Dit is een artikel uit onze Life after Corona reeks, geschreven om ondernemers, webmasters en eigenlijk iedereen met een website te helpen om klaar te zijn voor het moment dat de maatregelen weer wat minder worden.
In het eerste artikel uit onze ‘Life after Corona’ reeks laten we je zien hoe je zelf op eenvoudige wijze zoekvragen (rond merk, product of dienst) uit Google achterhaalt. Dat geeft je veel input om je website te verbeteren, zodat je meer verkeer uit de zoekmachine haalt. Daarnaast kom je op deze manier veel te weten over hoe je doelgroep überhaupt zoekt.
In principe is elke zoekopdracht in Google een zoekvraag: iemand die een zoekmachine gebruikt heeft immers een vraag. Ook een zoekopdracht naar een product of dienst valt hier onder. De laatste jaren worden er ook veel meer letterlijke vragen gesteld aan Google, door de opkomst van spraakgestuurde zoekopdrachten. We maken in dit artikel onderscheid tussen:
Er zijn meerdere gratis tools beschikbaar om zoekvragen te achterhalen. De drie meest gebruikte zijn op dit moment Answerthepublic.com, Keywordtool.io en Ubersuggest. Deze tools halen informatie uit Google’s Autocomplete:
Zoekvragen bestaan in allerlei soorten en maten. Het is als bedrijf handig om wel dichtbij je eigen producten en/of diensten te blijven in het achterhalen van zoekvragen. Je wil immers relevante bezoekers naar je website halen. Het kan ook interessant zijn om zoekvragen rond je eigen merk te achterhalen.
Answerthepublic.com is de eerste tool die we bespreken. Hiermee achterhaal je vrij gemakkelijk zoekvragen.
Interessante vraaggestuurde zoektermen als we kijken naar ‘Kamperen in Nederland’ zijn:
Answerthepublic laat geen zoekvolumes zien, dus de lijsten met zoekvragen zijn in dit geval puur indicatief. Je ziet bij de zoekvragen wel groene bolletjes staan. Hoe groener dit bolletje is, hoe meer er op de zoekvraag gezocht is. Het geeft je wel een goed beeld welke zoekvragen er rond een bepaald product of bepaalde dienst gesteld worden in Google.
Keywordtool.io is een vrij uitgebreide tool waar je niet alleen Googles’ Autocomplete kunt gebruiken, maar bijvoorbeeld ook YouTube, Bing en Amazon. Voor ons onderzoek naar zoekvragen hoeven we echter alleen Google te gebruiken
Interessante zoekvragen in combinatie met een voorzetsel als we kijken naar ‘Kamperen in Nederland’ zijn:
Voor de mensen die graag in Sheets werken (Excel, Google Sheets, etc.): rechtsonder in de pagina zie je een kopieer/export knop.
Keywordtool.io laat in de gratis variant ook geen zoekvolumes zien, maar de suggesties staan wel zo gesorteerd dat de eerste reeks suggesties het meest populair is.
Ubersuggest is een tool die in 2017 is overgenomen door Neil Patel, een bekend persoon in de SEO industrie (hate him or love him). De functionaliteit van Ubersuggest is nog steeds aanwezig en is (om eerlijk te zijn) nog wel wat overzichtelijker geworden.
Interessante suggesties voorqua zoekvragen als we kijken naar ‘Kamperen in Nederland’ zijn:
Het voordeel van Ubersuggest is wel dat de tool ook suggesties geeft, op basis van de term die je hebt ingegeven. De andere zoekvragen staan wat dichterbij de term zelf. Als je onderaan de lijst met zoektermen op ‘Weergeeft alle keyword ideeën’ (hulde voor Google Translate), dan vind je daar ook een export naar CSV functie. Zo kun je alle zoekterm ideeën naar een sheet exporteren.
We willen zelf geen voorkeur uitspreken in dit geval, omdat de voorkeur voor een tool nogal subjectief is. Ubersuggest geeft over het algemeen net iets meer data, Answerthepublic laat de zoektermen op een mooie overzichtelijke wijze zien en Keywordtool.io werkt best wel intuïtief.
Ga zelf met alle drie de tools aan de slag en bepaal zelf wat je het beste vindt werken!
Wij zijn zelf groot voorstander van het werken in (Google) Sheets of Excel, omdat je dit in staat stelt om veel van de zoekvragen te groeperen en te sorteren. Vrijwel elke genoemde tool heeft een XLS of in ieder geval een CSV export, waardoor je alle zoektermen netjes naar Sheets exporteert. De volgende stap is dit geval dan ook:
Het eindpunt is een lijst of Sheet met daarin zoekvragen die bij je bedrijf of website passen. Vervolgens is het natuurlijk de bedoeling om deze zoekvragen op een goede manier te verwerken in je website. Hoe je dit doet leggen we graag aan je uit in het vervolgartikel!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|