Wat is SEO?

Waar staat SEO nou eigenlijk voor? En hoe kun je dit goed toepassen? Wat is SEO marketing? SEO is het fundament van jouw website en ondersteunt je online marketing strategie! Het uiteindelijke doel van SEO is om je website hoger vindbaar te maken in Google.

Wanneer je meer bezoekers naar je website wilt genereren zonder te adverteren, moet je aan de slag met SEO. We zullen je precies vertellen wat het inhoudt zodat jij aan het einde van ons verhaal zelf antwoord kunt geven op de vraag ‘wat is SEO?’.

Betekenis SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Marketeers die hiermee bezig zijn, proberen hoge posities in zoekmachines te behalen op belangrijke zoektermen. Dit kun je voor elkaar krijgen door het optimaliseren van je website.

Wat is SEO? En wat is SEO marketing? SEO (zoekmachine optimalisatie) bestaat uit onderstaande onderdelen:

Content

Op de vraag ‘wat is SEO’ zullen veel mensen direct denken aan content. De content op je website is super belangrijk. Hierin geef je antwoord op de vraag waar je bezoeker naar op zoek is. Ook voor Google is de content ontzettend belangrijk.

Technische optimalisatie

Naast content is het ook heel belangrijk dat je website technisch goed in orde is. Wanneer dit niet het geval is, kan het zijn dat zoekmachine robots niet eens op je website kunnen komen. Ga dus aan de slag en zorg dat je website technisch in orde is. Dit is lastig en is vaak waar een SEO specialist bij om de hoek komt kijken. (Ook Onder kan hierbij helpen!)

Autoriteit

Misschien wel het lastigste onderdeel van SEO: autoriteit. Hierbij kun je denken aan waardevolle links naar je website toe. Verwijzende links bepalen de autoriteit van je website. Wanneer jouw website als autoriteit wordt gezien, is de kans groter dat je een betere zichtbaarheid hebt in de zoekmachines. Ook likes, shares en bekendheid op social media kan invloed hebben op je posities in de zoekmachines.

Aan de slag met SEO

We hebben hierboven antwoord gegeven op de vraag: Wat is SEO marketing? en wat betekent SEO? Hieronder zullen we toelichten wat belangrijk is wanneer je aan de slag gaat met SEO. Houdt er rekening mee dat SEO geen ‘quick-fix’ is. Aan de slag met SEO geeft resultaten voor de lange termijn. Hoe snel SEO resultaat geeft, hangt af van allerlei factoren als concurrentie, zoektermen, zoekvraag etc. Ga aan de slag met onderstaande onderdelen en je bent goed op weg naar de beste posities in de zoekmachines!

Zoekterm analyse

Het vinden en analyseren van de beste zoektermen voor je website is de eerste stap van een succesvol SEO traject. Welke zoektermen passen bij jouw website en bij jouw product of dienst? Een analyse van de belangrijkste zoektermen (deze worden ook wel zoekopdrachten of keywords genoemd) geven belangrijk inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep.

Het vinden van zoektermen kan op allerlei manieren, hier zijn namelijk verschillende tools voor te gebruiken (Google suggest, Google’s zoekwoordplanner, Ahrefs, SEMrush etc.).

Bij het selecteren van de beste zoektermen voor jouw website let je hierbij op het zoekvolume en concurrentie. Heeft een zoekterm een enorm hoog zoekvolume? Dan kun je ervan uit gaan dat er ook veel concurrentie is op dat zoekwoord. In dat geval kan het lastig zijn om als nieuwe, ‘onbekende’ pagina een hoge positie te scoren op die zoekterm.

Overweeg dus goed welke zoektermen voor jouw belangrijk zijn en waar jij tijd in en moeite in wilt steken. Het is het overwegen waard om te kiezen voor zoekwoorden met minder zoekvolume en concurrentie zodat jij hierop een goede positie kunt behalen.

Bekijk hoe je zelf zoekvragen uit Google kunt achterhalen.

Metatags: het eerste contact met je bezoeker

Het eerste contact tussen jouw website en de bezoeker zijn de metatags: de titel van de pagina, de omschrijving en de URL. Zorg ervoor dat de zoekterm van de pagina hierin voorkomt, dat het duidelijk is waar de pagina over gaat en dat deze pakkend is. Je wilt immers dat ze doorklikken naar je website!

Tips voor het schrijven van metatags:

  • Zorg ervoor dat de zoekterm waarop je de pagina wilt optimaliseren 1 keer voorkomt in zowel de omschrijving als de titel (en het liefste vooraan!)
  • Schrijf een goed leesbaar verhaal
  • Zet in de omschrijving een call to action die de lezer uitnodigt om verder te gaan.
  • Maak gebruik van symbolen. Dit valt namelijk op!

Content schrijven en verbeteren

Conversie is natuurlijk het belangrijkste, daar wil je naartoe. Je bezoeker komt op je website en heeft een vraag/probleem. Hij of zij wil iets weten en daar wil jij zo goed mogelijk antwoord op geven. Bedenk dus goed hoe je de tekst gaat schrijven! Zorg ervoor dat je de tekst voor je lezer schrijft. Wat wil je dat hij eigenlijk komt doen op je pagina en hoe kun je met tekst hier aan bijdragen?

Daarnaast is het belangrijk dat je de tekst ook voor Google optimaliseert. Dit houdt in dat je de tekst optimaliseert met de zoekterm voor deze pagina. Dit klinkt misschien ingewikkeld! Hoe je dit aanpakt? Dit kun je lezen in onze aanpak voor ‘schrijven voor SEO in 6 stappen’.

Interne links

Interne links zijn een belangrijk onderdeel van SEO. Het helpt de zoekmachines je website beter te indexeren en de positie op die zoektermen te verbeteren.

Heb jij dus een landingspagina geschreven over een bepaald onderwerp? Link dan onderling ook naar een ander onderwerp/dienst die wellicht ook interessant kan zijn voor de bezoeker.

Lokale vindbaarheid

Ook een belangrijk onderdeel van ‘wat is SEO’, is de lokale vindbaarheid! Vaak zoeken mensen online naar bedrijven in de buurt. Als je dit goed inzet zorg je ervoor dat je website hoger in de lokale zoekresultaten verschijnt. Zoekmachines als Google gebruiken locatiegegevens om een zo relevant mogelijk zoekresultaat te laten zien.

Bijvoorbeeld, je bent een weekendje weg en wilt graag uit eten. Je Googled ‘restaurant + desbetreffende stad’ en Google laat gelijk een kaart met alle dichtstbijzijnde restaurants zien.

Hoe je dit aanpakt? Lees dit verder in onze blog over Lokale seo met ‘Google mijn bedrijf’.

Techniek

Snelheid
De snelheid van je website is belangrijk voor je positie in de zoekmachines (en dus voor SEO). Een lange laadtijd betekent een slechte ervaring voor de gebruiker. Hierdoor is de kans lager dat Google je website gaat aanbevelen in de zoekresultaten.

De snelheid van je website heeft te maken met de technische kant. Een goed startpunt om te kijken of je website qua snelheid op orde is, is het analyseren. Dit kan bijvoorbeeld met TestMySite of PageSpeed Insights. Ga vervolgens aan de slag met de resultaten die hieruit komen! Lukt dit niet zelf? Laat dan een technische SEO check doen door een SEO specialist. Onder kan hierbij helpen.

Gebruiksgemak
 
De website techniek draagt bij aan de gebruikservaring. Zoekmachines sturen bezoekers graag door naar pagina’s met een positieve gebruikservaring. Hieronder een aantal tips voor het verbeteren van het gebruiksgemak:

  • Zorg voor een snelle laadtijd (zoals eerder vermeld)
  • Creëer een duidelijke, eenvoudige en overzichtelijke menustructuur
  •  Een ‘kruimelpad’ zorgt ervoor dat gebruikers gemakkelijk kunnen navigeren door je site
  • Mobiel: zorg ervoor dat je website goed te gebruiken is op mobiel. (buttons groot genoeg? Niet te dicht bij elkaar?)
  • Navigeer je bezoeker door jouw website heen.
Indexatie

Worden jouw pagina’s weergegeven in de index van Google? Wanneer dit niet het geval is, kun je optimaliseren wat je wilt, maar zal dit geen resultaat opleveren. Wanneer dit het geval is, kan dit een aantal oorzaken hebben:

  • De instelingen van robots.txt staan zo dat de hele website of een deel daarvan niet geindexeerd mag worden.
  • Robots Metatags: het uitsluiten van indexering kan ook op pagina niveau. Hierdoor kunnen bepaalde pagina’s uitgesloten zijn van indexering.

Backlinks verzamelen

Google hecht veel waarde aan betrouwbaarheid en autoriteit. Zorg dus voor links van bedrijven die relevant zijn en kunnen bijdragen aan je linkprofiel. Hoe betrouwbaarder een website is, hoe meer expertise een website bevat. Hoe meer betrouwbare links naar jouw website, hoe meer aanbevelingen jij krijgt.

Hoe je dit aanpakt? Dat kun je lezen in onze tips om meer links te krijgen.

Wat is SEO?

SEO is niet altijd gemakkelijk, maar wel heel belangrijk voor het succes van jouw bedrijf. Wil je hier hulp bij? Vraag jij je nog steeds af ‘wat is SEO marketing?’ Of wil jij weten hoe jouw website er SEO voor staat? Onze SEO specialisten gaan graag voor je aan de slag om ervoor te zorgen dat jouw website een betere positie kan behalen. Onze SEO audit geeft een helder overzicht van alle aandachtspunten.

Neem gerust contact op met ons!

Hoe werkt SEO

Hoe werkt SEO?   Je vraagt je misschien af: ‘Hoe werkt SEO?’ Door middel van SEO proberen we een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachines te

Verder lezen »
Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.