SEO en Google gaan al jaren hand in hand. Worden er wijzigingen doorgevoerd in de algoritmes van Google? Dan zijn SEO-specialisten er als de wiedeweerga bij om te kijken wat er verandert en welke aanpassingen er doorgevoerd moeten worden.
De focus ligt hierbij vooral op de zoekmachine van Google, maar wat als we iets verder kijken? Dan komen we al gauw bij YouTube terecht; de tweede grootste zoekmachine van de wereld. Wat nou als we onze kennis over SEO ook hierop kunnen toepassen en we verder kijken dan alleen naar de zoekresultatenpagina’s van Google? Dan zien we dat er ontzettend veel mogelijk is om bedrijven organisch te laten groeien door middel van YouTube. Ook YouTube en SEO kunnen het prima met elkaar vinden.
Bij YouTube SEO houd je je bezig met het optimaliseren van kanalen, afspeellijsten en video’s. Doordat er maandelijks enorm veel YouTube video’s worden bekeken (ongeveer 1 miljard per dag), liggen hier ontzettend veel kansen voor bedrijven.
Dit komt doordat je met YouTube veel duidelijker een boodschap kunt overbrengen; YouTube is persoonlijker, je ziet de persoon achter een bedrijf en je kunt door middel van video vaak veel beter uitleggen hoe iets gemaakt wordt, of hoe iets in elkaar zit. Steeds meer bedrijven zien daarom het nut van YouTube SEO. Er zijn zelfs bedrijven die het overgrote deel van haar klanten binnenhengelt door middel van YouTube video’s.
We kunnen er niet omheen; YouTube is de tweede grootste zoekmachine van de wereld. Dat betekent dat de impact van YouTube SEO enorm kan zijn, mits je het goed uitvoert. Vooral de how-to video’s werken enorm goed op YouTube. Want hoe ga jij door middel van een blogartikel uitleggen hoe jij een website maakt met WordPress? Dat wordt lastig…
Er moeten veel stappen genomen worden en voor je een website live hebt staan, kun je al gauw een aantal uur verder zijn. Aan de hand van een video kun je gelijk meekijken hoe de website gemaakt wordt en kun je veel dieper ingaan op de inhoud dan in een blogartikel. Als je hier YouTube SEO succesvol op toepast, kun je pas echt impact maken. Later in dit blogartikel vertellen we jou 7 geheimen waarmee jij het verschil gaat maken.
Het kan zijn dat jij een bedrijf hebt die aanbouwkasten verkoopt en dat de koper van het product deze zelf nog in elkaar moet zetten. Zoals veel mensen misschien al wel ervaren hebben, is een handleidingsboekje dan vaak niet ideaal. Er mist informatie, je beschikt niet over de juiste producten, of je weet simpelweg niet waar je moet beginnen. Een video kan dan de context bieden waar de koper naar op zoek is. En goed nieuws: het zoekvolume bij dit soort video’s ligt enorm hoog. Jij bent namelijk niet de enige die met dit probleem zit (zie ook de screenshot onder deze alinea).
De bedrijven die deze video’s maken helpen hiermee niet alleen bestaande klanten, maar er zullen ook mensen zijn die sneller het product aanschaffen, omdat zij al weten hoe je het in elkaar moet zetten. Win-win-situatie dus in dit geval.
Wel moet erbij vermeld worden dat het zoekvolume per branche heel erg verschilt op YouTube. Niet voor ieder bedrijf is het dus waardevol om YouTube te gebruiken voor hun marketingmix. Wij van SEO bureau Onder onderzoeken graag wat de kansen zijn voor jouw bedrijf en of YouTube SEO wel/niet waardevol is voor jouw bedrijf.
Voordat we de YouTube SEO tips gaan bespreken, duiken wij nog heel even in een aantal opmerkelijke statistieken van YouTube. Wij laten namelijk graag zien waarom YouTube een waardevol platform kan zijn voor jouw bedrijf. Het is namelijk niet voor niets dat sommige bedrijven bijna al hun klanten vanuit YouTube krijgen. Dit komt puur doordat zij weten hoe zij waarde leveren en doordat zij zich bezighouden met het optimaliseren van hun video’s, kanaal en afspeellijsten, oftewel: YouTube SEO. Hieronder een overzicht van een aantal belangrijke en opmerkelijke YouTube statistieken:
Dan is het bijna tijd om over te gaan tot de 7 YouTube SEO tips, waardoor jij met jouw bedrijf aan de weg timmert voor een nog betere naamsbekendheid. De views, leads, abonnees en klanten zitten al met smart op je te wachten. Wil jij nu al direct advies over YouTube SEO en hoe je dit kunt inzetten voor jouw bedrijf? Neem dan direct contact op met SEO bureau Onder via de contactpagina. Onze SEO-specialisten staan je graag te woord voor meer informatie.
Het is eindelijk zover; we gaan je zeven geheimen verklappen waardoor jouw bedrijf beter gaat scoren in YouTube. Beloof je wel dat je deze geheimen Onder ons houdt? Daar gaan we dan… De volgende 7 YouTube SEO tips zorgen ervoor dat jouw bedrijf next level gaat. Ook weet je na het lezen precies wat je wel/niet moet doen op YouTube.
Onze klanten weten dat wij altijd beginnen met een zoektermanalyse. Bij websites checken we hiervoor verschillende SEO-tools om te kijken waar een website goed op scoort. Ook kijken wij op welke zoektermen nog potentie zit; waar kunnen er nog punten behaald worden? Eigenlijk is dit niet bij YouTube SEO niet anders. Alleen is het bij YouTube vaak wel lastig te achterhalen op welke zoektermen nou veel zoekvolume ligt. Toch zijn er zat tools waarmee je een zeer uitgebreide zoekwoordenanalyse kunt doen.
Er zijn betaalde tools, zoals bijvoorbeeld SemRush en Ahrefs, maar je kunt ook gratis tools gebruiken, zoals bijvoorbeeld Google trends en VidIq. De tools helpen jou met het vinden van de juiste zoektermen voor jouw video. Beter gezegd: de tools helpen jou om inzicht te krijgen waar jouw doelgroep naar zoekt en hoeveel concurrentie er is binnen de markt. Aan de hand daarvan weet je of het waardevol is om een YouTube video te maken. Ook weet je welke zoektermen je kunt gebruiken in de titel en de beschrijving van de video.
Zonder een duidelijk plan ga je de oorlog niet winnen. Voordat jij een video gaat maken, is het daarom goed om je te verdiepen in jouw doelgroep. Waar zijn zij naar op zoek? Wat willen zij zien? En hoe kan ik hen in deze behoefte voorzien? Niet ieder onderwerp is geschikt voor een video. Daarom is het ook goed om een afweging te maken: kan ik beter een artikel schrijven, of is een video meer geschikt?
Vooral wanneer je iets uit wilt leggen, is het vaak goed om voor een video te gaan. Of bijvoorbeeld in het geval van een product review. Je laat hiermee de kijker precies zien hoe jij iets doet of hoe je over iets denkt. Dit maakt het persoonlijker en hierdoor creëer je een betere band met de kijker. De doelgroep wordt hierdoor ook sneller geïnspireerd om tot actie over te gaan.
Bij YouTube SEO is het belangrijk dat jij aandacht besteed aan de titel en beschrijving van jouw video. Je weet nu als het goed is welke zoektermen relevant zijn voor jouw video en waar jouw doelgroep naar op zoek is. Nu moet je alleen nog zorgen dat de titel en beschrijving de belangrijkste zoektermen bevatten. Ook is het belangrijk dat de titel van een video de gebruiker prikkelt om erop te klikken. Verder kun je nog de thumbnail van een video aanpassen om jouw video nog opvallender te maken. Ook dit bevordert de CTR (doorklikratio) naar jouw video’s. Hieronder een aantal tips voor jouw YouTube titels, beschrijvingen en thumbnails.
Pas je de tips uit deze lijst op de juiste manier toe? Dan kan het zomaar eens zijn dat je niet alleen goed in YouTube rankt, maar ook in de Google zoekresultaten zelf. Bij sommige zoekopdrachten laat Google namelijk niet alleen webpagina’s zien, maar bijvoorbeeld ook afbeeldingen en video’s (zie ook onderstaande screenshot). Dit betekent dat jij met jouw video zowel via YouTube als Google views kunt krijgen. Twee vliegen in een klap dus!
Ga jij bezig met YouTube SEO? Dan is het belangrijk dat de focus op content en interactie ligt. Het doel van YouTube is namelijk dat mensen zolang mogelijk blijven hangen op hun website of app. Aan de hand van de interactie kijkt YouTube of een video relevant is voor de zoekgebruiker.
Natuurlijk kun je de interactie verhogen door middel van een goede YouTube titel, beschrijving en thumbnail, maar dat is niet het enige. Reacties, likes en nieuwe abonnees laten ook zien hoe relevant en waardevol een video is. Daarom raden wij het aan om altijd prikkelende vragen te stellen in de video, waarmee je de interactie verhoogt.
Een voorbeeld kan zijn als volgt: “Wat zijn jouw ervaringen met YouTube SEO? Laten het weten in de reacties. Dan kunnen we er samen over sparren”. Ook kun je aan de kijker vragen om te abonneren. Uiteraard wel nadat je eerst waardevolle informatie hebt gedeeld. De kans is dan groot dat de kijker bereid is om dit te doen. Ook is de kans groot dat hij/zij vaker een van jouw video’s zal bekijken. Verder kun je nog een belofte doen als een X-aantal likes wordt behaald: “Bij 10.000 likes scheer ik mijn hoofd kaal in de volgende video”.
Deze tip is misschien wel een van de belangrijkste YouTube SEO tips. Bij YouTube video’s is het namelijk ontzettend belangrijk dat de kijker blijft hangen en dat de kijktijd zo hoog mogelijk ligt. Dit komt doordat YouTube geld verdient door middel van advertenties. Hoe meer advertenties er weergegeven worden, hoe meer geld YouTube verdient.
Het is dus logisch dat YouTube wilt dat video’s helemaal uitgekeken worden, omdat er dan meer advertenties weergegeven kunnen worden. Het liefst heb je dat de kijker minimaal 80% van jouw video bekijkt. Al is dit soms bij hele lange video’s niet erg realistisch. Wel moet je altijd blijven streven naar een zo hoog mogelijke kijkersloyaliteit, omdat de kijktijd een enorm belangrijke rankingfactor is voor YouTube video’s.
Bij YouTube > Analytics > Betrokkenheid kun je per video de kijktijd analyseren en kun je zien waar het grootste deel afhaakt.
Wil je met een website meer autoriteit? Dan kan linkbuilding een effectieve manier zijn om hoger te ranken in Google. Dit werkt niet alleen bij websites, maar ook bij YouTube video’s. Hoe vaker een video verspreid wordt op verschillende websites, hoe meer autoriteit er toegewezen wordt aan het kanaal en de desbetreffende video. Heb je een website of blog? Dan raden wij het altijd aan om jouw YouTube video’s ook hierop te delen. Dit doe je eenvoudig door jouw video te ‘embedden’. Dit betekent dat jij een video op jouw website plaatst, zonder dat je deze echt op de server hoeft te plaatsen. Op deze manier bespaar je webruimte en geef je jouw YouTube video’s gemakkelijk een boost.
Verder kun je webmasters benaderen voor het plaatsen van jouw YouTube video. Je stuurt een mail waarin je meer vertelt over hoe je een samenwerking voor je ziet. Vervolgens vertel je dat jouw video een verrijking kan zijn voor zijn/haar website en leg je uit waarom jouw video relevant is. Over het algemeen werkt dit nog vrij goed, omdat (nog) niet veel mensen zich bezighouden met YouTube linkbuilding. Ook dit kun je dus meenemen in jouw YouTube SEO strategie.
In het begin gaven wij de definitie van YouTube SEO. Toen zeiden we dat YouTube SEO-specialisten zich bezighouden met het optimaliseren van kanalen, video’s en afspeellijsten. Over dat laatste hebben we het alleen nog niet gehad. Dat terwijl het optimaliseren van een afspeellijst zeker een essentieel onderdeel is van YouTube SEO.
Als iemand een video van jouw kanaal bekijkt, zien zij rechts in beeld suggesties staan van andere video’s. Hier zijn vaak video’s van andere YouTubers te vinden, terwijl je eigenlijk wilt dat jouw video’s hier staan. Het is dan goed om een afspeellijst aan te maken. Jouw video’s worden dan vaker weergegeven als suggestie. Hierdoor krijg je uiteindelijk meer interactie, zoals likes, reacties en nieuwe abonnees. Zoals je inmiddels weet, zorgt dat voor hogere rankings in YouTube, en laat dat nou net het doel zijn van YouTube SEO.
Voor Youtube SEO voer je een zoektermanalyse uit, maak je waardevolle content en verbeter je titels, thumbnails en beschrijvingen. Dit kan erg veel tijd kosten. Daarom snappen wij het dat je dit liever uitbesteed aan een van onze SEO en content specialisten. Heb jij YouTube SEO advies nodig? Dan kun je nu direct contact opnemen via de contactpagina.
Ben je nieuw in de wereld van zoekmachineoptimalisatie of wil je je huidige strategie verbeteren? Start met onze uitgebreide SEO check om zeker te zijn dat je alle basisprincipes goed uitvoert. Voor een grondige evaluatie van je website, bekijk onze SEO analyse en SEO analyse website. Als je vragen hebt over specifieke termen.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|