Resultaten bekijken UA vs. GA4

Waar voorheen (denk ik) een heleboel mensen nog hoopten dat GA4 een stille dood zou sterven, komt deze er toch echt aan. We zullen er allemaal aan moeten geloven en aan de slag moeten gaan met GA4. Hoewel Google eerst als vervaldatum van UA 1 juli 2023 hanteerde, is dit al een jaartje verschoven naar 1 juli 2024. Dit betekent dat we nog een jaar langer de tijd hebben om vertrouwd te raken met GA4. Maar neem er wel even de tijd voor! Om je een heleboel zoekwerk naar data te besparen heb ik een aantal resultaten en statistieken, waar waarschijnlijk iedere marketeer dagelijks naar kijkt, op een rijtje gezet. Want resultaten bekijken in GA4 gaat toch net even anders dan in UA.

Laten we eerst kijken naar een aantal verschillen tussen UA en GA4. Er zijn heus nog veel meer verschillen en informatie die hieronder misschien nog ontbreekt. Ik heb hieronder verschillen beschreven waar ik bij het controleren van data tegenaan liep en die voor mij handig waren om te begrijpen bij mijn dagelijkse werkzaamheden. 

Verschil #1: Session-based vs. event-driven

Dat GA4 anders werkt dan UA, dat weten we inmiddels allemaal. Waar UA gebruik maakt van een session-based datamodel, werkt GA4 met een event-driven datamodel. Deze datamodellen zijn zo verschillend, dat in veel gevallen je data niet overeen zal komen.

UA: session-based datamodel

Universal Analytics meet data aan de hand van een session-bases datamodel. Sessies worden hierbij gekoppeld aan user data. Deze worden verzameld uit browserinstellingen en cookies.

Event-driven datamodel

Bij een event-driven datamodel wordt er gemeten op basis van events. Hiermee geef je GA4 een flexibele manier om data te verzamelen. GA4 koppelt namelijk sessies en paginaweergaven los van elkaar, waardoor je een serie van events meet. Daarbij geven parameters bij elk event extra informatie door. Deze zorgt er vervolgens voor dat de data die je verzamelt een stuk accurater is dan bij de UA versie van data verzamelen.

Verschil #2: Acquisitierapport

Het Acquisitie rapport geeft inzicht in waar je bezoekers vandaan komen. Bij UA was dit een handig overzicht waarbij je kon selecteren op kanalen of bijvoorbeeld bron/medium. Vervolgens kon je bij UA hierop nog verder klikken en dimensies als landingpagina of zoekwoord bekijken. GA4 maakt gebruik van gebruikersacquisitie en verkeersacquisitie’en hierin zie je verschillende resultaten. Als eerste is het goed om te begrijpen wat gebruikersacquisitie en verkeersacquisitie is. 

Gebruikersacquisitie

Het rapport Gebruikersacquisitie geeft informatie over nieuwe gebruikers. Elke dimensie in het rapport bevat de woorden ‘eerste gebruiker’, wat aangeeft dat de dimensies van toepassing zijn op nieuwe gebruikers in plaats van op nieuwe sessies. Oftewel hierin worden de bezoekers getoond die voor de eerste keer op je website komen. (Bron: Google)

Verkeersacquisitie

Het rapport Verkeersacquisitie geeft informatie over nieuwe sessies van nieuwe en terugkerende gebruikers. Elke dimensie in het rapport bevat het woord ‘sessie’, wat aangeeft dat de dimensies van toepassing zijn op nieuwe sessies in plaats van op nieuwe of terugkerende gebruikers. (Bron: Google)

Het kan dus voorkomen dat je bij de vekeersacquisitie hele andere resultaten ziet dan bij gebruikersacquisitie.

Naar welk rapport moet je dus kijken? Dat is afhankelijk van de data waarop je rapporteert. Wij rapporteren bijvoorbeeld op sessies en in dat geval kijk ik dus naar verkeersacquisitie. Het voordeel van de twee losse rapportages is dat je nu dus ook vrij gemakkelijk conclusies kunt trekken of iemand bij het eerste gebruik al converteert, of dat er meerdere sessies nodig zijn.

Verschil #3: Bouncepercentage vs. engagement rate

Het liefste zie je veel verkeer op je website, maar als ze direct weer weggaan heb je er nog niets aan. Om dit in de gaten te houden kijken we in UA naar het bouncepercentage. Alleen het bouncepercentage bestaat in GA4 niet meer. In plaats daarvan kun je rapporteren op engagement.

Bouncepercentage UA

Het bouncepercentage geeft weer hoeveel procent van je paginabezoekers na één pagina, de website direct verlaat. Bezoekers sluiten hun browser, gaan terug naar de vorige pagina of typen een andere link in.

Engagementrate GA4

In GA4 wordt de betrokkenheid (engagement) van de klant bekeken. Om te kunnen spreken van een sessie of bezoek met engagement, moet minstens aan één van de volgende voorwaarden voldaan zijn:

  • De sessie moet minimaal 10 seconden of langer duren
  • Er heeft zich 1 conversiegebeurtenis voorgedaan
  • Er werden 2 of meer paginaweergaven geregistreerd

Het verschil tussen bouncepercentage en engagement is dus dat bij het bouncepercentage uitgegaan wordt van het percentage bezoekers dat direct weggaat. Bij engagement rate worden juist de bezoekers gemeten die betrokkenheid tonen en niet direct weggaat. Net andersom dus. GA4 registreert dus wél die bezoeker die dus je volledige blog leest en daarna wegklikt bijvoorbeeld. Waar het bouncepercentage eerder dus zou registreren dat de bezoeker geen verdere actie onderneemt op je website en dus weer weggaat, wordt dit nu als engagement gerekend. 

Let op: Bouncepercentage en engagement rate kun je nooit 1 op 1 naast elkaar leggen, want dit zal niet met elkaar overeenkomen. Stel, je hebt in UA een bouncepercentage van 60%, dan zal dit in GA4 niet een 40% engagement rate opleveren. 

Op de hoogte blijven van belangrijke ontwikkelingen bij Google?
We snappen dat je niet al het nieuws op de voet kunt volgen. Met de maandelijkse OnderBouwing ontvang je de belangrijkste SEO tips die voor jou als ondernemer, marketing manager of marketeer relevant zijn. Onze artikelen worden onderbouwd met concrete acties die jij voor je eigen website kan toepassen. Schrijf je hier in!

Dagelijkse statistieken bekijken in GA4

Dagelijks bekijken wij statistieken in Analytics voor onze klanten. En iedere marketeer zal ook regelmatig in de cijfers duiken. Ik heb een aantal statistieken voor je op een rij gezet die je waarschijnlijk in UA regelmatig bekijkt, maar die in GA4 net op een andere plek te vinden zijn.

Sessies per kanaal

Selecteer de juiste periode en ga naar Acquisitie > Verkeersacquisitie. Vervolgens krijg je een overzicht te zien met de kanalen en de daarbij behorende gegevens. Voorheen kon je bij UA doorklikken op bijvoorbeeld ‘Organic Search’ om nog meer dimensies te bekijken (landingspagina, zoekwoord etc.). Dit is bij GA4 niet het geval. Deze gegevens zijn nog wel inzichtelijk maar op een andere plek. Dit komt later aan bod

Sessies en paginaweergaven

Wil je weten welke pagina’s de meeste sessies en paginaweergaven hebben? In UA kun je hiervoor gemakkelijk naar Site content > Alle pagina’s. In GA4 kun je ditzelfde overzicht bekijken, maar via een andere weg:  

  1. Ga naar Betrokkenheid  en vervolgens naar Pagina’s en schermen
  2. Aanpassen Paginatitel en schermklasse naar Paginapad en schermklasse
  3. Voeg een filter toe (bovenaan)
  4. Selecteer als dimensie: Sessiemedium
  5. Selecteer als dimensiewaarden: Organic
  6. Filter toepassen

Engagementstatistieken

In GA4 zijn verschillende engagementstatistieken. Een aantal daarvan worden momenteel ook in UA gebruikt, maar dan onder een andere naam. 

  • Sessies met engagement (deze wordt in UA niet gebruikt)
  • Gemiddelde betrokkenheid per sessie (in UA is dit ‘gemiddelde sessieduur’)
  • Sessies met engagement per gebruiker (in UA is dit pagina’s/sessies)
  • Betrokkenheidspercentage (in UA is bouncepercentage een vergelijkbare statistiek)

Conversies

Bij zowel UA als GA4 kun je bij het acquisitierapport makkelijk zien hoeveel conversies er zijn behaald. Wanneer je overgaat van UA naar GA4 kun je de ingestelde doelen in UA niet overnemen. Deze zul je zelf opnieuw moeten instellen. Er staan standaard al een aantal gebeurtenissen ingesteld in GA4 (bijvoorbeeld first visit, page view, session start. Deze worden overigens niet gemeten als conversie, tenzij jij dit zelf hebt gemarkeerd). Een aankoop of ingevuld contactformulier wil je natuurlijk aangeven als conversiegebeurtenis. Deze kun je toevoegen via: 

  1. Configureren
  2. Conversies
  3. Nieuwe conversiegebeurtenis

Conversies bekijken leadgeneratie

Via het menu in GA4 kun je naar Betrokkenheid > Conversies. Hier kun je bekijken hoeveel conversies en welke conversies er binnen een bepaalde periode behaald zijn. 

Conversies bekijken e-commerce

Om je e-commerce transacties te bekijken ga je naar Rapporten > Inkomsten genereren > E-commerceaankopen. Hier kun je direct zien welke items en hoeveel items er verkocht zijn.  

Bij beide mogelijkheden om conversies te bekijken kun je hier alleen nog niet zien via welk kanaal deze conversies behaald zijn. Wil je bijvoorbeeld weten hoeveel conversies je via organisch verkeer hebt behaald? Dan kun je een filter toevoegen bovenaan de pagina. Bij het aanmaken van het filter kies je bij dimensie voor Sessiemedium en bij dimensiewaarden kies je organic (of welk kanaal je dan ook maar wilt bekijken). 

Heb je dit gedaan, dan kun je het filter toepassen en krijg je precies te zien hoeveel conversies je, via het door jou ingevulde kanaal, hebt behaald.

Landingspagina

Ook een van de mogelijkheden die we vaak bekijken in Analytics zijn de landingspagina’s. Oftewel de pagina’s waarmee bezoekers op je website terecht zijn gekomen. 

In UA kon je gemakkelijk via ‘Site content’ naar ‘Landingspagina’s. Deze optie heeft GA4 niet, maar ook hierbij kun je hier via een andere weg komen: 

  1. Ga via Betrokkenheid naar Pagina’s en schermen
  2. Vervolgens moet je de dimensie landingspagina toevoegen aan het rapport via het potloodje rechts bovenin
  3. Klik vervolgens op Dimensies en vervolgens op Dimensie toevoegen
  4. Selecteer Landingspagina tussen de lijst met dimensies
  5. Klik op toepassen
  6. Opslaan in huidige rapport
  7. Nu kun je in het overzicht Paginatitel en schermklasse aanpassen naar Landingspagina

Conversiepad / padverkenning

Wil je weten hoe een bezoeker zich door de site beweegt? Daarvoor kun je in GA4 een custom rapportage aanmaken. Je kunt bij deze rapportage uitgaan van het startpunt van de gebruiker of het eindpunt. Je kunt niet allebei instellen. Wil je bijvoorbeeld weten waar een conversie vandaan komt? Dan is een padverkenning vanaf het eindpunt interessant. Wil je juist weten waar gebruikers op landen en vervolgens weten wat hij doet? Dan is een padverkenning vanaf het startpunt interessant. 

Om een padverkenning aan te maken ga je naar Ontdekken. Vervolgens kies je voor Padverkenning in de templategalerij. Je zult zien dat er dan al standaard een padverkenning ingesteld wordt, uitgaande van het startpunt. Wil je dit veranderen naar het eindpunt? Klik dan op Opnieuw rechtsbovenin. 

Je kunt de padverkenning aanpassen met verschillende statistieken en dimensies die jij graag wilt zien in je padverkenning. 

Voorbeeld padverkenning vanaf startpunt
Voorbeeld padverkenning vanaf eindpunt (conversie)

Functies die er momenteel nog niet zijn

GA4 is nog volop aan het ontwikkelen en nog niet alle mogelijkheden die UA biedt, zitten al in GA4. De functies die GA4 momenteel nog niet aanbiedt zijn:

  • Rapporten voor sitesnelheid
  • Rapporten voor de zoekopdrachten op je site
  • Meerdere weergaven per property

Search console integratie GA4

GA4 biedt een ontzettend handig en inzichtelijke integratie met Search Console. Voorheen moest je Search Console en Analytics echt los van elkaar bekijken en interpreteren. In GA4 zijn bij de Search Console integratie 2 nieuwe rapporten beschikbaar: 

  • Organische zoekopdrachten: In dit rapport zie je zoekopdrachten en hieraan gerelateerde Search Console-statistieken. Deze data is gelijk aan Search Console.
  • Organisch zoekverkeer van Google: In dit rapport zie je landingspagina’s en hieraan gerelateerde Search Console- en Analytics-statistieken. Hier worden Search Console data en Analytics data samengevoegd.

Hierin kun je dus gelijk zien of je vertoningen in de zoekresultaten ook daadwerkelijk enagement en/of conversies opleveren. Een super handige mogelijkheid van GA4!

GA4 toevoegen aan Looker Studio (Data Studio)

Maak je rapportages in Looker Studio (de nieuwe naam voor Data Studio), dan kun je uiteraard GA4 hier net zo gemakkelijk aan toevoegen. Houd wel rekening met het volgende:

Geen Google Analytics segment

In Looker Studio kun je momenteel geen Google Analytics segment toepassen. Die mogelijkheid is er namelijk niet. In plaats daarvan kun je gebruik maken van een filter: 

  1. Filter toevoegen
  2. Filter maken
  3. Geef het filter een beschrijvende naam
  4. Kies voor Opnemen
  5. Selecteer veld Standaard kanaalgroepering voor sessie
  6. Kies voor Gelijk aan (=)
  7. Vul waarde in waarop je wilt filteren. Bijvoorbeeld Organic Search

Statistieken toevoegen aan Looker Studio

Om je gegevens in een tabel of diagram te krijgen in Looker Studio, moet je de juiste statistiek selecteren. En aangezien GA4 voor een aantal statistieken andere benamingen heeft, moet je net weten welke statistieken je moet zoeken in Looker Studio. Hieronder een tabel met een aantal statistieken en de benamingen in UA en GA4.

Universal Analytics statistiekenGoogle Analytics 4 statistieken
SessiesSessies
BouncepercentageBetrokkenheidspercentage
Pagina’s/sessieSessie per gebruiker
Gem. sessieduurGebeurtenissen per sessie OF
Betrokkenheid van gebruikers
ConversiesConversies
Conversies: per doelFilter toevoegen per conversie (zie alinea hieronder)
OpbrengstTotale inkomsten

Filter toevoegen per conversie

Wanneer er verschillende conversies zijn, is het handig om dit los van elkaar te rapporteren in Looker Studio. Dit kun je als volgt doen: 

  1. Filter toevoegen
  2. Filter maken
  3. Geef het filter een beschrijvende naam
  4. Kies voor Opnemen
  5. Selecteer veld Naam gebeurtenis
  6. Kies voor Gelijk aan (=)
  7. Vul waarde in waarop je wilt rapporteren. In dit geval moet deze naam gelijk zijn aan de naam van de ingestelde conversie in GA4 (dit kun je controleren onder Configureren > Conversies). 

Aan de slag met GA4

Je moet even de tijd nemen om gevoel te krijgen bij GA4. Wacht niet te lang, want door er mee aan de slag te gaan, zie je of alles goed ingesteld staat en je kunt nu nog UA en GA4 naast elkaar leggen om te kijken of de cijfers met elkaar kloppen. En zie je graag je cijfers groeien? Trek dan vooral eens aan de bel om te kijken hoe jouw organische resultaten kunnen groeien (kunnen we gelijk even in jouw GA4 duiken). Een mooie start daarvoor is bijvoorbeeld onze SEO quickscan. Of kijk eens bij al onze SEO diensten om te kijken wat ons SEO adviesbureau voor jou kan betekenen.

Voor bedrijven die overwegen hun online aanwezigheid te verplaatsen, is het essentieel om goed voorbereid te zijn. Een gedetailleerde SEO migratie checklist kan je helpen om geen enkele stap over het hoofd te zien bij SEO migraties.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.