Een nieuw merk! Dat is leuk en spannend, maar ook heel veel werk. Ik spreek uit ervaring, want in mijn loopbaan mocht ik al 5 keer meewerken aan een rebranding. Deze ervaringen heb ik samengevat in 5 praktische stappen waar jij je voordeel mee kunt doen. Sta je voor een rebranding? Veel succes en ga ervoor!
Of je nu een groot of een klein bedrijf hebt, een rebranding is geen one-person’s-job. Er komen veel verschillende onderwerpen bij kijken zoals je in dit blog zult ontdekken. Stel een team van verschillende specialisten samen, zodat iedereen focus heeft op haar of zijn expertise.
Een persoon kan meerdere rollen hebben, maar waar je aan kunt denken:
Een projectleider is bij rebranding onmisbaar. Vraag jezelf af: wie kan goed plannen en organiseren? Vindt deze persoon het leuk om anderen achter de broek te zitten om de voortgang te bewaken? Bingo! Je hebt je projectleider gevonden. Trap niet in de valkuil dat de projectleider vervolgens alles moet gaan doen. De focus van de projectleider is het overzicht bewaren.
Schat met het kernteam globaal in wanneer je de volgende stappen afgerond wil hebben. Wees realistisch: een nieuw merk zet je niet in een paar weken in de markt. Doorlooptijden van 6 tot 12 maanden zijn heel normaal.
Op het moment dat er intern een team betrokken wordt, zul je al met interne communcatie aan de slag moeten (zie ook stap 6). Dus geen geheim overleg achter gesloten deuren, maar betrek je collega’s vanaf het begin en maak ze enthousiast. Je mensen in het rebrandingteam zijn de ambassadeurs voor je nieuwe merk. Zo creëer je vanaf het begin draagvlak.
Met alleen een nieuwe naam en een logo ben je er niet. Zorg dat je van tevoren het nieuwe merk op hoofdlijnen uitwerkt. Dat scheelt een hoop discussie vooraf, tijdens en achteraf.
Hoog over geef je antwoord op vragen als:
Dit geeft input voor meer praktische vragen als:
Het wordt pas echt leuk als een merk concreet vorm krijgt. Deel dit ook intern. Geef collega’s een kijkje in de keuken, ook al is het merk nog niet helemaal af. Ongetwijfeld heeft iedereen een mening. Bekijk het positief, want dat geeft aan dat ze betrokken zijn! Met de feedback kan het rebrandingteam verder aanscherpen.
De grootste nachtmerrie van het team is natuurlijk dat een ander ervandoor gaat met het merk dat jullie zo zorgvuldig hebben ontwikkeld. Registreer daarom naam, logo en eventueel kleurgebruik bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP).
Bij de keuze voor een nieuwe merknaam, is het tegenwoordig heel belangrijk om eerst te checken of je domeinnaam nog vrij is. Vaak zijn de beste domeinnamen al geclaimd, maar met wat creativiteit vind je altijd wel een oplossing. Gaat je bedrijf internationaal? Denk dan ook aan een goede domein extensie.
Vergeet niet de bedrijfsnaam te wijzigen in het Handelsregister van de KvK. Hoe en wanneer je dat doet, ligt eraan waarom je gaat rebranden. Is het een wijziging of nieuwe onderneming, splitsing of fusie? Meer informatie vind je uiteraard bij de KvK.
Je hebt meer merkdragers dan je denkt, vandaar dat we ALLES met hoofdletters schrijven.
Niets is zo jammer als live gaan met een state of the art website en een gave lanceringscampagne, terwijl het oude naambordje nog naast de voordeur hangt. Denk niet: dat komt wel goed, want als je het niet opschrijft, dan wordt het geheid vergeten. Dan weet op de dag van de rebranding niemand wat ze onder hun e-mailhandtekening moeten zetten.
Het werkt vaak goed om collega’s van verschillende afdelingen te vragen wat ze gebruiken en nodig hebben. Zo kun je ook dingen schrappen of juist toevoegen.
Dit is toch wel het leukste onderdeel voor het team Marketing & Communicatie. Een kans om met veel toeters en bellen het nieuwe, frisse merk aan de wereld te laten zien. Hoe gaan jullie dat doen? Als een grote verrassing? Of opgebouwd via een teasercampagne? Denk, naast de reclamecampagne, ook aan de belangrijkste vraag van je doelgroepen:
“Wat betekent dit voor mij?”
Vandaar dat je meerdere campagneplannen nodig hebt voor meerdere doelgroepen.
Vaak zijn het hele praktische punten. Zorg er daarom voor dat iedereen op tijd weet wat er gaat veranderen.
Zodra je weet welke middelen een rebranding nodig hebben en hoe dat eruit moet gaan zien, kun je prioriteiten gaan stellen. Een handige manier is om alles in de volgende groepen in te delen:
De website zal bijvoorbeeld echt klaar moeten zijn, maar als er voorlopig geen beurzen zijn, hoef je nog geen nieuwe stand te laten maken.
In deze stap is het budget belangrijk. Heeft je team een beperkt budget, dan moet je schrappen en komt de focus op de ‘must haves’ te liggen. Een andere mogelijkheid is dat je het budget juist gaat aanvragen op basis van de lijst met prioriteiten.
Tot slot zie je nu pas echt goed wat er moet gebeuren en kun je inschatten wat de doorlooptijd wordt. In deze fase ga je de deadline van de rebranding vaststellen, oftewel: de datum waarop je met het nieuwe merk live gaat.
De rebranding van je website is een project op zich. Ook hier bepaal je prioriteiten.
Teveel tegelijk willen veranderen is een reden waarom website migraties vaak misgaan. Bepaal daarom ook voor de website wat echt noodzakelijk is op de datum dat je live gaat en wat je naderhand gefaseerd gaat aanpakken.
Er komt dus heel veel kijken bij een rebranding. Koester je projectteam en vooral degene die het overzicht en de planning bewaakt. Maar hou het vooral leuk. Vier kleine mijlpalen tussendoor en maak een groot feest op de dag dat je live gaat. Wat je ook doet, vergeet de taart niet!
Of je nu net begint met zoekmachineoptimalisatie of je bestaande strategie wilt verfijnen, we hebben alles wat je nodig hebt. Ontdek onze uitgebreide SEO checklist om ervoor te zorgen dat je niets over het hoofd ziet. Voor een diepgaande analyse van je website, bekijk onze SEO scan en SEO scans. Heb je vragen over specifieke termen? Onze kenwords sectie biedt gedetailleerde uitleg en tips. Klik op de links en verbeter je SEO vandaag nog!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenOf het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|