Content is erg belangrijk binnen SEO, maar meer is niet altijd beter. Hoewel jouw website voor jou misschien logisch en compleet aanvoelt, kan dit voor bezoekers en zoekmachines heel anders zijn.
Naarmate een website groeit, verzamelen zich onvermijdelijk pagina’s die verouderd, irrelevant of zelfs schadelijk zijn voor je zoekprestaties. Dit kan leiden tot een rommelige website en een lagere ranking in zoekmachines. Als dit het geval is, dan heb je content pruning nodig.
Content pruning houdt in dat je verouderde of slecht presterende content verwijdert, samenvoegt of verbetert om de algehele kwaliteit van je website te verbeteren (vandaar de naam content pruning, wat letterlijk content snoeien betekent). Dit proces helpt je website slanker, relevanter en efficiënter te maken.
Maar hoe meer content ik heb, hoe beter toch? Nee, zoekmachines zoals Google hechten tegenwoordig meer waarde aan behulpzame en relevante content dan aan de kwantiteit van pagina’s en content. Google beloont websites die de beste antwoorden geven op zoekopdrachten en straft sites die rommelig of overvol zijn met lage kwaliteit content.
Content pruning helpt zoekmachines om je site efficiënter te crawlen en verhoogt de kans dat je belangrijke pagina’s beter ranken. Bovendien zorgt het ervoor dat gebruikers een betere ervaring hebben doordat ze snel relevante en up-to-date informatie vinden die aansluit bij hun zoekintentie.
Om dit probleem aan te pakken is het goed om stapsgewijs te werk te gaan, daarvoor ga je eerst op zoek naar pagina’s die content pruning kunnen gebruiken. De pagina’s waar je dan naar op zoek bent zijn vaak:
Gebruik tools zoals bijvoorbeeld Google Search Console, Google Analytics, Screaming Frog en Ahrefs om je content te analyseren en om zo pagina’s te vinden die het niet goed doen. Let hierbij op:
Niet alle slecht presterende pagina’s moeten direct worden verwijderd. Stel jezelf de volgende vragen om te bepalen of een pagina nog potentieel heeft:
Voor elke pagina die het niet goed doet heb je drie opties:
Wanneer je een pagina verwijdert, zorg dan voor een 301 redirect naar een relevante pagina om de linkwaarde te behouden en daarnaast is dit ook nog eens beter voor de gebruikerservaring.
Hierdoor voorkom je dat bezoekers en zoekmachines op een 404-pagina belanden en zo behoud je de SEO-waarde van verwijzende links.
Na het uitvoeren van content pruning, houd je de prestaties van je website in de gaten met Google Search Console en Google Analytics. Let op verbeteringen in rankings, verkeer en gebruikersgedrag.
Google hanteert het E-E-A-T-principe (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) om de kwaliteit van content te beoordelen.
Content pruning speelt hierin een belangrijke rol door alleen hoogwaardige en betrouwbare content te behouden, terwijl verouderde en onnauwkeurige informatie wordt verwijderd. Dit versterkt de expertise en autoriteit van je website, omdat irrelevante pagina’s geen afbreuk meer doen aan de kern van je inhoud. Daarnaast zorg je ervoor dat gebruikers uitsluitend diepgaande en relevante informatie krijgen, wat niet alleen de gebruikerservaring verbetert, maar ook helpt om Google je site beter te laten begrijpen.
Google’s helpful content update is bedoeld om websites met nuttige, gebruikersgerichte content te belonen. Content pruning zorgt ervoor dat je site niet vol staat met oppervlakkige of AI-gegenereerde content die weinig waarde biedt. Dit verhoogt de kans dat je content beter scoort in de zoekresultaten, omdat je nu betere content hebt en dus een betere waarde biedt aan de gebruikers.
Bovendien vermindert het de kans dat je site wordt geclassificeerd als een ‘unhelpful site’, wat negatieve gevolgen kan hebben voor je rankings.
Regelmatig onderhoud en kritisch kijken naar je content is daarom erg belangrijk.
Een goed onderhouden website is een waardevolle website. Begin vandaag nog met een audit en geef je website een boost!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?