door te voeren!
Ben jij benieuwd naar meer belangrijke SEO Ecommerce punten? Geen zorgen! Wij hebben een overzichtelijke checklist gemaakt met alle belangrijke punten die jij na kunt gaan. Mocht je toch nog wat hulp kunnen gebruiken, neem dan gerust contact met ons op.
Of je nu net begint met zoekmachineoptimalisatie of je bestaande strategie wilt verfijnen, we hebben alles wat je nodig hebt. Ontdek onze uitgebreide SEO checklist om ervoor te zorgen dat je niets over het hoofd ziet. Voor een diepgaande analyse van je website, bekijk onze SEO scan en SEO scans. Heb je vragen over specifieke termen? Onze kenwords sectie biedt gedetailleerde uitleg en tips. Klik op de links en verbeter je SEO vandaag nog!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|