De eerste editie van het halfjaarlijkse BrightonSEO evenement zit erop. ‘s Werelds grootste bijeenkomst van ‘zoekmachine marketeers’ had deze editie tal van goede talks. En met meer dan 100 sessies in twee dagen zorgde het SEO evenement voor behoorlijk wat SEO-FOMO. Niet alleen onder SEO’s die niet konden komen, maar ook bij de aanwezigen die moesten kiezen bij welke talk ze aanwezig wilden zijn. Daarom bespreek ik 3 talks die er voor mij uitsprongen, mocht je wat gemist hebben.
Een van de meest besproken onderwerpen binnen SEO is momenteel ChatGPT. Wij schreven er ook al meerdere blogs over. Ook op Brighton was het een geliefd onderwerp. Veel talks gingen over hoe AI ons vakgebied gaat veranderen, waar we AI kunnen inzetten en wat de toekomstige potentie is.
Redelijk ontnuchterend was de talk van James Ball (Content director, Croud) die op een gestructureerde manier terugkeek of ChatGPT op dit moment in staat is om teksten zelf geschikt te maken voor lokale markten. Een op het oog eenvoudige taak gezien alle toegedichte mogelijkheden.
Concreet keek Ball hoe door ChatGPT ‘gelokaliseerde’ teksten werden ontvangen door een testpanel onder meer in Spanje, Frankrijk en China. Het testpanel vergeleek deze teksten met teksten geschreven door mensen (copywriters) die dezelfde opdracht kregen als ChatGPT. Er werd gescoord op taal, consistentie, accuraatheid, style en ’toegepast op regio.’
Voor Spanje en Frankrijk bleek dat ChatGPT leesbare en grammaticaal correcte teksten kan produceren. Helaas missen deze teksten wel de nuances die een tekst lokaal herkenbaar maakt. Ook werden de AI teksten als plat en met weinig emotie ervaren en stonden er feitelijke fouten in de teksten. China kreeg de laagste score voor de vertaling.
Voor nu concludeert Ball daarom dat ChatGPT nuttig is, maar dat het wisselende resultaten geeft in de landen voor deze lokalisatie opdracht. Desgevraagd geeft Ball aan dat AI zonder problemen ingezet kan worden voor bijvoorbeeld productbeschrijvingen en meta descriptions.
Tenslotte gaf hij nog wat interessante take-aways mee:
Meer weten over deze talk? Lees hier de slides.
Jon Earnshaw (Chief Product Evangelist at Pi Datametrics) stelt dat Voice Search binnen Google snel de overhand gaat krijgen. Daarmee zullen zoekopdrachten ook veranderen en steeds specifieker worden.
Voice Search wordt steeds zichtbaarder in Bing en Google. Bij Google is dit het geval sinds de BARD update met het microfoon-icoontje in de zoekbalk. Op mobiel is het icoontje nog prominenter aanwezig. Daarbij ziet Earnshaw dat Google de gebruiker zo snel mogelijk van de meer generieke zoekopdrachten (bijvoorbeeld ‘sneakers’) weg wil leiden naar je daadwerkelijke zoekintentie (bijvoorbeeld ‘de mooiste sneakers voor de zomer 2023 kopen’).
Dat wegleiden doet Google met de ‘auto complete’ functie die verschijnt zodra je de zoekopdracht intypt. Ook na je zoekopdracht gebeurt dit bijvoorbeeld via ‘gerelateerde zoekopdrachten’ of ‘mensen vragen ook.’ Daarom moeten we volgens Earnshaw niet zo obsessief bezig zijn met ‘search zero’ (de brede zoekopdracht zoals ‘sneakers’). We moeten ons meer bezig houden met de specifieke zoekopdrachten en de zoekopdrachten die bij Voice Search worden gebruikt. Hier zitten dan ook de converterende zoekopdrachten.
In zijn talk gaf Earnshaw aan dat je de verschillende SERPS voor Voice Search moet onderzoeken om te bekijken welke concurrenten daar verschijnen en of dit verschilt met de search zero SERP. Ook ChatGPT kan een rol spelen, omdat deze per zoekopdracht de gerelateerde Voice Searches kan weergeven.
Meer weten over deze talk? Vraag hier de slides op.
Voor de techneuten onder de SEO’s was er dit jaar ook veel te kiezen. De talk van Hannah Rogers (Journey Further) sprong er voor mij wel uit. Ze begon met het bekende fenomeen dat SEO-aanbevelingen bij developers vaak op de grote stapel belanden. Des te belangrijker is het om bij de aanbevelingen bewijs te leveren dat ze werken en welk voordeel ze opleveren.
Natuurlijk moeten je aanbevelingen op maat en helder gecommuniceerd zijn. Je geeft aan in welk template de verbetering moet komen, in welk element en wat exact de oplossing is. Maar bewijs in termen van bijvoorbeeld hoeveel procent je CLS verbetert nadat de oplossing is doorgevoerd maakt je aanbeveling natuurlijk veel urgenter.
Rogers gaf heel concreet aan hoe je dit doet:
→ Dev Tools > Sources > Overrides
→ Dev Tools > Sources > Overrides > Select Folder
→ Dev Tools > Sources > Page
→ Find HTML file > Right Click > Save for Overrides
→ Dev Tools > Performance
→ Wijzig de preloads
→ Herschik files
→ Voeg afbeelding afmetingen toe
→ etc.
→ Dev tools > Performance
De complete presentatie van Hannah Rogers kun je hier vinden.
De video’s van de presentaties komen online. Voor meer informatie bekijk je de website van BrightonSEO.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|