In deze tijd van het jaar delen we graag onze vakantieplannen. En voorzichtig dromen we weer over het buitenland. Heb je voor je organisatie ook een internationale droom? Dan vraag je je vast af welke domeinextensie je nou het beste kunt kiezen en wat het effect is op SEO. Hier leggen we uit wat je opties zijn, want zoals altijd is er niet een standaard antwoord.
De domeinnaam extensie is het deel achter de punt, dus de .nl of de .com. Dit noemen we in vakjargon het top-level domain (TLD). Er zijn twee soorten top-level domains:
Afkorting | Top Level Domain | Beschrijving | Voorbeelden |
---|---|---|---|
ccTLD | country-code top-level domain | domeinextensies met een code van een land, staat of gebied | .nl, .de, .uk, .hk |
gTLD | generic top-level domain | alle niet-regionale en nieuwe domeinextensies | .com, .pizza, .org, .ninja |
Dit onderscheid in land- of regiogebonden en generiek of ‘de rest’ is belangrijk voor de overwegingen bij je keuze voor je eigen domeinnaam extensie.
Er is nog een derde variant: de ccTLD die gezien wordt als een gTLD (Generic regional top-level domains). Dit zijn domeinextensies die bij een land of regio horen, maar door Google gezien en behandeld worden als generieke domein extensies (gTLD). Voorbeelden hiervan zijn .eu, .tv en .nu (wat eigenlijk de regionale code van het eiland Niue in Polynesië is). Google geeft een volledige lijst met Generic regional top-level domains.
Er is geen beste keus. Wat voor jouw organisatie het beste past, is een afweging van de voor- en nadelen:
In Nederland hebben we het best wel makkelijk met 1 land en 1 taal. Ingewikkelder wordt het als we naar een land gaan met meerdere talen (België) of een taal met meerdere landen (Duits). Dan is het goed om niet alleen over de domeinextensie na te denken, maar ook aandacht te besteden aan de taal van je pagina’s.
Enkele tips van Google voor meertalige sites:
Iedere taalvariant heeft een eigen URL nodig die zoekmachines kunnen crawlen en indexeren. Denk hier van tevoren goed over na zodat je de structuur van je website goed kunt inrichten.
Kies je bijvoorbeeld voor een domeinnaam in de taal van je doelgroep?
Of ga je voor een generiek domein met subfolders per taal?
Heb je ook nog een variant in dezelfde taal, maar voor een andere regio? Bijvoorbeeld met een ander aanbod? Dan geef je die ook een eigen url. Ik vind het zelf het handigst om de algemene taal en landcodes te combineren en de taal voorop te zetten.
Bij bol.com krijg je in België andere content te zien dan in Nederland. Meer weten over SEO in belgie? Bekijk dan ook de SEO in België pagina van Wiseo.
Dit doe je met hreflang tags in de code op iedere pagina. Dit is best complex en verdient een blog op zich. Wil je helemaal los, kijk dan eens bij Google . In het kort vertel je in de code welke taalvariant geldt voor welke url:
Nederlandstalig: ‘<link rel=”alternate” hreflang=”nl” href=”https://voorbeeld.be” />’
Franstalig: ‘ <link rel=”alternate” hreflang=”fr” href=”https://example.be” />’
Wil je ook een bepaald land of gebied aanduiden, dan plaats je eerst de taalcode en daarachter de landcode:
Nederlandstalig voor de Belgische markt:
‘<link rel=”alternate” hreflang=”nl-be” href=”https://voorbeeld.com/nl-be” />’
Nederlandstalig voor de Nederlandse markt:
‘<link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”https://voorbeeld.com/nl-nl” />’
Franstalig voor de Belgische markt:
‘<link rel=”alternate” hreflang=”fr-be” href=”https://voorbeeld.com/fr” />’
Belangrijk: Draai je dit per ongeluk om, dan ziet Google ‘be’ als de taal “Belarus”. Ook als je alleen ‘be’ gebruikt, wordt dit als taalcode gezien. Er zijn ook verschillende tools om te checken of je hreflang tag klopt
Zoekmachines kijken vooral naar de content op de pagina zelf om te bepalen welke taal het is. Dus ook al zeg je in de code dat de taal Frans is, als de tekst in het Engels geschreven is, trappen zoekmachines daar niet in. Zorg er ook voor dat je alles netjes vertaalt, dus denk ook aan tekst in de navigatie en footer.
Je kent het vast wel, je krijgt ongevraagd een aanbod om een mooie domeinnaam tegen gunstig tarief te registreren. Deze zagen wij laatst bij een klant voorbij komen (geanonimiseerd):
“Met veel plezier presenteren wij u de domein: flauwekul.eu – welke te koop wordt aangeboden.
Heeft U interesse?”
Vanuit SEO gezien heeft dit geen toegevoegde waarde. Het is eigenlijk een interne tegenstelling, want ‘flauwekul’ is een Nederlandse term, terwijl het domein ‘.eu’ zich op een internationale, Europese doelgroep richt. Zou het humbug.eu zijn, en je wilt daarmee een Europese doelgroep bereiken, dan is het wel logisch. En flauwekul.nl voor de Nederlands doelgroep.
Het is lastig om een ‘beste’ optie te noemen. Dit zie je ook in de zoekresultaten terug. Zo kiest Amazon voor de ccTLD amazon.nl en gaat Bol juist voor de gTLD bol.com. Zit je doelgroep in slechts 1 bepaald land? Gebruik dan de domeinextensie van dat land. Dus zitten je klanten in Nederland, dan kies je .nl, zitten je klanten in Duitsland, dan kies je voor .de. Zodra je naar meerdere landen gaat uitbreiden, heeft iedere optie voordelen en nadelen. Een ccTLD is het duidelijkste als je op een land target. Voor een gebruiker voelt .nl ook meer vertrouwd dan .com. Het is alleen veel werk en kost veel budget om meerdere ccTLD’s te beheren. Bij .com heb je het voordeel dat alle landen profiteren van 1 sterk domein. Meer weten hierover? Lees dan ook ons kennisbankartikel over het kopen van een domeinnaam.
Oh ja, besluit je toch om je site naar een ander domein te migreren? Download dan even onze handige SEO migratie checklist of bekijk onze pagina over SEO migratie. Wil je hulp bij zoekmachine optimalisatie? Lees alles over het inschakelen van een SEO specialist.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenOf het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|