9+

De basis van Conversie Optimalisatie

De feestdagen komen er weer aan. En dat is nou juist de periode waar e-commercebedrijven zich het hele jaar al op voorbereiden. De tijd tikt om je website te optimaliseren en je conversiepercentage te verbeteren. Maar de vraag is natuurlijk: waar begin je?

Conversiepiramide

In theorie kun je direct beginnen met van alles te testen. Maar als de basis niet sterk staat, storten je ideeën alsnog in. Om structuur in je stappen aan te brengen, helpt het om te werken op basis van een model. 

Een goed model hiervoor is de Conversie Piramide van Eisenberg. Je kunt hiermee met een gerust hart en gestructureerd naar het topje van de piramide toewerken. Laten we daarom ook onderaan beginnen met het doornemen van de verschillende lagen.

 

De 5(+1) lagen van de conversiepiramide

Unieke waardepropositie

De waardepropositie is officieel niet de eerste laag van de piramide. Echter is een goede waardepropositie, ookwel USP’s, erg belangrijk. Je website kan perfect in elkaar zitten, maar als je geen unieke waarde biedt is er geen reden voor bezoekers om voor jou te kiezen. Hoe unieker de waardepropositie hoe beter. 

De relatie tussen behoeften van bezoekers en de waardeproposities van aanbieders.

Hoewel vaak meteen gedacht wordt aan bijvoorbeeld verzendkosten en levertijd kan je ook op andere punten waarde toevoegen. Ga na wat voor jouw specifieke klanten belangrijk is. Misschien zijn zij wel bereid langer te wachten op hun bestelling als ze bij jou direct alles wat ze nodig hebben kunnen bestellen omdat je een ruim assortiment hebt. Of als ze weten dat ze bij jou een productdeskundige kunnen spreken wanneer zij vragen hebben over hun bestelling.

De waardepropositie van Spotify.

Om een unieke waardepropositie te ontwikkelen kan je de volgende vragen stellen:

  • Wat is de behoefte van de doelgroep?
  • Hoe voldoe jij aan de behoefte van de klant?
  • Waarin ben jij uniek ten opzichte van de concurrentie?

Functionaliteit

Bij de volgende laag staat een technisch sterke website centraal. Een website die niet snel laadt of foutmeldingen geeft, zal niet goed converteren. Bezoekers kunnen hun doel niet gemakkelijk of helemaal niet bereiken. Hierdoor zullen zij sneller de website verlaten.

Je kunt dus wel een prachtige website hebben met onder andere sterke CTA’s, maar als een gebruiker er niet bij of doorheen kan komen heeft dit geen nut.

De functionaliteit verbeteren? Stel jezelf de volgende vragen:

  • Is de laadtijd van de website acceptabel?
  • Werken alle interne links naar behoren? Gaan deze naar de correcte en goed functionerende pagina’s?
  • Zijn alle knoppen daadwerkelijk klikbaar?
  • Worden alle elementen correct geladen? Of zijn er bijvoorbeeld JavaScript errors?
  • Kan de gebruiker bij alle belangrijke pagina’s?
Problemen met je website zoals JavaScript errors kunnen funest zijn voor je conversiepercentage.

Toegankelijkheid

Wij zijn nog niet helemaal door het technische gedeelte van de piramide heen. Ook in de derde laag is dit belangrijk. Op dit niveau is het van belang dat de gebruiker de website begrijpt. Hier staan onder meer je ontwerp en functionaliteiten centraal.

Wanneer de website niet correct werkt op een specifiek type apparaat of browser sluit je mogelijk een groot deel van je bezoekers uit. Wanneer een knop op een smartphone te klein is om aan te kunnen klikken dan zal dit logischerwijs niet gebeuren. Hierdoor zal dit geen conversies opleveren. Of wanneer je de snelheid van je website geoptimaliseerd hebt, heb je mogelijk een afbeeldingstype gebruikt die sommige browser niet ondersteunen.

Omdat het filter niet naar behoren werkt worden niet relevante producten getoond. In dit geval is dat kinderkleding terwijl naar kostuums voor een volwassen vrouw wordt gezocht.

Toets de website eens op de volgende punten:

  • Zijn links daadwerkelijk herkenbaar als links?
  • Zijn alle teksten goed leesbaar? Heb je bijvoorbeeld wel een duidelijk lettertype gekozen en is er genoeg contrast?
  • Werkt de website op de apparaten en browser die mijn doelgroep gebruikt?
  • Werken alle filters correct?

Usability

De volgende stap is de gebruiksvriendelijkheid. De website werkt naar behoren, maar is hij ook bruikbaar? Bij een slechte mate van gebruiksgemak worden bezoekers gefrustreerd. En zoals bij de eerdere lagen zorgt frustratie voor het verlaten van een website.

Op de heatmap aan de linkerkant is te zien dat gebruikers niet het verschil kunnen zien tussen dikgedrukte tekst en een daadwerkelijke link. Bij de nieuwe versies (rechts) is het onderscheid duidelijker.

Neem eens afstand van je website en vraag jezelf hetvolgende af:

  • Helpt de 404 pagina de gebruiker daadwerkelijk verder?
  • Is de structuur van de website inclusief menu duidelijk? Kan de gebruiker snel bij de belangrijkste pagina’s komen en alles vinden?
  • Vallen de belangrijkste CTA’s (het meeste) op?
  • Past de inhoud bij het doel? Zijn de tekst en afbeeldingen duidelijk?
  • Worden er alternatieven geboden bij uitverkochte producten of andere behoeften van de klant?

Intuïtie

Bij intuïtie is het belangrijk dat het “hoe?” zo min mogelijk bij een gebruiker naar boven komt. Hiervoor is het belangrijk dat alles duidelijk is. Een groot deel hiervan is het voldoen aan de verwachtingen die een bezoeker heeft. Wanneer zij bijvoorbeeld bij een webshop klikt op ‘kopen’, verwacht zij dat het product in een winkelmandje terecht komt en niet dat ze naar de contactpagina wordt verwezen. Het is jammer om zo ver in de salesfunnel hierdoor een mogelijke klant kwijt te raken. 

Om dit te testen is het belangrijk om bijvoorbeeld de volgende vragen te stellen:

  • Is alle informatie duidelijk voor nieuwe bezoekers? 
  • Zijn alle boodschappen consistent?
  • Als de bezoeker op zoek is naar informatie over X of product Y, hoe kan de gebruiker daar dan komen? Is dit gemakkelijk en duidelijk?
  • Komt een bezoeker in een flow terecht en wordt deze niet verstoord?

Overtuigen

Wanneer de bruikbaarheid van de website op orde is, kun je beginnen met het overtuigen van je bezoekers. Je gaat in deze laag inspelen op emoties. Hiermee ga je ze over de streep halen om toch die aankoop te doen. En het ziet ernaar uit dat geen enkele blog over CRO niet voldoet aan de bingokaart. Dus bij deze de ‘free space’ van elke CRO bingokaart: de 7 principes van Cialdini.

Om in te spelen op emoties kan je onder meer denken aan het volgende:

  • Schaarste of ook wel FOMO. Fear Of Missing Out is de angst om iets te missen. Bijvoorbeeld een aanbieding die maar een dag loopt of een product dat bijna uitverkocht is.
  • Het gebruik van jezelf maar ook van anderen. Ben jij een productexpert en kan je dat bewijzen met een keurmerk?

Testen?

Uiteindelijk wil je natuurlijk je nieuwe ideeën ook toepassen. Hoewel voor veel mensen conversieoptimalisatie vrijwel synoniem is aan A/B-testen, is dit niet altijd noodzakelijk.

Verbeterpunten binnen de laag functionaliteit zijn veelal het oplossen van fouten. Dit kan dus direct worden doorgevoerd. De nieuwe waardepropositie en de twee laatste lagen, intuïtie en overtuigen, moeten getest worden om het beste resultaat te verkrijgen. Bij de overige twee niveau’s zullen zowel hypotheses zijn die getest moeten worden als ideeën die direct kunnen worden doorgevoerd. Let bij deze lagen op of het gaat om het oplossen van een probleem of het optimaliseren van een element. Het laatste is beter om als eerste te testen. Het eerste kan echter direct worden verbeterd.

Dus ook tijdens het draaien van testen is er waarschijnlijk genoeg om al wel direct door te voeren!

Ecommerce SEO checklist

Ben jij benieuwd naar meer belangrijke SEO Ecommerce punten? Geen zorgen! Wij hebben een overzichtelijke checklist gemaakt met alle belangrijke punten die jij na kunt gaan. Mocht je toch nog wat hulp kunnen gebruiken, neem dan gerust contact met ons op.

Download de Ecommerce SEO checklist

    Share

    Categorieën

    Heb je vragen?

    Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

    SEO vraag stellen

    Mis het niet

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

    "*" geeft vereiste velden aan

    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Heb je vragen?

    Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
    Neem contact op

    Onder ons

    Team van SEO specialisten

    Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

    Maak kennis met ons team

    Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

    Renzo van Dongen

    Renzo van Dongen

    Digital content manager Peugeot

    Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

    Marien van Stegeren

    Eigenaar Kitcentrum

    Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

    Marten Stellingwerf

    Webmaster

    Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

    Mark Prummel

    SEO Specialist Stella Fietsen

    Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

    OnderBouwing

    Mis geen enkele SEO tip
    • Inzichten en tips op het gebied van SEO
    • Voor beginners en gevorderden
    • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
      best practices tot eigen cases
    • Een kijkje achter de schermen bij Onder

    "*" geeft vereiste velden aan

    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.