Eén van mijn favoriete functies in Screaming Frog is dat je heel eenvoudig en snel lijsten kunt crawlen. Dit combineer ik dan met gegevens uit Google Search Console. Samen sporen ze de issues op die er echt toe doen en de moeite waard zijn om op te lossen. Zo verspil je geen tijd meer aan fouten die er eigenlijk niet (meer) zijn. Hoe je dat doet? Hier leg ik je uit hoe je twee belangrijke lijsten uit Search Console eenvoudig controleert met Screaming Frog. Daarna laat ik je zien hoe je een crawl moet configureren om er nog meer waardevolle data uit te halen. Dus, ben je er klaar voor om je SEO-leven makkelijker te maken?
In Google Search Console vind je onder Pagina-indexering ‘Waarom pagina’s niet worden geïndexeerd’. Eén van die lijsten met redenen is ‘Niet gevonden (404)’. Nu hebben wij daar weleens vol verbazing naar zitten kijken. “Hoe kan die lijst zo lang zijn, we hebben toch alles opgelost?” Wat blijkt? Google Search Console loopt regelmatig achter bij de werkelijkheid. En dan is Screaming Frog een uitkomst.
Dit is een handige en snelle manier om dubbel werk en onterechte redirects te voorkomen. Met als grootste beloning natuurlijk dat je de lijst met 404’s ziet afnemen.
Kijk je ook weleens naar de lijsten ‘Gecrawld / gevonden – momenteel niet geïndexeerd’? En denk je dan wel eens, als je een mooie URL ziet: “Dit is een goed blog, waarom wordt deze niet geïndexeerd?” Zo heb ik weleens fanatiek geprobeerd om een URL in de index te krijgen die daar helemaal niet in hoefde. Uiteindelijk bleek namelijk dat ik de URL zonder trailing slash (/ aan het eind) zag, terwijl de URL met trailing slash al netjes was geïndexeerd. Dit check je op de volgende manier:
Nu heb je een lijst met pagina’s die indexeerbaar zijn, maar om een of andere reden niet in de index worden opgenomen. Controleer of dit echt goede pagina’s zijn en vraag waar nodig handmatig indexatie aan. Extra interne links leggen wil ook nog weleens helpen.
Hieronder leg ik uit welke stappen ik neem voordat ik een crawl in Screaming Frog start. Zo krijg je namelijk nog meer gegevens waar je dieper in kunt duiken tijdens je analyse. Je moet even weten welke checkboxes je moet aanvinken. Als je dit eenmaal goed hebt staan, haal je nog meer bruikbare data uit Search Console.
Hier vink je aan ‘Auto Discover XML Sitemaps via robots.txt’. Check wel even of je sitemap ook echt genoemd wordt in de robotst.txt. Zo niet, vink dan ‘Crawl These Sitemaps’ aan en vul de sitemap handmatig in. Zo weet je zeker dat alle pagina’s uit je sitemap worden meegenomen in de crawl.
Lukt het niet om een website te crawlen met Screaming Frog? Krijg je alleen de homepage terug of Status Code 429 – Too Many Requests? Wijzig dan de User Agent van Screaming Frog naar Google. Er zijn namelijk websites die standaard een flinke lijst crawlers, waaronder Screaming Frog, uitsluiten via de robots.txt. Of de server ziet Screaming Frog als een gebruiker die teveel verzoeken stuurt. Door te doen alsof je Google bent, omzeil je deze beperkingen. Je vindt de instellingen voor User Agent in het menu onder ‘Configuration’.
Als je van plan bent om oude content op te schonen, kun je in Google Search Console kijken welke URLs in de afgelopen 12 maanden niet of nauwelijks kliks hebben opgeleverd. Kliks op een zoekresultaat zijn echter niet het hele verhaal. Een bezoeker kan ook op een andere pagina binnenkomen en dan alsnog doorklikken naar de ‘slechte’ URL. En soms zie je dat een URL met weinig kliks toch omzet heeft opgeleverd, omdat het een conversiegerichte long tail zoekterm bevat.
Hierboven heb ik uitgelegd hoe je een complete crawl configureert. Als je vervolgens al je data exporteert naar Google Sheets of Excel, krijg je met filters al snel inzicht in URLs die helemaal niets opleveren en URLs die toch waardevol zijn.
Van die laatste is het interessant om te onderzoeken waarom ze weinig kliks krijgen. Misschien moet je de Meta Description aanpassen of de focus op een andere zoekterm leggen.
Een orphan page is een pagina die geen interne links krijgt. De pagina is dus niet opgenomen in de navigatie en krijgt ook geen link vanaf een andere pagina. Als zo’n pagina wel vertoningen doet in het zoekresultaat, kan deze interessant zijn voor SEO.
Heb je orphans gevonden? En krijgen deze vertoningen in Google Search Console? Dan loont het de moeite om die pagina interne links te geven, bijvoorbeeld vanuit relevante blogs. Niet interessant voor SEO? Verwijder de pagina dan en geef deze een 301-redirect naar een andere, relevante pagina.
In onze blogs en kennisbank vind je nog veel meer SEO-adviezen waarbij Screaming Frog je vriend is. Bijvoorbeeld:
Heb je meer dan duizenden URLs om te crawlen? Dan wordt Screaming Frog nogal traag.
Kijk in dat geval eens naar andere SEO tools om je website te crawlen, zoals Ahrefs, Lumar (voorheen Deepcrawl) en ContentKing.
Als SEO bureau zijn wij experts in het optimaliseren van websites voor zoekmachines en bieden we uitgebreide trainingen aan. Ben je geïnteresseerd in het volgen van een SEO training of wil je dieper duiken in de wereld van zoekmachineoptimalisatie met een Online SEO training? Neem dan contact op met ons. Wij bieden praktische trainingen aan die je helpen om jouw website beter te laten ranken. We delen graag onze kennis en expertise om je vaardigheden in SEO te versterken.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|