9+

Hoe krijg je meer bezoekers naar een kleine website? 

Heb je een nieuwe, beginnende website? Dan kan het een flinke klus zijn om autoriteit, expertise en rankings op te bouwen. Je hebt nog geen domein historie, geen backlinks en Google heeft jouw website nog nooit gezien. Soms duurt het daarom lang voordat jouw website gezien en geïndexeerd wordt. In dit blog bespreek ik de SEO Avalanche techniek; een techniek die zeer interessant is voor kleine websites, maar ook voor grotere websites/webshops. Na dit blog weet jij precies hoe jij zoektermen met weinig concurrentie vindt. Lees snel verder. 

Wat is de SEO Avalanche techniek? 

De SEO Avalanche techniek is een innovatieve benadering van contentcreatie. In plaats van willekeurig content te produceren, begin je met het maken van artikelen rondom zoektermen met de minste concurrentie. De term ‘SEO Avalanche’ is bedacht door Chris Carter. Het idee is om te beginnen bij de meest toegankelijke zoekwoorden en geleidelijk over te stappen naar onderwerpen met een groter zoekvolume en meer concurrentie. 

Een belangrijk aspect van deze techniek is het behouden van consistentie in je ranking. Om te voorkomen dat je website een plotselinge stijging in ranking ervaart om vervolgens weer te dalen, is het essentieel om je te concentreren op je huidige ‘niveau’ of ‘tier’ voordat je probeert te concurreren op hogere ‘niveaus’ met meer uitdagende zoekwoorden.

tiers avalanche theorie

Hoe werken de tiers? 

Binnen de SEO Avalanche techniek is het essentieel om te begrijpen waar je je bevindt in het systeem, zodat je je strategie hierop kan aanpassen. Begin met het analyseren van je dagelijkse organische verkeer via Google, waarbij je een gemiddelde neemt van de dagen met het laagste en hoogste verkeersvolume.

Met dit gemiddelde ga je op zoek naar een zoekwoord dat overeenkomt met dit verkeersvolume. Als je bijvoorbeeld gemiddeld 50 bezoekers per dag hebt, is het niet realistisch om een zoekwoord te targeten dat 10.000 bezoekers per dag trekt. In plaats daarvan zou je moeten mikken op een zoekwoord dat maandelijks ongeveer 50 bezoekers aantrekt. Hoewel het verleidelijk kan zijn om een zoekwoord te kiezen met 1.500 bezoekers per maand, is het onwaarschijnlijk dat Google je site zo’n grote boost in verkeer geeft vanuit één nieuw artikel.

Hoe kun je vanuit deze benadering zoektermen vinden met veel kansen?

Persoonlijk denk ik dat het een sterke techniek is, alleen denk ik dat de tiers een beetje overrated zijn. De basis in deze techniek is dat je op zoek gaat zoektermen met volume en zeer weinig concurrentie (vooral long-tail termen). Dat doe je door de Golden Keyword Ratio te berekenen. Dit doe je als volgt: 

  1. Je gebruikt een keyword tool en gaat op zoek naar het zoekvolume van een zoekterm 
  2. Je Googlet naar allintitle: jouw zoekterm. Je ziet dan alle zoekresultaten waar jouw zoekterm of zoektermcombinatie voorkomt in de meta-title. Dit komt doordat je “allintitle:” toevoegt voor jouw zoekopdracht. 

Voorbeeld: 

  1. We nemen de zoektermcombinatie “wat doet een seo specialist?” Hier zit iedere maand 100 zoekvolume op. Als we zoeken naar: “allintitle: wat doet een SEO specialist?” zien we dat er maar 99 pagina’s in de index staan, waarbij al deze zoektermen voorkomen in de meta-title. 
Voorbeeld allintitle zoekopdracht 'wat doet een seo specialist'

Hoe bereken je de Golden Keyword Ratio? 

De Golden Keyword Ratio (GKR) is een unieke formule die helpt bij het bepalen van de potentie van een zoekwoord voor SEO. Om de GKR te berekenen, neem je het aantal Google resultaten en deel je dit door het maandelijkse zoekvolume. Heb je een kleine website? Dan raad ik het aan om altijd zoektermen te pakken met maximaal 250 zoekvolume per maand. De tiers zijn vooral bedoeld als hulpmiddel, zodat jij je niet direct richt op te grote termen. Zelf focus ik mij minder op de tiers, maar vooral op de Golden Keyword Ratio. In bovenstaand voorbeeld is de Golden Keyword Ratio 99/100=0.99. Maar wanneer is het dan interessant om content te maken rondom een zoekterm? Chris Carter zegt hier het volgende onder: 

  • Golden Keyword Ratio hoger dan 1? Kans is klein dat je met een nieuwe website direct een goede positie verkrijgt in de zoekmachine
  • Golden Keyword Ratio tussen 0.25 en 1? Moeite waard om een blog of pagina te maken. Je staat als het goed is behoorlijk snel in de top 250 zoekresultaten. 
  • Golden Keyword Ratio lager dan 0.25? Een golden keyword; de kans is groot dat je op relatief korte termijn in de top 100 zoekresultaten staat, ook met een kleine website. 

Hoe kun je de Golden Keyword Ratio op grote schaal inzien? 

Er zijn verschillende tools waarmee dit kan. Toch kun je met de meeste keyword tools niet achterhalen hoeveel “allintitle” resultaten er zijn. Daarom gebruik ik zelf ScrapeBox voor het scrapen van de zoekresultaten. Google is hier helaas geen fan van. Vandaar dat we het niet aanraden om dit op je eigen netwerk te doen. Je kunt proxies installeren of een VPN installeren, om hier toch gebruik van te maken. Voor ScrapeBox betaal je eenmalig 97 USD.  Ook voor de addon (Google Competition Finder) betaal je een paar tientjes. Zie ook de screenshot hieronder om te zien welke versie van ScrapeBox ik gebruik. 

Scrapebox

Hoe kun je dit het makkelijkst aanpakken? 

Zoek naar jouw concurrent in bijvoorbeeld Ahrefs en SEMrush en maak een export van hun termen. Pak enkel termen met een zoekvolume van minder dan 250 per maand voor kleine websites. Maak vervolgens een export van ongeveer 500-1000 zoektermen. Het heeft geen zin om er direct 30.000 in ScrapeBox te gooien. Je moet dan veel kunnen switchen tussen je IP-adressen/proxy’s, anders krijg je blokkades. Het is daarom goed om al gebruik te maken van filters in tooling. Zorg ervoor dat je een lijst met zoektermen uploadt in ScrapeBox en dat je de zoekvolumes uit de lijst haalt. Deze kun je na het scrapen weer toevoegen. De lijst komt er dan zo uit te zien.

Keyword golden ratio voorbeeld

Goed om te rekening mee te houden: in deze lijst zijn er ook zoektermen waarbij het volume meer dan 250 is. Deze lijst is gemaakt voor een middelgrote website en is puur ter illustratie.  

Maak de formule 

De formule wordt heel eenvoudig: je zorgt ervoor dat het allintitle resultaat gedeeld wordt met het volume en maakt een extra kolom aan voor de Golden Keyword Ratio. Je hoeft dan alleen nog maar filters toe te voegen, waardoor jij de Golden Keyword Ratio filtert van laag naar hoog. Je ziet dan vaak termen met 0 allintitle resultaten. Ga op zoek naar termen met een hoog volume (voor kleine websites maximaal 250 bezoekers) en een zo laag mogelijke GKR.

keyword golden ratio formule

Hoe maak je content clusters met de Golden Keyword Ratio

Ga naar Chat GPT-4 en kies voor Advanced Data Analysis. Upload jouw bestand. Vraag vervolgens om clusters aan te maken binnen de zoektermen. Voer volgende prompt in: “Maak clusters rondom de opgegeven termen en voeg een extra kolom toe in het bestand, waarin dit weergegeven wordt. Zorg ervoor dat je de andere kolommen niet aanpast.” Door gebruik te maken van de filters, kun je de zoektermgroepen van elkaar scheiden. Vaak kies is ervoor om meerdere tabbladen te maken (per cluster een apart tabblad). Vervolgens filter je de zoekvolumes van hoog naar laag en maak je een contentstructuur. 

Maak een cornerstone voor zoektermen met een hoog zoekvolume (voor kleine websites dus maximaal 250 per maand). De cornerstone is een pagina die het belangrijkst is en die je in het middelpunt zet. Andere kleinere pagina’s geef je een link mee naar deze pagina. Ook link de ondersteunende pagina’s met elkaar voor een goede interne linkstructuur. Meer weten hierover? Lees dan ook zeker het blog van Mariska over cornerstones en een goede interne linkstructuur.

Versimpelde weergave van een contentstructuur

Versimpelde weergave van een goede contenstructuur, waarbij termen met een hoog zoekvolume een cornerstone pagina worden (Bron: Search Engine Journal). 

Realistische contentstructuur

In de praktijk ziet het er vaak zo uit. Doordat je de “supporting content” met elkaar linkt, ontstaat er een spinnenweb. 

Je maakt het op deze manier makkelijker voor Google om de structuur van jouw site te begrijpen en zorgt ervoor dat elke pagina een interne link krijgt. Hiermee vermijd je orphan url’s. Dit zijn url’s die niet gelinkt worden binnen de website. Deze url’s zijn lastiger te vinden en te indexeren voor Google. 

Kunnen wij jou een handje helpen? Neem dan contact met ons op 

De SEO Avalanche techniek is een innovatieve manier om kleine websites sneller te laten groeien. De techniek vereist echter kennis om dit op een succesvolle manier te doen. Bij SEO bureau Onder helpen we zowel kleine websites als grote websites/webshops met hun SEO. Ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen of wil je een SEO audit, om te ontdekken hoe jouw website ervoor staat? Neem dan snel contact met ons op. We helpen je graag verder. 

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.