Marketing draait om het overdragen van de juiste boodschap aan de juiste mensen via de juiste methoden en media. Om te komen tot de juiste boodschap is het erg fijn als je weet hoe je huidige klantenbase over je denkt. Wat zijn de waarden die zij toekennen aan je bedrijf? En welke ervaring hebben zij als klant? Als je deze informatie hebt over je gehele bedrijf of bijvoorbeeld enkel voor één product dat je levert, wordt het een stuk gemakkelijker om je boodschap ook te laten resoneren met de ervaring van de klant. Of om de waarden die je klanten toekennen aan je bedrijf ook intern terug te laten komen in alles wat je doet.
Elk beginnend bedrijf denkt in de start-up fase of groeifase na over kernwaarden: de regels en grenzen die de cultuur en persoonlijkheid van een bedrijf definiëren. Kernwaarden zijn belangrijk in de externe communicatie, maar staan ook redelijk centraal in bijvoorbeeld het werven van de juiste talenten voor je team. In ons eigen geval zijn deze kernwaarden specialisme, samenwerken, persoonlijk (informeel) en transparant. Je kunt dit soort kernwaarden vanuit een soort common sense bedenken, maar dan is de kans ook aanwezig dat je kernwaarden door klanten niet zo ervaren worden. We spreken dan van een ‘expectation gap’. Als het gaat om je kernwaarden komt je imago dan niet overeen met je identiteit. Oftewel die gast in je voetbalteam die nog steeds denkt dat hij Frenkie de Jong is, terwijl het hele voetbalteam wel beter weet.
In de 1e maanden van ons bestaan kwamen we vanuit common sense tot de volgende kernwaarden:
Helemaal platgeslagen:
Ongeveer een jaar later hebben we die zelfde kernwaarden nog eens onder de loep genomen, door alle testimonials die op dat moment verzameld waren te analyseren, woorden te turven en de meest voorkomende woorden te aggregeren tot een soort patronen:
We kwamen daardoor al snel tot de conclusie dat ‘samenwerken’ en ’transparantie’ voor ons ook belangrijke kernwaarden waren, omdat de klanten waar we mee samenwerken dit zo ervaren. De kernwaarden ‘persoonlijk’ en ‘SEO specialist’ werden onderstreept door de woorden in de testimonials. Sidenote: wij vinden het heel normaal om transparant en eerlijk te zijn in SEO trajecten, maar blijkbaar is dat iets minder normaal dan gebruikelijk in de agency en freelance wereld.
Woorden turven om tot kernwaarden te komen is in zekere zin een soort ‘Review mining’. Als je alle woorden echter handmatig gaat turven en analyseren ben je niet echt een efficiënte mijnwerker, al helemaal niet met de mogelijkheden die er vandaag de dag zijn (leve OpenAI).
Feedback van klanten (positief én negatief) vormen een goudmijn voor je business. Positieve reviews trekken potentiële klanten over de streep en vormen daarmee ook één van de overtuigingsprincipes van Cialdini: social proof. En negatieve reviews stellen je als organisatie in staat om te leren en je service en/of producten te verbeteren. Het iets diepgaander analyseren van reviews (Review mining) heeft ook zeker zin. Je kunt review mining namelijk goed gebruiken in je (online) marketing. We laten je straks zien hoe je door middel van reviews scrapen en ChatGPT tot iets bruikbaars komt met review mining. Maar we laten je eerst een enkele (marketing) toepassingen zien:
Als je als marketeer exact weet wat een potentiële klant triggert om een aankoop te doen van een bepaald product, dan doe je je werk goed. Soms is het ook handig om wat hulp te krijgen bij het vinden van deze triggers. Als je als online retailer productreviews verzamelt, gaan de reviews veel vaker ook over het product in plaats van over de levering en service. En informatie hieruit kun je zelf weer gebruiken om de copy op je productpagina en/of uitingen aan te scherpen. Of eventueel mee te experimenteren in een A/B test.
Als we bijvoorbeeld kijken naar onderstaand gepersonaliseerd vaderdagcadeau, dan roept dat waarschijnlijk allerlei emoties op bij de gevers. En daar kun je vervolgens in je copywriting je voordeel mee doen.
Als we een flinke selectie reviews van dit product op een rij zetten en voeden aan ChatGPT, dan komt daar het volgende uit:
De gebruikte prompts voor dit soort analyses zijn overigens vrij straightforward. In dit geval ging het om: “Alle tekst in deze sheet bevat reviews over een boekje dat mensen cadeau doen voor vaderdag (Lieve papa – boek met naam). Een boekje waar de naam van zoon of dochter van de vader op staat. Probeer deze reviews te analyseren en de echte emotionele zinnen op een rij te zetten“. Met daarna een ‘doorvraag’ prompt over de inhoud van de reviews.
Een aantal triggers waar een copywriter vervolgens mee aan de slag kan op deze productpagina of advertenties die er naar verwijzen zijn (vrij geïnterpreteerd):
Dit soort triggers had een copywriter ook zelf kunnen bedenken, maar nu matchen deze echt aan hoe de klanten het ervaren.
Vandaag besteld, morgen in huis. Is dat nog uniek? Als je het kan waarmaken misschien wel. Het is echt belangrijk voor organisaties om te weten hoe ze gewaardeerd worden door klanten. USPs (Unique Selling Points) opstellen vanuit je zelf of wat je zelf als organisatie denkt dat klanten over de streep trekt is niet zo moeilijk. Beter is het om de feedback in de vorm van reviews te analyseren. Als de reviews webshop-specifiek zijn (en niet productspecifiek, zoals in het vorige voorbeeld) betekent dit ook dat de uitkomsten USPs kunnen zijn die over je hele webshop proces en propositie gaan. Dus over je assortiment, verzending, retourbeleid, etc.
Als er echt onderscheidend vermogen aanwezig is in deze USPs, dan raden we aan om deze USPs ook in homepagina en categoriepagina’s voor te laten komen. Dit soort onderscheidende USPs doen het natuurlijk ook goed in meta titles en meta descriptions of Google Ads koppen en beschrijvingen. Unique Selling Points die niet meer zo Unique zijn en daarmee niet onderscheidend hebben wel waarde als ook echt blijkt dat je ze als webshop waarmaakt.
In onderstaande analyse hebben we alle reviews van afgelopen jaar (7000 stuks) door ChatGPT laten analyseren, in dit geval voor Daka.nl. Als je ChatGPT in de prompts zo ver krijgt om ook zelf te interpreteren in plaats van enkel woorden te turven komen daar mooie dingen uit:
Wat zijn wat ons betreft aspecten die best meer gebruikt mogen worden in USPs?
Ieder bedrijf kijkt naar de concurrentie. Er zijn veel online retailers die ook gewoon af en toe bestellen bij de concurrent om te ervaren hoe de producten en services daar op dit moment zijn. Je eigen reviews minen heeft veel voordelen, maar om er achter te komen wat klanten van concurrenten triggert om juist daar te bestellen is het slim om ook de reviews van concurrenten te minen.
Je kunt natuurlijk ook alleen de slechte reviews (reviews met 3 sterren of minder) te minen, om te analyseren wat er allemaal mis gaat bij je concurrent. Leedvermaak is ook vermaak.
Om reviews te minen moet je eerst alle reviews scrapen. Productreviews zijn vaak te vinden op de website zelf, maar reviews over webshops (en websites) in z’n geheel zijn vaak te vinden op andere platforms, zoals eKomi, Trustpilot, Kiyoh en Google (reviews). Er zijn erg veel manieren om dit soort platforms te scrapen en menig developer of Python specialist krijgt dit ook wel voor elkaar zonder tooling. In ons voorbeeld gebruiken we Octoparse.
Een tooltje als Octoparse stelt je in staat om allerlei URLs, bronnen en andere input te scrapen, zodat je alle informatie die hier te vinden is binnenhaalt. Denk bijvoorbeeld aan het scrapen van:
Maar wij gebruiken het in dit voorbeeld om reviews te minen.
Vervolgens is Octoparse klaar en kun je de output exporteren. Ik exporteer zelf graag data naar Google Sheets, zodat ik het hier qua velden nog wat kan bewerken, voordat ik ChatGPT vraag om er mee aan de slag te gaan.
Is alle informatie die je wil scrapen beschikbaar op 1 pagina? Dan hoef je niet te scrapen en kun je de browse functie van ChatGPT gebruiken. Mits ChatGPT welkom is natuurlijk (Trustpilot sluit ChatGPT in Robots.txt bijvoorbeeld uit).
Als het gaat om reviewanalyse heb ik het liefst alleen een sheet waarin de teksten van de reviews staan, eventueel met de titel van de review er ook nog bij vermeld. Deze sheet geef je dan als Excel aan ChatGPT via de upload functie. Vervolgens:
Het met de hand turven van testimonials uit 2021 is door de komst van ChatGPT dus verleden tijd. Maar wat bakt ChatGPT van onze testimonials (gelukkig sinds 2021 ook flink aangevuld met verse testimonials)?
Gelukkig niet heel erg afwijkend van hetgeen we in 2021 al hadden geconcludeerd, maar wel mooi aangevuld met:
Wij kunnen weer aan de slag met onze copy met deze waarden. Ga zelf vooral ook aan de slag met het minen van reviews of het analyseren van testimonials, zodat je dit kunt gebruiken in het scherpstellen van je positionering en copy.
Heb je advies nodig met het optimaliseren van je website? Neem gerust contact met ons op.
Als SEO bureau zijn wij experts in het optimaliseren van websites voor zoekmachines en bieden we uitgebreide trainingen aan. Ben je geïnteresseerd in het volgen van een SEO training of wil je dieper duiken in de wereld van zoekmachineoptimalisatie met een Online SEO training? Neem dan contact op met ons. Wij bieden praktische trainingen aan die je helpen om jouw website beter te laten ranken. We delen graag onze kennis en expertise om je vaardigheden in SEO te versterken.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|