“Ineke, wat vind jij van humor in teksten?”, vroeg iemand mij laatst. “Leuk, moet je doen!”, riep ik gelijk enthousiast. Maar waarom eigenlijk? En heeft dat wel iets met SEO te maken? Nou, zeker wel! In dit blog geef ik je 3 redenen om humor in SEO te gebruiken.
Een SEO tekst schrijven is meer dan zoektermen verwerken en minimaal 400 woorden uitspugen. Uiteindelijk wil je dat die bezoeker, voor wie je zo hard gewerkt hebt, iets doet. Je bezoeker moet iets bij je kopen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of verder lezen op je website.
Daar komt het Sympathieprincipe van Dr. Robert Cialdini om de hoek kijken. Sympathie houdt in dat je sneller ‘ja’ zegt tegen iemand die je aardig vindt. Gek genoeg vind ik ‘humor’ nauwelijks terug op websites die de Cialdini-principes uitleggen. En toch past het goed bij dit principe. Zo haalt Luuk Ros begin dit jaar op Marketingfacts een onderzoekssamenvatting van Kantar aan:
“Humor biedt een geweldige kans om je merk menselijker te maken en zo affiniteit op te bouwen met doelgroepen”
Onderzoekssamenvatting van Kantar, door Luuk Ros
Overigens gaat dit onderzoek over advertenties. Het blijkt dat advertenties die een of andere vorm van humor gebruiken, ook effectiever zijn. Volgens mij gaat dit ook prima op voor SEO-teksten.
In ons werk moeten we vaak lachen om zoektermen die we tegenkomen. Mensen zoeken soms de gekste dingen. Ook zien we dat mensen echt bewust zoeken naar inspiratie voor dingen die grappig en leuk zijn. Een kleine samenvatting van het enorme potentieel in Nederland.
Zoektermen met | Aantal zoektermen | Totaal zoekvolume |
‘grappige…’ | 10.758 | 404.000 |
‘humor…’ | 19.555 | 585.000 |
‘leuke …’ | 44.707 | 1.600.000 |
Totaal | 75.020 | 2.589.000 |
Dit zijn cijfers waarvan wij SEO-specialisten natuurlijk gaan kwijlen. Waarschijnlijk is er geen enkele website die al deze termen kan gebruiken, maar voor heel veel branches zitten er echt interessante tussen die zeker de moeite waard zijn. Dat brengt ons bij de volgende reden;
Denk je dat de beste zoekvragen allemaal al door je concurrenten geclaimd zijn? Op het gebied van humor en grapjes zit nog veel zoekvolume met weinig concurrentie. Ga eens brainstormen over wat er grappig aan jouw product of dienst kan zijn. Zo vind je inspiratie voor tips, teksten, gedichten, citaten, quotes en cadeau’s. En kom niet aan met: “Wij hebben geen humor.” Er wordt nergens zoveel gelachen als op de werkvloer, blijkt ook uit de zoektermen:
En juist rond de feestdagen zoeken we onze inspiratie online:
Humor past bovendien bij belangrijke momenten in het leven:
Dit zijn allemaal zoektermen met een zoekvolume van 150 tot meer dan 2000 gemiddeld per maand en een keyword difficulty van 0-5. Je kunt dus met een goede SEO-pagina in de top 10 ranken, zonder dat je hiervoor veel backlinks hoeft te regelen.
Is het je trouwens opgevallen dat ‘leuke…’ niet tussen de voorbeelden staat? Dat klopt, daar zit juist veel concurrentie op. Toch vind je hier ook pareltjes tussen, zeker als je in de recreatie- en activiteitenbusiness zit. Doe wat zoekwoordenonderzoek, het loont zeker de moeite!
Passen de grappige zoektermen niet bij jouw bedrijf? Gelukkig hoef je geen complete blogs te schrijven waarbij mensen krom liggen van het lachen. Ook met subtiele woordgrapjes kun je al een glimlach tevoorschijn toveren. Zo kom je sympathiek over en dat is weer goed voor je conversies. Coolblue is hier meester in met hun: “Wie zoet is krijgt stekkers”. Ook video leent zich perfect voor humor en kan je bereik flink vergroten. YouTube en SEO gaan daarbij heel goed samen. Kijk naar wat bij jouw bedrijf past en ga ermee aan de slag. Hou onze SEO checklist ernaast, dan zit het met helemaal goed met je vindbaarheid. Veel plezier!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|