Voor de eeuwwisseling schreven we onze webpagina’s nog met het kladblok van Windows 95. De txt bestandjes sloegen we op als .html en dankzij een ftp-client kon de rest van de wereld meegenieten. Niet veel later kwam de HTML-editor en het CMS (Content Management Systeem) en kon je zonder veel kennis van HTML, PHP of JavaScript aan de gang. Tegenwoordig zijn er tal van systemen en kies je er één afhankelijk van het doel van je website. Dit blog bespreekt waar je op moet letten bij het kiezen van het CMS, de meest gekozen CMS-en en een vreemde, maar spannende eend in de bijt: Logic4.
Met een CMS lever je altijd in op de vrijheid die je hebt als je de website zelf schrijft in code. Wat je ervoor terug moet krijgen is een eenvoudig en door meerdere gebruikers te hanteren systeem voor het toevoegen van content. Extra belangrijk is dat je met het CMS nog steeds een snelle en goed vindbare website kunt bouwen.
Als ik naar mijn eigen portfolio kijk dan zie ik dat iets minder dan de helft gekozen heeft voor een open source oplossing. WordPress is hierbij het populairst, maar er zijn ook klanten met Drupal, Typo3 of Webflow. Daarna volgt een groep die bij een developer een op maat gemaakt CMS heeft laten bouwen. Tenslotte is er een groep met een CMS specifiek voor webshops zoals Magento en Shopify. Sinds een jaar adviseren wij ook een bedrijf met Logic4, hierover verderop meer.
Representatiever voor het gehele www is het onderzoek dat Strato heeft gedaan naar de meest gebruikte CMS’en. Daar kwam het volgende uit:
Wil je weten welk CMS bij jouw plannen past? Neem dan gerust contact met ons op. Wil je eerst zelf een selectie maken? Gebruik dan de functie lijst hieronder!
Of je nu een middelgrote bedrijfswebsite maakt, een webshop of een blog, een CMS moet aan enkele standaard eisen voldoen wil je ook daadwerkelijk goed vindbaar worden voor je publiek. Wees niet te makkelijk op onderstaande punten en zorg niet alleen dat de functie er is, maar dat deze ook snel en eenvoudig hanteren is.
Aanpasbare SEO elementen
De volgende elementen moeten per pagina eenvoudig aan te passen zijn voor de gebruiker.
Indien je van plan bent veel pagina’s te maken, zorg er dan voor dat je deze punten ook in bulk kunt aanpassen.
Canonical-tag optie
Het CMS-systeem moet de mogelijkheid bieden om de canonical tag voor elke pagina afzonderlijk in te stellen. Het kan zijn dat je twee of meerdere pagina’s hebt die sterk op elkaar lijken, bijvoorbeeld bij productvarianten. Je wilt dan de belangrijkste variant aanwijzen als oorspronkelijke variant zodat Google alleen die pagina meeneemt in de index en niet zelf de keuze hoeft te maken.
Meta-robots-tag
Met deze tag geef je onder meer aan of Google een pagina mag indexeren of niet. Het CMS moet een functie hebben om dit per pagina aan te kunnen geven.
Aanpasbare URL structuur
De URL opbouw is voor Google, maar ook voor de bezoeker, een manier om de structuur van de website te doorgronden. Een willekeurig voorbeeld van een duidelijke structuur is: https://onder.nl/diensten/technische-seo. Er zijn CMS’en die minder goede URL-structuren genereren, die bijvoorbeeld hoofdlettergevoelig zijn of dubbele content niet herkennen. Een slecht voorbeeld is: https://uwwebsite.nl/Cat-224/ProductVariant1.html. Zoek daarom uit of het CMS goede structuren genereert en of waarbij de URL’s achteraf eenvoudig aan te passen zijn.
Redirect management
Productnamen veranderen en producten verdwijnen. In ieder geval veranderen URL’s op den duur. Het goed kunnen beheren van de redirects is daarom erg belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je website.
Genereren van schone broncode
Het voordeel van een CMS is dat je zelf geen code meer hoeft te schrijven. Dit verkleint de kans op fouten op een website. Het nadeel is dat je geen of weinig invloed hebt op wat er uiteindelijk in de bron staat. Een bron met veel overbodige code, JavaScript en of css vertraagt de laadtijd. En een laadtijd van meer dan 2 seconden kan nadelig zijn voor je rankings. Google doet bovendien veel langer over het indexeren van pagina’s met veel JavaScript en kan JavaScript links niet volgen.
Zorg er daarom voor dat jouw CMS:
XML Sitemaps genereren
De XML sitemap is een inhoudsopgave speciaal gemaakt voor Google met daarin alle pagina’s die je geïndexeerd wilt hebben. Hoewel er meer manieren zijn om deze te maken heeft een SEO vriendelijk CMS een functie om deze automatisch te genereren.
Goede ondersteuning
Kies een CMS dat al een tijd bestaat en waarop je kunt vertrouwen dat het nog lang bestaat. Ontwikkelingen gaan razendsnel en veel CMS-en moeten regelmatig worden bijgewerkt, met name op het gebied van veiligheid. Bij updates is het belangrijk dat er mensen zijn die jou kunnen helpen als het CMS een keer niet werkt of als je website er heel traag van wordt. Ervaring bij je medewerkers of bij je SEO-bureau met het CMS scheelt ook veel tijd en ergernis.
Heeft jouw CMS éen van de bovenstaande functies niet of moet je elke keer terug naar je developer dan wordt het tijd om een overstap te overwegen. Wees niet te snel tevreden als het gaat om deze punten. In het begin stadium is het behelpen misschien nog te overzien. Maar de meeste bedrijven willen snel uitbreiden in content, varianten of talen en dan kan er veel tijd verloren gaan.
Logic4 is een complete oplossing voor (groot)handelsbedrijven die op zoek zijn naar een alles-in-een-pakket voor hun boekhouding, voorraad-management, orderpicking CRM en CMS. Een groot voordeel is dus dat al deze onderdelen met elkaar communiceren en je personeel dus veel tijd bespaart op het inkloppen van gegevens. Aan de webshop kant loopt de voorraad teller bijvoorbeeld synchroon met de voorraad in het magazijn. Een nieuwe klant die zijn of haar gegevens invoert staat ook gelijk in het CRM. Een product staat bovendien overal op precies dezelfde manier gedefinieerd. Verder zijn er veel handige koppelingen met externe partijen zoals transporteurs en banken.
Omdat deze bedrijfsonderdelen allemaal met elkaar in verbinding staan is Logic4 uiterst systematisch opgebouwd. Het is dermate gestructureerd, dat het voor een contentmanager niet meer zo vanzelfsprekend werkt als voor bijvoorbeeld een boekhouder. Een goed voorbeeld is de locatie in Logic4 waar je de eerste alinea op een product- of categoriepagina kunt toevoegen. Deze locatie is op een heel andere plek te vinden dan de plek voor het invoegen van de laatste alinea (boven de footer). Op deze manier ben je veel tijd kwijt, met name als je veel producten hebt.
Daarnaast is een (klein) aantal designelementen niet aanpasbaar. Metname de header is niet erg flexibel. Ook voor andere designpunten op website niveau moeten wij nog wel samenwerken met een developer bij Logic4. Je kunt overigens wel op elke pagina het stylesheet overschrijven, maar het is daarbij wel handig dat je over een basis kennis aan HTML beschikt en daarbij een goede HTML-editor hebt.
Kies je dus voor Logic4, reken dan op een langere aanlooptijd voordat je vlot en wel je webshop optimaliseert. Zeker voor personeel dat nog niet zoveel ervaring heeft met een CMS is het wat minder intuïtief. Wij hebben inmiddels samen met de klant de nodige training gevolgd voor de e-commerce kant van Logic4 en ervaring opgebouwd. Wij weten de functies uit de checklist hierboven inmiddels vlot te vinden en zijn in staat om voor Google en de gebruiker een fijne website op te leveren.
Ben je geïnteresseerd in Logic4, vraag ze dan vooral zelf even naar bovenstaande punten. Zoek je vervolgens toch SEO hulp voor je Logic4 webshop, trek dan even bij ons aan de bel! Als SEO bureau kunnen wij ons werk perfect aan laten sluiten op jouw wensen!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|