9+
Visual van Blog over Ecommerce SEO

Ecommerce SEO: Zo ga je goed met je “out-of-stock” pagina’s om.

Herken je dit? Je wilt snel een handtasje kopen voor de vakantie en start daarvoor je zoektocht in Google. Je scrollt hard voorbij de opdringerige shopping ads. Eindelijk zit je in rustig vaarwater tussen de organische zoekresultaten. Je scant de eerste pagina’s en vindt een winkel die bij jou past. Je klikt, en tot je grote verbazing zie je ‘Niet op voorraad’ staan. Click, terug naar Google!

Helaas gebeurt het grote ecommerce websites regelmatig dat uitverkocht pagina’s verschijnen in Google. Voorraden fluctueren en het aanbod verandert wekelijks, bijvoorbeeld in de fast fashion. Zonder een strak beheer kunnen deze pagina’s lang op de website blijven staan, zelfs als ze nooit meer terugkomen of seizoensgebonden zijn. 

Google blijft deze pagina’s vinden via de interne linkstructuur of als ze daar uit zijn gehaald, via de sitemap. Vanuit een SEO-perspectief wil je eigenlijk geen out-of-stock producten in je sitemap hebben staan. Je wijst Google op een pagina die snel wordt weggeklikt. Als het aantal oploopt laat je Google dus een groot aantal lage kwaliteit pagina’s crawlen.

visual out of stock producten weergegeven in google

Omdat dit niet wenselijk is voor de waarde van je gehele webshop vind je hieronder een stappenplan om niet op voorraad of uitverkocht pagina’s te vinden. Ook geven we een beleid voor permanent uitverkochte pagina’s en tijdelijk uitverkochte pagina’s. 

Zo vind je al je “out-of-stock” pagina’s

Gelukkig is er dus een stappenplan (bedacht door Chris Long) en kan je een crawling tool als Screaming Frog gebruiken om niet-op voorraad producten in je sitemap.xml te vinden:

  1. Voer een “site:” zoekopdracht uit in Google op je site voor “Niet op voorraad” of “Uitverkocht”. (Identificeer de tekst die geassocieerd is met een niet-beschikbaar product).
  2. Open Screaming Frog.
  3. Ga naar Configuratie > Custom > Custom search en klik op “+Toevoegen”.
  4. Vul in het veld “Voer zoekopdracht in” een zin in die op je Niet-op voorraad pagina’s staat.
  5. Ga naar Mode > List om je crawl te wijzigen naar Lijst crawling.
  6. Ga naar Uploaden > Download XML Sitemap en plak je sitemap.xml url voor je producten.
  7. Start je crawl en ga naar de tab “Aangepaste Zoekopdracht”. Hier zie je de niet-op voorraad producten die in je sitemap.xml staan.
niet op voorraad producten in je sidemap.

Nu weet jij welke pagina’s op ‘geen voorraad’ staan uit je sitemap. Ook weet jij het aandeel van deze pagina’s ten opzichte van je totaal aantal pagina’s. Je weet dus of Google zijn tijd verdoet met het crawlen van deze pagina’s of dat het wel meevalt.

Check het regelmatig 

Als je een grote e-commerce site runt, is het zeker de moeite waard om deze analyse van tijd tot tijd uit te voeren. Zeker in het geval van snel wisselend assortiment. Je krijgt een beter begrip van hoeveel productpagina’s je aan zoekmachines serveert die niet beschikbaar zijn voor gebruikers. 

SEO beleid voor out-of-stock productpagina’s

Wat we met regelmaat zien is dat ‘geen voorraad’ pagina’s uit de menustructuur worden gehaald, soms een no-index tag mee krijgen, maar meestal wel in de sitemap blijven staan. Dit kan een kwaliteitsprobleem zijn omdat Google een groot deel van je pagina’s als niet indexeerbaar voor zoekmachines ziet. Houd daarom het volgende beleid aan;

Permanent uitverkochte producten

301 Redirects
Gebruik een 301-redirect naar een relevant product of een categoriepagina om de SEO-waarde en gebruikerservaring te behouden. Zet de pagina dus niet enkel op no-index omdat je daarmee je SEO waarde verliest.

Verwijder de pagina uit de sitemap
Haal de permanent uitverkochte producten uit de sitemap om te voorkomen dat zoekmachines deze pagina’s blijven crawlen.

Behoud van content
Zorg ervoor dat alle waardevolle content zoals klantrecensies en beschrijvingen behouden blijft en geïntegreerd wordt op de nieuwe pagina.

Tijdelijk uitverkochte producten

Duidelijke meldingen
Vermeld duidelijk dat het product tijdelijk niet op voorraad is en geef, indien mogelijk, een verwachte restockdatum.

Blijf de pagina indexeren
Laat de pagina geïndexeerd en in de sitestructuur, zodat het verkeer behouden blijft en de SEO-ranking niet wordt aangetast.

Alternatieven aanbieden
Bied wel duidelijk alternatieve producten aan op de pagina om gebruikers tevreden te houden en conversies te bevorderen. Je kunt ook verwijzen naar een bovenliggende categorie pagina met meerdere alternatieven.

Aan de slag!

Hopelijk biedt dit stappenplan je de handvatten die je nodig hebt om efficiënt om te gaan met out-of-stock pagina’s op je e-commerce site. Een proactieve aanpak kan de SEO-prestaties van je website aanzienlijk verbeteren en ervoor zorgen dat je potentiële klanten een betere gebruikservaring hebben.

Ben je nog niet volledig vertrouwd met de basis van SEO? Begin dan met onze SEO training voor beginners. Deze cursus biedt je een stevige basis en praktische tips om je website beter vindbaar te maken. Voor degenen die klaar zijn voor meer geavanceerde strategieën, bieden we ook onze SEO training voor gevorderden aan. Deze training is perfect voor het verdiepen van je kennis en het verfijnen van je vaardigheden.

Daarnaast bieden we ook gepersonaliseerde SEO diensten aan om je te helpen met specifieke uitdagingen. Ons team van experts is gespecialiseerd in het analyseren en optimaliseren van e-commerce websites, waardoor je verzekerd bent van een strategie die specifiek op jouw behoeften is afgestemd.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.