Heb je een nieuwe, beginnende website? Dan kan het een flinke klus zijn om autoriteit, expertise en rankings op te bouwen. Je hebt nog geen domein historie, geen backlinks en Google heeft jouw website nog nooit gezien. Soms duurt het daarom lang voordat jouw website gezien en geïndexeerd wordt. In dit blog bespreek ik de SEO Avalanche techniek; een techniek die zeer interessant is voor kleine websites, maar ook voor grotere websites/webshops. Na dit blog weet jij precies hoe jij zoektermen met weinig concurrentie vindt. Lees snel verder.
De SEO Avalanche techniek is een innovatieve benadering van contentcreatie. In plaats van willekeurig content te produceren, begin je met het maken van artikelen rondom zoektermen met de minste concurrentie. De term ‘SEO Avalanche’ is bedacht door Chris Carter. Het idee is om te beginnen bij de meest toegankelijke zoekwoorden en geleidelijk over te stappen naar onderwerpen met een groter zoekvolume en meer concurrentie.
Een belangrijk aspect van deze techniek is het behouden van consistentie in je ranking. Om te voorkomen dat je website een plotselinge stijging in ranking ervaart om vervolgens weer te dalen, is het essentieel om je te concentreren op je huidige ‘niveau’ of ’tier’ voordat je probeert te concurreren op hogere ‘niveaus’ met meer uitdagende zoekwoorden.
Binnen de SEO Avalanche techniek is het essentieel om te begrijpen waar je je bevindt in het systeem, zodat je je strategie hierop kan aanpassen. Begin met het analyseren van je dagelijkse organische verkeer via Google, waarbij je een gemiddelde neemt van de dagen met het laagste en hoogste verkeersvolume.
Met dit gemiddelde ga je op zoek naar een zoekwoord dat overeenkomt met dit verkeersvolume. Als je bijvoorbeeld gemiddeld 50 bezoekers per dag hebt, is het niet realistisch om een zoekwoord te targeten dat 10.000 bezoekers per dag trekt. In plaats daarvan zou je moeten mikken op een zoekwoord dat maandelijks ongeveer 50 bezoekers aantrekt. Hoewel het verleidelijk kan zijn om een zoekwoord te kiezen met 1.500 bezoekers per maand, is het onwaarschijnlijk dat Google je site zo’n grote boost in verkeer geeft vanuit één nieuw artikel.
Persoonlijk denk ik dat het een sterke techniek is, alleen denk ik dat de tiers een beetje overrated zijn. De basis in deze techniek is dat je op zoek gaat zoektermen met volume en zeer weinig concurrentie (vooral long-tail termen). Dat doe je door de Golden Keyword Ratio te berekenen. Dit doe je als volgt:
Voorbeeld:
De Golden Keyword Ratio (GKR) is een unieke formule die helpt bij het bepalen van de potentie van een zoekwoord voor SEO. Om de GKR te berekenen, neem je het aantal Google resultaten en deel je dit door het maandelijkse zoekvolume. Heb je een kleine website? Dan raad ik het aan om altijd zoektermen te pakken met maximaal 250 zoekvolume per maand. De tiers zijn vooral bedoeld als hulpmiddel, zodat jij je niet direct richt op te grote termen. Zelf focus ik mij minder op de tiers, maar vooral op de Golden Keyword Ratio. In bovenstaand voorbeeld is de Golden Keyword Ratio 99/100=0.99. Maar wanneer is het dan interessant om content te maken rondom een zoekterm? Chris Carter zegt hier het volgende onder:
Er zijn verschillende tools waarmee dit kan. Toch kun je met de meeste keyword tools niet achterhalen hoeveel “allintitle” resultaten er zijn. Daarom gebruik ik zelf ScrapeBox voor het scrapen van de zoekresultaten. Google is hier helaas geen fan van. Vandaar dat we het niet aanraden om dit op je eigen netwerk te doen. Je kunt proxies installeren of een VPN installeren, om hier toch gebruik van te maken. Voor ScrapeBox betaal je eenmalig 97 USD. Ook voor de addon (Google Competition Finder) betaal je een paar tientjes. Zie ook de screenshot hieronder om te zien welke versie van ScrapeBox ik gebruik.
Zoek naar jouw concurrent in bijvoorbeeld Ahrefs en SEMrush en maak een export van hun termen. Pak enkel termen met een zoekvolume van minder dan 250 per maand voor kleine websites. Maak vervolgens een export van ongeveer 500-1000 zoektermen. Het heeft geen zin om er direct 30.000 in ScrapeBox te gooien. Je moet dan veel kunnen switchen tussen je IP-adressen/proxy’s, anders krijg je blokkades. Het is daarom goed om al gebruik te maken van filters in tooling. Zorg ervoor dat je een lijst met zoektermen uploadt in ScrapeBox en dat je de zoekvolumes uit de lijst haalt. Deze kun je na het scrapen weer toevoegen. De lijst komt er dan zo uit te zien.
Goed om te rekening mee te houden: in deze lijst zijn er ook zoektermen waarbij het volume meer dan 250 is. Deze lijst is gemaakt voor een middelgrote website en is puur ter illustratie.
De formule wordt heel eenvoudig: je zorgt ervoor dat het allintitle resultaat gedeeld wordt met het volume en maakt een extra kolom aan voor de Golden Keyword Ratio. Je hoeft dan alleen nog maar filters toe te voegen, waardoor jij de Golden Keyword Ratio filtert van laag naar hoog. Je ziet dan vaak termen met 0 allintitle resultaten. Ga op zoek naar termen met een hoog volume (voor kleine websites maximaal 250 bezoekers) en een zo laag mogelijke GKR.
Ga naar Chat GPT-4 en kies voor Advanced Data Analysis. Upload jouw bestand. Vraag vervolgens om clusters aan te maken binnen de zoektermen. Voer volgende prompt in: “Maak clusters rondom de opgegeven termen en voeg een extra kolom toe in het bestand, waarin dit weergegeven wordt. Zorg ervoor dat je de andere kolommen niet aanpast.” Door gebruik te maken van de filters, kun je de zoektermgroepen van elkaar scheiden. Vaak kies is ervoor om meerdere tabbladen te maken (per cluster een apart tabblad). Vervolgens filter je de zoekvolumes van hoog naar laag en maak je een contentstructuur.
Maak een cornerstone voor zoektermen met een hoog zoekvolume (voor kleine websites dus maximaal 250 per maand). De cornerstone is een pagina die het belangrijkst is en die je in het middelpunt zet. Andere kleinere pagina’s geef je een link mee naar deze pagina. Ook link de ondersteunende pagina’s met elkaar voor een goede interne linkstructuur. Meer weten hierover? Lees dan ook zeker het blog van Mariska over cornerstones en een goede interne linkstructuur.
Versimpelde weergave van een goede contenstructuur, waarbij termen met een hoog zoekvolume een cornerstone pagina worden (Bron: Search Engine Journal).
In de praktijk ziet het er vaak zo uit. Doordat je de “supporting content” met elkaar linkt, ontstaat er een spinnenweb.
Je maakt het op deze manier makkelijker voor Google om de structuur van jouw site te begrijpen en zorgt ervoor dat elke pagina een interne link krijgt. Hiermee vermijd je orphan url’s. Dit zijn url’s die niet gelinkt worden binnen de website. Deze url’s zijn lastiger te vinden en te indexeren voor Google.
De SEO Avalanche techniek is een innovatieve manier om kleine websites sneller te laten groeien. De techniek vereist echter kennis om dit op een succesvolle manier te doen. Bij SEO bureau Onder helpen we zowel kleine websites als grote websites/webshops met hun SEO. Ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen of wil je een SEO audit, om te ontdekken hoe jouw website ervoor staat? Neem dan snel contact met ons op. We helpen je graag verder.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|