FAQ pagina met FAQ markup

Een goede FAQ pagina (met FAQ markup!)

In welke sector je ook online actief bent, er zijn altijd veelgestelde vragen van klanten die je keer op keer moet beantwoorden. Een voorbeeld hiervan zijn verzendkosten, retourbeleid etc. Maar een goede FAQ pagina doet meer: het ontlast je klantenservice, zorgt ervoor dat je klanten snel een antwoord op hun vraag vinden, voorkomt onduidelijkheid en niet onbelangrijk, FAQ’s verrijken je content en verbeteren de online vindbaarheid van je website (onder andere door FAQ schema markup toe te passen). 

Maar hoe ziet een goede FAQ pagina eruit, waar plaats je die op je website en hoe draagt dit bij aan een betere vindbaarheid? Hieronder vertel ik je de mogelijkheden en hoe je dit aanpakt.

Waarom een FAQ pagina?

  • Je krijgt regelmatig mails van klanten met dezelfde vragen. Het is dus handiger om die vragen op een openbare, centrale plek te beantwoorden. Als jij de juiste vragen alvast beantwoordt op je website, hoeven mensen met vragen geen contact met je op te nemen. De FAQ pagina is de perfecte plek om vragen te bundelen die vaak aan je klantenservice of helpdesk gesteld worden. 
  • Vergemakkelijk de stap van vraag naar conversie door veelgestelde vragen te linken naar je content- of productpagina’s. 
  • Een FAQ pagina kan klanten in alle fasen van het klanttraject helpen. Of ze nu iets willen weten over de verzending, over het materiaal, over duurzaamheid of over een probleem na aankoop.

Waar zet je FAQ’s neer op je website?

De beste plek voor je FAQ’s? Dat hangt er helemaal van af. Hieronder staan een aantal mogelijkheden opgesomd (je kunt uiteraard ook op meerdere plekken FAQ’s verwerken op je site). 

FAQ’s als helpdesk

Als klantenservice een belangrijk deel van je bedrijf vormt, kan het een goed idee zijn om een volledige ‘helpdesk’ op te zetten waarin je alle FAQ’s beantwoordt. In dat geval voeg je een veelgestelde vraag toe als onderdeel van een support traject die klanten kunnen raadplegen voordat ze contact opnemen. 

Hoofdmenu of footer

Vaak wordt een FAQ pagina met algemene vragen geplaatst in het hoofdmenu of in de footer. Denk hierbij aan vragen rondom de bestelling, levertijden, retourvoorwaarden, garantie, inloggen etc. De Xenos heeft dit bijvoorbeeld ook toegepast.

Een eigen FAQ pagina

Heb je een eigen pagina voor je veelgestelde vraag, dan kan het maar zo zijn dat je vraag op (longtail) zoektermen een goede positie behaalt in de zoekresultaten. Een voorbeeld hiervan is PensioenVizier. Zij hebben op hun website ontzettend veel artikelen waarin zij hun kennis delen over pensioenen. Maar omdat er ook veel vragen spelen rondom pensioenen hebben zij veelgestelde vragen beantwoord op een eigen FAQ pagina. Hierin linken zij vervolgens naar een kennisbank artikel of contactformulier voor meer informatie. 

Voorbeeld

Wil je bijvoorbeeld weten of nabestaandenpensioen levenslang is en je zoekt op ‘nabestaandenpensioen levenslang’ (met een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 100), dan vind je PensioenVizier op de eerste plaats (met een featured snippet) in de zoekresultaten met de FAQ pagina die deze vraag beantwoordt. Op deze manier levert de FAQ pagina PensioenVizier maandelijks een mooie stroom aan bezoekers.  

FAQ’s opnemen in je content

Versterk je contentpagina’s door hier veelgestelde vragen in op te nemen. Deze veelgestelde vragen zijn vaak specifiek gericht op het onderwerp, product of dienst op die pagina. Het voordeel hiervan is dat je met deze FAQ’s je zoekresultaten verrijkt door structured data toe te voegen (hierover verderop in dit blog meer). 

SEO verbeteren met FAQ’s

FAQ’s kunnen je vindbaarheid verbeteren. Door veelgestelde vragen en antwoorden op te nemen op een FAQ pagina, biedt je de zoekmachine meer context over de inhoud en het onderwerp van je website. Door vragen via een link te koppelen aan SEO pagina’s, maak je informatie makkelijk vindbaar voor zoekmachines en voor de zoekfunctie van je eigen website. Zoekmachines zoals Google geven de voorkeur aan websites met kwalitatieve en behulpzame inhoud die relevant is voor de gebruiker. En heb jij je SEO kennis toegepast op het maken van je FAQ’s dan kan het zomaar gebeuren dat jouw veelgestelde vraag verschijnt als featured snippet. 

Hoe maak je kans op een featured snippet?

Zet de vraag zo exact mogelijk in een kop (bijvoorbeeld in een H2 of H3 header). Daaronder geef je in een paragraaf het antwoord. Gebruik hiervoor de basistags van HTML (<h2>, <h3>, <p>, <ul> etc.) zodat Google de tekst goed begrijpt. 

Featured snippets laten maar een paar regels zien van een tekst of tabel. De optimale lengte van een featured snippet is tussen de 40 en 50 woorden. Houd hier rekening mee door bijvoorbeeld een beknopt antwoord van 40-50 woorden te geven in de eerste alinea onder de vraag. Uiteraard kun je onder die eerste alinea nog extra alinea’s toevoegen die een uitgebreider antwoord geven op de vraag. 

Tips voor het maken van een goede FAQ pagina

  1. Maak een lijst met de meest gestelde vragen. Analyseer de vragen die je ontvangt via mail, chat, social media en telefoon. Cluster de vragen in topics en bepaal welke vragen interessant zijn om op je website te zetten.
  2. Bekijk de FAQ’s van concurrenten. Kijk ook eens wat je concurrenten doen. Waarschijnlijk krijgen zij vergelijkbare vragen van hun klanten. Doe inspiratie op en formuleer vragen en antwoorden die bij jouw bedrijf passen. 
  3. Neem algemene bezwaren weg. Voordat potentiële klanten iets kopen of klant worden, bekijken ze wellicht eerst je FAQ pagina. Zorg ervoor dat ze informatie vinden die eventuele zorgen of bezwaren wegnemen. 
  4. Link naar contactgegevens voor onbeantwoorde vragen. Ook al heb je heel zorgvuldig een goede FAQ pagina opgesteld, er zullen altijd vragen blijven die niet op je FAQ pagina staan. Zorg er dus voor dat je contactgegevens gelijk duidelijk zijn. 

FAQ Schema Markup 

Zoals beloofd nog een stukje over structured data. FAQ schema is een vorm van structured data (onderdeel van Semantic SEO). Het is een stukje code dat je toevoegt aan een pagina waarin je aangeeft wat voor soort content er op je pagina te vinden is. 

In de code van je website geef je aan welk stuk tekst een vraag is en welk stuk een antwoord. Zo kan Google heel snel en duidelijk zien hoe je pagina in elkaar zit en onderscheid maken tussen de verschillende soorten content. Als beloning hiervoor kan Google deze vragen en antwoorden laten zien in de zoekresultaten. 

De voordelen van FAQ Schema Markup

  • Worden je veelgestelde vragen getoond in de zoekresultaten? Dan val je mooi op tussen je concurrenten. Je neemt namelijk een stuk meer ruimte in beslag, waardoor mensen niet snel jouw resultaat over het hoofd zien. En daarnaast druk je jouw concurrent mooi een eindje naar onderen.
  • Heb je goede FAQ’s die wat toevoegen aan jouw meta title en meta description? En zijn het vragen waarvan jij weet dat dit veel leeft bij jouw doelgroep, dan verhoog je met FAQ markup jouw CTR. Goede FAQ’s dragen dus bij aan het verkeer naar jouw website.
  • Google begrijpt jouw pagina beter, waardoor jij meer kans maakt op een goede positie. Hoe meer context jij biedt aan de zoekmachine, des te meer hij kan inschatten of jouw pagina het beste antwoord geeft op een zoekvraag.

FAQ schema markup toevoegen aan je website

Ben je zelf niet zo technisch, dan kun je jouw webbouwer vragen of zij FAQ Schema Markup kunnen toevoegen aan de pagina’s. Dit kan per pagina in de HTML of in JSON-LD. En wil je dit voor meer pagina’s doen of wordt dit onderdeel van jouw contentstrategie? Dan kun je vragen of de webbouwer ervoor zorgt dat dit automatisch wordt toegevoegd zodra jij een FAQ blokje aan een pagina toevoegt. Dat scheelt jou in vervolg tijd. 

Wil je zelf aan de slag met FAQ markup? Veel CMS systemen hebben de mogelijkheid om een plug-in voor structured data toe te voegen aan je pagina. Bij WordPress kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van de schema & structured data-plugin. Hierdoor kun je makkelijk schema markup toevoegen, zonder aan de code van de website te hoeven zitten. 

Tip: ga je zelf aan de slag met FAQ markup? Gebruik dan de Schema Markup Generator van Merkle. Vervolgens kun je eenvoudig de code kopiëren en toevoegen aan je website. Naast FAQ’s biedt Merkle nog meer mogelijkheden voor het behalen van Rich snippets

FAQ’s opnemen op je site? Doen!

Met de juiste FAQ’s maak je Google blij, maar ook je klanten. Kijk daarom eens goed hoe jij FAQ’s kunt toepassen op jouw website. En heb je daar wat hulp bij nodig? Onze SEO specialisten kijken graag even met je mee hoe FAQ’s bij kunnen dragen aan een goede vindbaarheid en aan tevreden bezoekers op jouw website. 

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.