Je kunt er ondertussen niet meer omheen. Sinds 1 juli 2023 verzamelt Universal Analytics geen data meer. Als je wil weten wat je bezoekers op de website doen, heb je dus een andere tracking tool nodig. Het antwoord van Google op deze vraag is Google Analytics 4. Maar waar vind je nou de informatie die je voor je SEO werkzaamheden nodig hebt?
Mariska heeft al een keer eerder een artikel geschreven over waar je de resultaten kunt bekijken in GA4. Weet je niet waar je de resultaten kunt vinden? Lees dan eerst haar artikel. In dit blogartikel ga ik verder in op wat je vervolgens met je gevonden informatie kunt doen.
Als SEO-er gebruik je een hoop tools om het gedrag van de bezoeker te meten. Denk dan bijvoorbeeld aan Google Search Console, waar we kunnen zien hoeveel vertoningen en klikken een pagina heeft ontvangen.
Wat de bezoeker vervolgens op de website doet, kunnen we zien in Google Analytics. Als je de pagina’s wilt verbeteren, technische issues wil spotten, of wil kijken waar de gebruikers vastlopen, is Google Analytics je grote vriend.
Google Analytics vertelt je ook waar je bezoekers vandaan komen. Soms is het goed om net iets breder te kijken dan alleen het organische verkeer uit Google, om de marketingaanpak te ondersteunen. Kijk dan naar waar het meeste verkeer vandaan komt of juist welk verkeer er minder goed presteert. Zo kun je op andere vlakken bijsturen om zo het meeste uit de website te halen.
Je wil Google Analytics dus met name gebruiken om:
Wat doe ik met de gevonden informatie? Ik laat het je zien. Op naar de rapporten!
Met onze SEO-werkzaamheden zorgen we voor meer zichtbaarheid binnen de organische zoekresultaten. Uiteindelijk willen we ook zien wie er op onze website komen en wat ze vervolgens op onze website doen. We beschouwen dit als de combinatie van SEO en CRO (conversie-optimalisatie).
Het verkeersacquisitie rapport in GA4 laat je zien waar al je verkeer vandaan komt.
Als je vervolgens weet waar iemand vandaan komt, wil je kijken of iemand ook op de website doet wat je verwacht. Bij het instellen van GA4 heb je nagedacht over de vereiste actie op de website. Wil je dat de bezoeker een formulier invult, contact opneemt of een bestelling doet? Van de gebeurtenissen die waardevol zijn voor jouw bedrijf heb je conversies gemaakt. Deze conversies kunnen we vervolgens analyseren.
Heb je aan je backlinks gewerkt en ben je benieuwd wat dit naast de linkwaarde die je doorgeeft doet met je website? Als je een mooi artikel hebt geschreven dan is de kans groot dat mensen naar jouw website doorklikken. In Google Analytics kun je vervolgens zien vanaf welke websites mensen komen en wat ze daarna op jouw website doen. Dit noemen we ook wel referral verkeer.
De landingspagina is de eerste pagina die de gebruiker ziet als hij op je website landt. Hier heeft Google Analytics een apart rapport voor gemaakt. In dit rapport zie je wat de gebruikers eerste indruk is van jouw website. Maar wat kan je nou met dit rapport?
Als jouw website gebruik maakt van pagina titels die veranderen als je pagina een 404 wordt dan kun je een aangepast rapport maken dat de 404’s detecteert.
Je controleert dit eenvoudig door naar jouwwebsite.nl/test te gaan. Als het goed is bestaat deze pagina niet (en anders heb je direct een optimalisatiepunt gevonden). Kijk naar de paginatitel van deze pagina.
In ons voorbeeld is de paginatitel Page Unavailable.
Ga naar het pagina’s en schermen rapport. In het zoekveld voer je de gevonden paginatitel in. Idealiter zie je nu 1 rij verschijnen, aangezien je maar 1 pagina hebt met die titel. Je ziet hier al wel de weergaven van die pagina, maar nog niet om welke URL’s het gaat. Staat hier een schrikbarend hoog aantal? Dan wil je ook onderzoeken vanaf welke pagina mensen een 404 te zien krijgen.
Om een overzicht te krijgen van welke pagina’s een 404 bezorgen en hoeveel bezoekers die pagina gezien hebben, maak je via verkennen een nieuwe tabel aan. Hierin zet je de paginatitel, het paginapad en het aantal sessies. Vervolgens filter je weer op de paginatitel van jouw 404 pagina.
Deze lijst kan je natuurlijk ook uit een crawling tool zoals Screaming Frog of Lumar halen, alleen heb je in dit rapport in Google Analytics 4 direct inzicht om hoeveel mensen het gaat. Heb je dus een enorm aantal 404’s en moet je prioriteit bepalen? Sorteer dan de bezoekersaantallen van hoog naar laag en begin bovenaan de lijst met het oplossen van de 404’s.
Let op: voordat je deze analyse uit kunt voeren moet je Google Search Console koppelen aan GA4.
Als je de Google Search Console rapporten zichtbaar hebt gemaakt, heb je de volgende rapporten in je interface staan:
Het organische zoekverkeer rapport laat je de landingspagina’s zien gecombineerd met de Google Search Console metrics. Je ziet het aantal klikken, vertoningen en de doorklikratio.
In het zoekopdrachten rapport zie je eigenlijk hetzelfde als in Google Search Console, namelijk de zoektermen met de GSC data. Je kunt hier (nog) niet de dimensies uit Google Analytics 4 gebruiken om verder te filteren.
Het is om meerdere redenen interessant om te weten met welk apparaat het grootste deel van jouw bezoekers op jouw website komt. Is dit met een mobiele telefoon, een tablet of via desktop? Door in het technische gegevens rapport te kiezen voor apparaatcategorie, vinden we deze informatie terug. Natuurlijk kun je ook in een ander rapport ervoor kiezen om als secundaire dimensie apparaatcategorie toe te voegen.
We blijven in hetzelfde rapport, het technische gegevens rapport. Verander de primaire dimensie bijvoorbeeld weer naar browser, naar besturingssysteem of naar schermresolutie. Hier ga je op zoek naar afwijkingen in de data. Zie je veel mensen die afhaken op een bepaalde resolutie of in een bepaalde browser? Bekijk je website dan eens op die manier. Zie je iets waarom mensen afhaken?
Ook dit rapport is een goed startpunt voor je onpage SEO optimalisaties of je CRO werkzaamheden.
Ga je voor een re-design van je website? Het is dan erg belangrijk om te weten welke schermresolutie en welke browser het meest gebruikt wordt door jouw bezoekers. Dit bekijk je eenvoudig in dit rapport. Bekijk altijd voor het re-design live gaat hoe het design er op deze resolutie uit ziet zodat je zeker weet dat de grootste groep bezoekers geen fouten te zien krijgen.
Google Analytics 4 heeft een stuk minder standaard rapporten dan zijn voorganger. Hier zijn de meningen over verdeeld, zelf vind ik het wel prettig. Dit geeft je namelijk de mogelijkheid om de rapporten precies samen te stellen zoals je zelf wil.
Een rapport dat we veel gebruiken is het trechterverkenning- of padverkenning rapport. Je maakt via verkennen een nieuw rapport aan en kiest voor één van deze opties.
Deze rapporten gebruiken we om de klantreis op de website te controleren. Wat doet de bezoeker nadat hij een bepaalde pagina heeft bekeken? Gaat hij door naar een logische pagina of is dit niet zoals je verwacht? Hoeveel mensen haken af en waar gaan de mensen naartoe als ze verder door de website gaan?
Een concreet voorbeeld hiervoor is de winkelwagen. Iemand bekijkt een product, doet het in het winkelmandje maar rekent niet af. Wat doet de persoon? Gaat hij weer terug? Wat kunnen we verbeteren op de website om ervoor te zorgen dat de bezoeker wel afrekent?
Ook is dit een goede manier om te controleren of je interne links wel logisch zijn. Gaat iemand via het menu of de links in de tekst naar een logische volgende pagina of is de bezoeker maar rond aan het klikken? Als je hier telkens rare klikpaden in tegenkomt kan het lonen om eens een tool zoals Hotjar te installeren, om verder te achterhalen waarom de bezoekers zo gek op jouw website browst.
Als SEO bureau zijn wij experts in het verbeteren van de online vindbaarheid van websites en gespecialiseerd in het leveren van op maat gemaakte SEO-oplossingen. Ben je op zoek naar een incompany SEO training en wil je jouw team versterken met kennis over zoekmachineoptimalisatie? Neem dan contact op met ons. Wij bieden op maat gemaakte trainingen die specifiek zijn ontworpen om aan de unieke behoeften van jouw organisatie te voldoen. Ons doel is om je team te voorzien van de vaardigheden en kennis die nodig zijn om jullie online aanwezigheid effectief te verbeteren en te onderhouden.
In dit artikel hebben we je kort meegenomen in hoe we de data analyseren met behulp van Google Analytics 4. Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen over je GA4 koppeling of over hoe je jouw website beter vindbaar kunt maken in de zoekmachine? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op voor een SEO adviestraject en wellicht tot snel.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|