Gaat jouw website over zaken die écht impact hebben op mensen – denk aan gezondheid, financiën, welzijn of veiligheid? Dergelijke onderwerpen, ook wel “Your Money or Your Life” (YMYL) genoemd, moeten van Google het hoogste niveau van Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (E-E-A-T) laten zien. Ben je benieuwd naar de betrouwbaarheid van jouw website? Ik neem je stap voor stap mee in het uitvoeren van een E-E-A-T analyse.
Waarom Google E-E-A-T?
Vanaf de Core Update van 2020 kwamen er strengere kwaliteitseisen om hoger te ranken voor YMYL websites. Alleen goede content om te ranken is niet meer voldoende, je moet kunnen aantonen dat je een expert bent binnen je vakgebied. Trustworthiness, of betrouwbaarheid, is het belangrijkste aspect van E-E-A-T. Als een pagina om welke reden dan ook onbetrouwbaar is, heeft deze een lage E-E-A-T.
Google’s Quality Raters hanteren E-E-A-T als onderdeel van hun beoordelingscriteria om de effectiviteit van zoekmachines te meten. Het is echter onmogelijk om miljarden pagina’s op het web individueel te beoordelen. Daarom worden deze beoordelingen niet gebruikt om pagina’s te ranken, maar om te analyseren hoe goed zoekmachines werken. Deze feedback helpt Google vervolgens om hun algoritme aan te passen en de zoekresultaten te verbeteren.
Hoewel E-E-A-T dus geen directe ranking factor is, helpen de richtlijnen je wel om je website te verbeteren.
Om dit duidelijker te maken: laten we eens kijken naar het nut van auteurspagina’s. Als het gaat om je gezondheid of financiële situatie, is het wel zo prettig om te weten wie een tekst geschreven heeft. Een auteurspagina laat zien wat de expertise van de schrijver is, of juist niet is.
Hoewel een auteurspagina op zichzelf waarschijnlijk niet direct zorgt voor hogere posities in Google, is het wel een effectieve manier om E-E-A-T te demonstreren. Ben je daadwerkelijk een expert, dan zullen mensen je vertrouwen, langer op je website blijven en ook eerder naar je website linken. Allemaal zaken die invloed hebben op de positie van je website in Google.
Niet elke pagina heeft dezelfde mate van E-E-A-T nodig om betrouwbaar te zijn. Zo is het voor webshops nodig om beveiligde online betalingssystemen en een betrouwbare klantenservice te hebben. Productreviews moeten eerlijk zijn en geschreven om anderen te helpen geïnformeerde aankoopbeslissingen te maken (in plaats van alleen het product te verkopen). En artikelen over YMYL-onderwerpen moeten nauwkeurig zijn om schade aan mensen en de samenleving te voorkomen.
Schrijf je artikelen waarin je advies geeft over een YMYL-onderwerp? Dan is er een hoog niveau van expertise nodig om een pagina betrouwbaar te maken. Met elke core update stelt Google het algoritme bij, zodat er voor deze onderwerpen enkel nog echte experts worden getoond in de zoekresultaten.
Een ervaringsdeskundige kan worden beschouwd als iemand met een hoge E-E-A-T voor onderwerpen waarbij het delen van persoonlijke ervaring, en niet expertise, beter aansluit bij de behoefte van de zoeker. De inhoud moet wel betrouwbaar, veilig en in overeenstemming met de wetenschappelijke consensus zijn.
Deze tabel uit de Quality Rater Guidelines geeft illustreert dit onderscheid:
Dan is het nu tijd om te beginnen aan de daadwerkelijke analyse. Er zijn verschillende manieren om een E-E-A-T analyse uit te voeren, maar ik vind het fijn om onderstaande 3 stappen te volgen omdat je hiermee niet alleen een checklist afloopt. Je leert je website door de ogen van een bezoeker bekijken, zoals een Quality Rater van Google dat ook zou doen. Daarbij kijk ik naar:
Stel jezelf de vraag: als iemand onderzoek zou doen naar mijn website, zouden ze dan de indruk krijgen dat de site goed wordt vertrouwd of alom wordt erkend als een autoriteit op het gebied van het onderwerp? Zijn er bewijzen dat jouw website of de auteurs daadwerkelijk de expertise bezitten waarover ze schrijven? Zoek naar onafhankelijke beoordelingen, referenties, nieuwsartikelen en andere bronnen met geloofwaardige informatie.
In het geval van een negatieve reputatie:
In deze stap ga je kijken welke informatie er op je eigen website te vinden is. Is jouw website of auteur een betrouwbare bron op basis van deze informatie? YMYL-pagina’s of websites zonder enige informatie over de website of auteur krijgen een lage beoordeling in de Quality Rater Guidelines. Als deze informatie dus nog ontbreekt, is het echt nodig om dit toe te voegen. Mensen moeten informatie over je kunnen vinden voordat ze je kunnen vertrouwen.
Welk bewijs van expertise kun je vinden op YMYL-pagina’s? Wordt de informatie op zo’n manier gedeeld waardoor je er vertrouwen in wil hebben? Voor informatieve pagina’s over YMYL-onderwerpen is het belangrijk dat de informatie nauwkeurig en in overeenstemming is met de consensus van experts.
Betrouwbaarheid bestaat uit veel verschillende factoren. Neem dus ook andere aspecten mee in je E-E-A-T analyse waarvan jij denkt dat ze belangrijk zijn voor jouw doelgroep. Heb je een webshop? Neem dan eens een kijkje bij ons blog over E-E-A-T voor webshops of bekijk het artikel van Google over ‘Building trust with your customers‘. Als een pagina om welke reden dan ook onbetrouwbaar is, heeft deze een lage E-E-A-T.
Wil je de E-E-A-T analyse liever uitbesteden? Als SEO bureau kunnen wij je hier natuurlijk bij helpen! Neem gerust contact op voor een SEO strategie op maat.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|