Zoektermen kiezen

Hoe kies je de juiste zoektermen?

Waar je tien jaar geleden nog kon ranken op een zoekterm door deze gewoon in iedere zin te zetten, kom je daar nu niet meer mee weg. Google is namelijk een stuk slimmer geworden en snapt zoekintenties. Daarnaast kent hij je zoekgeschiedenis en begrijpt Google dat je met hetzelfde woord verschillende dingen kunt bedoelen. Wanneer je de juiste keuzes maakt bij het kiezen van je zoektermen, maak je kans op goede organische posities en daarmee relevante bezoekers op je website. 

Maar hoe doe je dat nou, de juiste zoektermen kiezen? 

Vind zoektermen met zoekvolume

Tenzij mensen echt zoeken naar een zoekwoord, heeft het geen zin om in te zetten op een bepaalde zoekterm. Als er geen zoekvolume zit op een zoekterm, zal deze je ook geen verkeer opleveren. Om te ontdekken waar mensen naar zoeken, zul je een zoektermanalyse moeten doen.

Begin je zoektermanalyse offline

In de meeste gevallen zul je zelf wel een idee hebben wat voor jou belangrijke zoektermen zijn. Welke informatie zoekt jouw doelgroep? En welke veelgestelde vragen hoor je vaak? Aan de hand van deze informatie maak je een lijst met zoektermen. Met deze lijst heb je de basis van je zoektermanalyse te pakken!

Zoek gerelateerde zoektermen

Aan de hand van de ideeën die je al had voor zoektermen, ga je ook op zoek naar gerelateerde zoektermen. Typ bijvoorbeeld eens een zoekterm in Google en kijk welke suggesties Google je geeft.

Kijk ook eens onderaan de zoekresultaten. Hier krijg je namelijk op een presenteerblaadje ook een aantal suggesties voor gerelateerde zoektermen.

Input vanuit Google Search Console

Google Search Console (een gratis dienst van Google) geeft veel waardevolle input qua zoektermen, zoekverkeer en klikken naar je website. Een tool die, wat ons betreft, door iedereen met een website gebruikt zou moeten worden. Google Search Console geeft je veel inzichten in zoektermen waar je al op gevonden wordt. Gouden informatie, want Google ziet jou al als relevant voor die zoektermen, maar je hebt nog niet de juiste content om de topposities te behalen.

Longtail zoektermen

Vergeet in jouw zoektocht naar de juiste zoektermen vooral niet de longtail zoektermen mee te nemen. Over het algemeen is een longtail zoekterm specifieker en ligt daardoor dichter bij de uiteindelijke aankoopfase van een product of dienst.

Kijk bij het zoeken naar de juiste zoektermen naar de vragen die er spelen. Een makkelijke tool om dat (gratis) te doen is Answer the Public. Vul je zoekterm in en selecteer land en taal en je krijgt een overzicht met zoekvragen welke jij wellicht kunt meenemen in je content. Dit zijn in de meeste gevallen niet de zoektermen met veel zoekvolume. Maar het verkeer dat deze zoektermen oplevert, is vaak wel erg relevant!

Richt je op specifieke behoeften, vragen en problemen. Hoe specifieker het zoekwoord, hoe beter!

Controleer zoekvolumes

Controleer de door jou gekozen en gevonden zoektermen op zoekvolume. Zoekvolumes kun je gemakkelijk controleren met bijvoorbeeld Google Keyword planner. Hiervoor heb je echter wel een lopend Google Ads account nodig. Heb je dit niet? Dan geeft Ubersuggest (gratis tool) bijvoorbeeld ook goede resultaten (en daarbij krijg je ook nog eens goede suggesties voor andere zoektermen).

En wil je hierbij nog een stapje verder? Dan is een betaalde tool als Ahrefs bijvoorbeeld een goede optie. Deze tools geven namelijk gerelateerde zoektermsuggesties en daarnaast krijg je ook een indicatie van hoeveel verkeer een zoekterm jou kan opleveren.

Zoekvolume in rood en traffic potential in oranje.

Verschillende zoekvolumes per tool

Naast Ahrefs zijn er natuurlijk nog veel andere tools als KWFinder, SEMRush, MOZ Keyword explorer etc. Vaak verschillen tools in het zoekvolume. Tools gebruiken namelijk verschillende data om tot een zoekvolume te komen.

  • KWFinder maakt gebruik van data op basis van de trend in zoekvolume van de afgelopen 12 maanden. Hiervoor maken ze gebruik van de data uit Google en partijen als MOZ en Majestic.
  • Ahrefs geeft op de website aan dat ze eigen crawlers hebben en hun data krijgen van dataproviders (op basis van clickstream).
  • SEMRush krijgt net als Ahrefs hun data uit dataproviders (ook op basis van clickstream)
  • Ubersuggest haalt data uit de Google Keyword planner
  • MOZ Keyword Explorer werkt ook op basis van Google Keyword planner en dataproviders (clickstream data).

Daarnaast speelt in veel gevallen locatie ook nog een rol bij zoekvolumes. En een aantal tools zien enkelvoud en meervoud als hetzelfde woord, waardoor zoekvolumes enorm kunnen verschillen. Kortom, het zoekvolume in verschillende tools verschilt dus vaak en er is geen beste tool. Staar je dus ook niet blind op de zoekvolumes.

Hieronder een voorbeeld hoe zoekvolumes kunnen verschillen op de zoekterm ‘Glaszuiger’ in KWFinder en Ahrefs.

Kijk naar de concurrentie van zoektermen

Sommige zoektermen zijn makkelijker om op te ranken dan andere zoektermen. Vooral met korte zoektermen is er vaak veel concurrentie. Kijk dus ook naar de moeilijkheidsscore voordat je bepaalt of je voor een bepaalde zoekterm gaat.

Zoekresultaten per zoekterm

Een methode (zonder tool) om te zien wat de concurrentie is op zoektermen, is het kijken naar de zoekresultaten. Bovenaan de zoekresultaten staat namelijk het aantal resultaten dat Google heeft gevonden op een bepaalde zoekterm. En wil je het nog wat specifieker maken voor je zoekterm, vul dan in de zoekbalk ‘intitle:ZOEKTERM’ in (hierbij vervang je het woord zoekterm natuurlijk door jouw zoekterm). Vervolgens krijg je alle zoekresultaten te zien waarbij de zoekterm in de titel van de pagina staat. Deze lijst geeft een goed beeld van de concurrentie op een bepaalde zoekterm.

Maar uiteindelijk zegt dit nog niet alles. Het zegt namelijk alleen iets over de hoeveelheid pagina’s waarmee je concurreert en niet hoe sterk deze concurrentie is. Daarbij is voornamelijk de concurrentie op de eerste pagina van de zoekresultaten belangrijk. Want laten we eerlijk zijn, vrijwel niemand kijkt op pagina 2 van de zoekresultaten.

“The best place to hide a dead body is page 2 of Google search results”

Wat doe je met deze informatie?

Kijk eens goed naar de pagina’s die ranken in de top 10. Welke zoektermen gebruiken zij? Welke varianten van zoektermen worden er gebruikt? Welke termen gebruiken ze in de meta title en meta description? Door goed te kijken naar jouw concurrentie kun jij bepalen wat voor jouw content de beste aanpak is en welke zoektermen voor jou belangrijk zijn.

De vraag bij deze methode is wel of je voldoende informatie kunt achterhalen. Want je weet natuurlijk niet precies waarop Google de top 10 bepaalt, maar het is een goed begin! Vooral als je zelf (nog) geen gebruik maakt van een tool.

Concurrentie achterhalen met een tool

Uiteraard zijn er ook tools als Ahrefs, SEMRush en KWFinder om concurrentie te bepalen. Deze geven een completer beeld op het gebied van concurrentie op een zoekterm. Hierbij nemen ze ook het aantal inkomende links en het totale profiel van de website mee in de berekening. In de meeste gevallen geeft een hoge score hierbij een hoge concurrentie aan.

Zoektermen kiezen die aansluiten bij de zoekintentie

Over het algemeen gebruiken mensen Google om iets te leren, iets te kopen of om een bepaalde website te vinden. Dit noemen we ook wel de zoekintentie van de bezoeker.

Wanneer je zoektermen kiest voor je tekst, gebruik dan zoektermen waarbij je content kunt creëren die aansluit bij de zoekintentie van je bezoeker. Voor een aantal zoektermen zal de zoekintentie gelijk duidelijk zijn. Bijvoorbeeld voor de zoekterm ‘hoe repareer je een fietsketting’ is het duidelijk dat je iets wilt leren en niet gelijk een nieuwe fietsketting wilt aanschaffen. In dit geval past een blogpagina dus beter bij de zoekterm, dan een overzichtspagina waarop jij jouw fietskettingen aanbiedt. Uiteraard kun je dan vanuit je blogpagina wel doorverwijzen naar de pagina waarop jij jouw fietskettingen aanbiedt (voor het geval de ketting niet meer te repareren is).

Google toont graag de meest relevante pagina’s. Stel jezelf dus ook regelmatig de vraag of de zoektermen die jij hebt gekozen voor jouw producten of diensten aansluiten bij de zoekintentie. Is dit het geval? Dan maak je een grote kans op een goede positie.

Ga op zoek naar de beste zoektermen!

Het lijkt makkelijk even een tekst schrijven voor je website. En waarschijnlijk heb jij veel passie voor jouw product of dienst en weet je dus precies wat je wilt vertellen. Maar voordat je aan de slag gaat, neem de tijd voor het uitzoeken van de beste zoektermen voor jouw content. Daar zul je op de lange termijn veel aan hebben.

Uiteraard kun je zelf aan de slag gaan met het onderzoeken van de beste zoektermen. Maar wil je toch graag advies hierover ontvangen? Of weet je niet hoe je jouw teksten verder kunt optimaliseren? Dan is het inschakelen van onze SEO specialisten een goede stap in het onderzoeken van de juiste zoektermen voor jouw bedrijf.

Gaat je website verhuizen voor SEO? Zorg ervoor dat je geen verkeer laat liggen. Wellicht kunnen wij je helpen bij een SEO migratie.

Download de on-page SEO checklist

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
Teamfoto SEO bureau Onder

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.