Domein extensie

Hoe kies je een goede domeinextensie?

In deze tijd van het jaar delen we graag onze vakantieplannen. En voorzichtig dromen we weer over het buitenland. Heb je voor je organisatie ook een internationale droom? Dan vraag je je vast af welke domeinextensie je nou het beste kunt kiezen en wat het effect is op SEO. Hier leggen we uit wat je opties zijn, want zoals altijd is er niet een standaard antwoord.

Welke domeinnaam extensies zijn er?

De domeinnaam extensie is het deel achter de punt, dus de .nl of de .com. Dit noemen we in vakjargon het top-level domain (TLD). Er zijn twee soorten top-level domains:

Soorten domeinnaam extensies
Afkorting Top Level Domain Beschrijving Voorbeelden
ccTLD country-code top-level domain domeinextensies met een code van een land, staat of gebied .nl, .de, .uk, .hk
gTLD generic top-level domain alle niet-regionale en nieuwe domeinextensies .com, .pizza, .org, .ninja

Dit onderscheid in land- of regiogebonden en generiek of ‘de rest’ is belangrijk voor de overwegingen bij je keuze voor je eigen domeinnaam extensie.

De uitzondering op de regel

Er is nog een derde variant: de ccTLD die gezien wordt als een gTLD (Generic regional top-level domains). Dit zijn domeinextensies die bij een land of regio horen, maar door Google gezien en behandeld worden als generieke domein extensies (gTLD). Voorbeelden hiervan zijn .eu, .tv en .nu (wat eigenlijk de regionale code van het eiland Niue in Polynesië is). Google geeft een volledige lijst met Generic regional top-level domains.

Illustratie Top Level Domains

Welke extensie kiezen voor jouw domeinnaam?

Er is geen beste keus. Wat voor jouw organisatie het beste past, is een afweging van de voor- en nadelen:

Voordelen van een landgebonden domeinextensie (ccTLD)

  • Een country-code-top-level-domain zegt iets over de locatie waarvoor je website is bedoeld; de bestemming is bekend.
  • Zit je doelgroep in een bepaald land? Dan heb je in de zoekmachines een voorsprong met de domeinextensie van dat land.
  • Vaak vinden gebruikers het prettig om hun eigen landcode te zien in een zoekresultaat. Ze zullen sneller op hun eigen landcode klikken.

Nadelen van een landgebonden domeinextensie (ccTLD)

  • De ene site profiteert niet mee van de autoriteit van de andere, dus iedere nieuwe ccTLD moet weer nieuwe SEO-waarde opbouwen
  • Je hebt aardig wat budget en resources nodig om alle aparte websites te beheren.
  • Alle leuke namen in jouw vakgebied zijn vaak al bezet

Voordelen van een generieke domeinextensie (gTLD)

  • Een generiek domein aggregeert alle autoriteit en linkwaarde naar 1 domein
  • Heb je eenmaal autoriteit hebt opgebouwd, dan kun je eenvoudig een nieuwe subfolder (extra land) laten ranken
  • Het beheer van alle landen en talen is eenvoudiger en voordeliger

Nadelen van een generieke domeinextensie (gTLD)

  • Sommige domeinen zijn minder bekend en stralen minder vertrouwen uit.
  • Het is moeilijker om in een bepaald land te ranken met een gTLD dan met een ccTLD
Zoekresultaat waterpistool

Veel zoekresultaten zijn .nl, maar ook een .com kan succesvol zijn

Domeinextensie is niet hetzelfde als taal!

In Nederland hebben we het best wel makkelijk met 1 land en 1 taal. Ingewikkelder wordt het als we naar een land gaan met meerdere talen (België) of een taal met meerdere landen (Duits). Dan is het goed om niet alleen over de domeinextensie na te denken, maar ook aandacht te besteden aan de taal van je pagina’s.

Enkele tips van Google voor meertalige sites:

  • Geef iedere taal een eigen URL
  • Vertel Google welke URL voor welke taal is bedoeld
  • Zorg dat de taal duidelijk is in de content

Geef iedere taal een eigen URL

Iedere taalvariant heeft een eigen URL nodig die zoekmachines kunnen crawlen en indexeren. Denk hier van tevoren goed over na zodat je de structuur van je website goed kunt inrichten.

Kies je bijvoorbeeld voor een domeinnaam in de taal van je doelgroep?

  • voorbeeld.be
  • exemple.be

Of ga je voor een generiek domein met subfolders per taal?

  • sample.com/nl
  • sample.com/fr

Heb je ook nog een variant in dezelfde taal, maar voor een andere regio? Bijvoorbeeld met een ander aanbod? Dan geef je die ook een eigen url. Ik vind het zelf het handigst om de algemene taal en landcodes te combineren en de taal voorop te zetten.

  • sample.com/nl-be
  • sample.com/nl-nl
  • sample.com/fr-be

Verschillende content per land

Bij bol.com krijg je in België andere content te zien dan in Nederland. Meer weten over SEO in belgie? Bekijk dan ook de SEO in België pagina van Wiseo.

Vertel Google welke URL voor welke taal is bedoeld

Dit doe je met hreflang tags in de code op iedere pagina. Dit is best complex en verdient een blog op zich. Wil je helemaal los, kijk dan eens bij Google . In het kort vertel je in de code welke taalvariant geldt voor welke url:

Nederlandstalig: ‘<link rel=”alternate” hreflang=”nl” href=”https://voorbeeld.be” />’

Franstalig: ‘  <link rel=”alternate” hreflang=”fr” href=”https://example.be” />’

Combineer taalcode met landcode

Wil je ook een bepaald land of gebied aanduiden, dan plaats je eerst de taalcode en daarachter de landcode:

Nederlandstalig voor de Belgische markt:
‘<link rel=”alternate” hreflang=”nl-be” href=”https://voorbeeld.com/nl-be” />’

Nederlandstalig voor de Nederlandse markt:
‘<link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”https://voorbeeld.com/nl-nl” />’

Franstalig voor de Belgische markt:
‘<link rel=”alternate” hreflang=”fr-be” href=”https://voorbeeld.com/fr” />’

Belangrijk: Draai je dit per ongeluk om, dan ziet Google ‘be’ als de taal “Belarus”. Ook als je alleen ‘be’ gebruikt, wordt dit als taalcode gezien. Er zijn ook verschillende tools om te checken of je hreflang tag klopt

Zorg dat de taal duidelijk is in de content

Zoekmachines kijken vooral naar de content op de pagina zelf om te bepalen welke taal het is. Dus ook al zeg je in de code dat de taal Frans is, als de tekst in het Engels geschreven is, trappen zoekmachines daar niet in. Zorg er ook voor dat je alles netjes vertaalt, dus denk ook aan tekst in de navigatie en footer.

Krijg je een mooie domeinnaam aangeboden?

Je kent het vast wel, je krijgt ongevraagd een aanbod om een mooie domeinnaam tegen gunstig tarief te registreren. Deze zagen wij laatst bij een klant voorbij komen (geanonimiseerd):

“Met veel plezier presenteren wij u de domein: flauwekul.eu – welke te koop wordt aangeboden.

Heeft U interesse?”

Vanuit SEO gezien heeft dit geen toegevoegde waarde. Het is eigenlijk een interne tegenstelling, want ‘flauwekul’ is een Nederlandse term, terwijl het domein ‘.eu’ zich op een internationale, Europese doelgroep richt. Zou het humbug.eu zijn, en je wilt daarmee een Europese doelgroep bereiken, dan is het wel logisch. En flauwekul.nl voor de Nederlands doelgroep.

Er is geen ‘beste’ domeinextensie

Het is lastig om een ‘beste’ optie te noemen. Dit zie je ook in de zoekresultaten terug. Zo kiest Amazon voor de ccTLD amazon.nl en gaat Bol juist voor de gTLD bol.com. Zit je doelgroep in slechts 1 bepaald land? Gebruik dan de domeinextensie van dat land. Dus zitten je klanten in Nederland, dan kies je .nl, zitten je klanten in Duitsland, dan kies je voor .de. Zodra je naar meerdere landen gaat uitbreiden, heeft iedere optie voordelen en nadelen. Een ccTLD is het duidelijkste als je op een land target. Voor een gebruiker voelt .nl ook meer vertrouwd dan .com. Het is alleen veel werk en kost veel budget om meerdere ccTLD’s te beheren. Bij .com heb je het voordeel dat alle landen profiteren van 1 sterk domein. Meer weten hierover? Lees dan ook ons kennisbankartikel over het kopen van een domeinnaam.

Oh ja, besluit je toch om je site naar een ander domein te migreren? Download dan even onze handige SEO migratie checklist of bekijk onze pagina over SEO migratie. Wil je hulp bij zoekmachine optimalisatie? Lees alles over het inschakelen van een SEO specialist

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.