Teksten schrijven met ChatGPT als tweede brein

Martin van Kranenburg, auteur van Schrijven voor het Brein heeft een nieuw boek uitgebracht: “ ChatGPT als tweede brein”. Omdat ik ook teksten schrijf met ChatGPT was ik benieuwd. Nou is er veel geschreven over ChatGPT en we hebben ook veel gehoord over de keerzijde van deze tool.  Het copy pasten van de output levert zoals in onderstaande ChatGPT même veel frustraties op. Zelf struikel ik regelmatig over typische AI woorden zoals cruciaal en esthetisch.

Teksten schrijven met ChatGPT

Beperkingen van ChatGPT zijn een kans

Kranenburg legt uit dat ChatGPT letterlijk uitvoert wat je hem vraagt. Het kan een overtuigende tekst schrijven maar weet de betekenis daarvan niet zoals wij mensen dat kunnen. In die tekortkoming zit voor ons juist een kans om toegevoegde waarde te leveren. Het is aan jou om je doel voor ogen te hebben. In dit geval behandelen we het schrijfproces met ChatGPT, dus welke tekst wil je verbeteren en voor wie?

Schrijven is het beantwoorden van lezersvragen, speel in op motivaties en frustraties.

Het boek bundelt de krachten van copywriting met neuromarketing en ChatGPT. Daarmee is dit boek dan ook relevant voor de copywriter, SEO specialist, communicatieprofessional en marketeer.

Wat betekent ChatGPT

ChatGPT staat voor Generative Pre-trained Transformer

  • Generative: kan zelf nieuwe dingen maken
  • Pre-trained: getraind op grote hoeveelheid data
  • Transformer: kijkt naar het grotere geheel i.p.v. losse woorden

Fases van een goede tekst

Om te komen tot een goede tekst moeten we drie fases langs gaan volgens Kranenburg. De voorbereidende fase, schrijffase en redactie fase. In de voorbereidende fase verdiep je je in de lezer en dit kan heel goed met behulp van ChatGPT. Verderop geef ik je een aantal voorbereidende vragen en een prompt als voorbeeld.  Tijdens de schrijffase kan je ChatGPT helpen met het opmaken van een ruwe tekst. Tenslotte heb je in de redactie fase de kans om je tekst te personaliseren en extra waarde toe te voegen met behulp van neuromarketing. Volgens Kranenburg verdeel je jouw tijd 40%, 30%, 30% over deze fases. Onze behoefte aan echtheid en oprechtheid groeit dus gebruik je tijdswinst voor het personaliseren.

Tools om te gebruiken

Hoe gebruik ik ChatGPT?

In het begin kost het veel tijd om de juiste prompts te schrijven. Het PROMPT stappenplan van Kranenburg helpt je op weg voor het schrijven van goede ChatGPT prompts. Dit is de voorbereidingsfase.

Bron: Martin van Kranenburg

Hoe gebruik ik ChatGPT?

Voorbereidende vragen

  • Voor wie is je boodschap bedoeld? > Herkenning
  • Wat wil je dat je lezer doet? > Doel
  • Wat mist je lezer als zij/hij niets doet? Wat zijn de gevolgen? > Behoefte
  • Wat gebeurt er als je lezer wel doet wat jij voorstelt? > Belofte
  • Hoe bewijs je dat? > Bewijs
  • Wat is de gemakkelijkste uit te voeren eerste stap? > Actie
  • Wat houdt ze tegen om te reageren? Hoe haal je die weerstand weg? > Motivatie

“ChatGPT is zo goed of zo slecht als degene die het bedient,” zegt Martin van Kranenburg.

Leef je in de lezers om beter in te spelen op hun frustraties en motivaties. Gebruik ChatGPT om deze te achterhalen in de vorm van een persona. Kruip in het brein van de lezer met onderstaande persona-prompt.

Acteer als een makelaar met 15 jaar ervaring in de woonbranche. Maak een persona voor makelaarskantoor … X… De persona is een vrouw in de 30 die haar eerste woning wilt kopen. Ze heeft nog geen ervaring met hypotheken en zit in de oriënterende fase. Identificeer alle mogelijke vragen die bij haar spelen wanneer ze op zoek gaat naar meer informatie over het kopen van haar eerste huis. Beschrijf wat haar motiveert en welke frustraties ze tegenaan kan lopen in haar online zoektocht naar informatie. Zet de vragen, motivaties, en frustraties in een tabel.

Tips

  • Zet ChatPT in een rol
  • Geef het een duidelijk taak
  • Beschrijf de gewenste output

Schrijffase

Zodra je de lezersvragen achterhaald hebt weet je wat je moet schrijven. Schrijf samen met ChatGPT de tekst. Krijg je energie van het schrijven van een ruwe tekst, dan kan je natuurlijk nog steeds zelf de teksten schrijven. Je lezers voelen tenslotte hoeveel aandacht en energie je gestoken hebt in je tekst. Daarom is de redactie fase zo belangrijk. Kranenburg zegt ook: “beoordelen is het nieuwe schrijven”.

Redactiefase

In het voorgaande boek van Kranenburg “Schrijven voor het brein” gaat de auteur dieper in op de neuromarketing achter goede teksten schrijven die lezers bewegen tot actie. Hier een korte checklist die je kan gebruiken voor het beoordelen van je eigen tekst of een bestaande pagina. Tip: vraag aan ChatGPT om deze analyse zelf uit te voeren op een tekst. De antwoorden kunnen je helpen om de puntjes op de i te zetten. 

  1. Herkenning
    Ziet je lezer direct: dit is voor mij?
  2. Behoefte en urgentie
    Herken je een behoefte met urgentie om in actie te komen?
  3. Belofte
    Zie je een duidelijke, glasheldere belofte
  4. Bewijs
    Wordt die belofte bewezen met zichtbare resultaten?
  5. Cialdini triggers
    Vraag je om duidelijke, simpel uit te voeren reactie?
  6. Call to action
    Trigger je de lezer om te reageren, zie je de Cialdini-triggers in beeld?
  7. Leesbaarheid
    Is je tekst kort, actief en vlot geschreven?

You-phrasing techniek

Veel teksten op homepagina’s lijken op over ons pagina’s. Dit is niet de bedoeling.  Gebruik de You-Phrasing methode om te achterhalen hoeveel je schrijft vanuit het wij, we, onze en pas dit aan naar uw, jij, jouw. Daarmee zet je de lezer in de spotlight in plaats van jezelf. Maak de tekst ook korter, krachtiger en als het weg kan, haal het weg. Schrijven is schrappen zei mijn Nederlands docent altijd.

De minusmethode-prompt

Acteer als een ervaren copywriter in {jouw branche}. Herschrijf deze tekst {jouw tekst}. Gebruik actieve tekst met veel korte zinnen. Wissel korte en lange zinnen met elkaar af. Gebruik meer je en jouw, in plaats van wij en ons. Gebruik af en toe gebiedende wijs. Vermijd de lijdende vorm. Vermijd hulpwerkwoorden zoals zullen, worden en kunnen. Gebruik eenvoudige, vlotte taal op taalniveau B1. Vermijd tangconstructies in zinnen. Herschrijf vage en zwakke woorden. Schrijf naar de lezer toe. Vermijd teksten die over jezelf gaan en niet ingaan op de behoefte van de lezer.

Maak met minder woorden meer impact door de minusmethode van Siegfried Vögle te gebruiken. Maak van komma’s punten. Zinnen maak je gemiddeld 12-14 woorden en passieve taal maak je actief. Vooral voor commerciële pagina’s is deze methode geschikt. De tekst moet snel binnenkomen bij het onbewuste brein. 

Voor meer prompts,  tips en tricks zal je het boek zelf moeten lezen. Of lees onze andere blogs zoals Wat is ChatGPT? en Hoe kun je ChatGPT gebruiken?.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
Teamfoto SEO bureau Onder

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.