OnderBouwing

Het SEO blog

De titel en beschrijving van webpagina’s

Dit is een artikel uit onze Life after Corona reeks, geschreven om ondernemers, webmasters en eigenlijk iedereen met een website te helpen om klaar te zijn voor het moment dat de maatregelen weer wat minder worden.

Iedereen kent het, de zoekresultatenpagina van Google. Je ziet een lijst van allerlei websites die te maken hebben met de betreffende zoekterm. In onze eerste blog heb je geleerd hoe je zelf zoekvragen uit Google achterhaalt. Hierin hebben we ook een onderbouwing gegeven welke soorten zoektermen er zijn. In dit artikel leggen we je uit wat de meta title en meta description zijn, waarom deze zo belangrijk zijn en hoe je deze op de juiste manier schrijft door middel van relevante zoektermen. 

Zoekresultaten op Google: snippets

snippet onder
Meta title (paars) en meta description (zwart)

De zoekresultaten op Google worden snippets genoemd. De meta title is de titel van je pagina. Hiermee wek je de aandacht en laat je de bezoeker weten waar de pagina over gaat. De meta description sluit hierop aan: deze geeft een beschrijving van de pagina die in de titel wordt benoemd. De meta title en meta description vormen dus een introductie voor de betreffende pagina.

Tegenwoordig zijn er diverse manieren om snippets te verrijken (rich snippet), door middel van bijvoorbeeld reviews, links en nog veel meer. Vandaag focussen we ons op de meta title (paars) en meta description (zwart), zoals die in de afbeelding hierboven te zien zijn.

Waarom zijn de meta title en -description zo belangrijk?

De bezoeker is op zoek naar het antwoord op zijn of haar zoekvraag. De meta title en -description zijn voor jouw website het ultieme middel om het antwoord op de vraag te presenteren. Door juist ingevulde informatie val je op in de zoekresultaten en dit leidt ook tot meer verkeer. 

De meta title en meta description zijn het visitekaartje van je website. Door deze op de juiste manier aan de zoeker te presenteren, haal je diegene over om de website te bezoeken. Een verzorgd uitziende title en description wekken vertrouwen en dus zal de zoeker eerder geneigd zijn om op de pagina te klikken. 

Maar niet alleen voor deze redenen is het van belang om de meta titles en -descriptions te optimaliseren; het leidt namelijk ook tot betere posities in Google. Hoe hoger je op de pagina terecht komt, hoe beter! 

De meta title schrijven

In ons vorige artikel, schrijven voor SEO in 6 stappen, staat beschreven wat een goede meta title en -description moet bevatten. In dit artikel herhalen we dit en leggen we je uit hoe je deze schrijft. 

Om in het thema te blijven, gaan we er vanuit dat we de meta title gaan schrijven voor de pagina die we in ons vorige artikel hebben behandeld. Dit ging over Camping Onder Ons, een camping aan rivier De Stegge. De zoekterm die we hier hebben behandeld was:

Camping in Nederland aan rivier

De zoekterm is voor de zoekmachine het belangrijkste element in zowel de meta title als -description.

We sommen kort op hoe de meta title eruit moet komen te zien:

  • Start met de zoekterm
  • Voeg een USP (Unique Selling Point) toe, iets wat jou uniek maakt, bijvoorbeeld: een snelle levering of gemakkelijk en veilig betalen.
  • Eindig met de bedrijfsnaam
  • Veelal mobiele gebruikers? Gebruik dan niet meer dan 70 tekens. Voor desktop/laptop gebruikers geldt maximaal 55 tekens.

Nu we deze informatie weten, gaan we aan de slag met het schrijven van de meta title. Wij laten onze voorbeelden zien aan de hand van de YoastSEO plugin op WordPress. Maak je hier geen gebruik van? Gebruik dan Excel/Spreadsheet met de formule =lengte(cel selecteren die geteld moet worden) om te berekenen of je voldoende tekens hebt gebruikt.

Het voorbeeld hierboven is niet goed. zoals te zien is aan het voorbeeldresultaat, wordt de title afgebroken. Dat deze te lang is, is ook te zien aan de rood gekleurde balk. Wanneer je voldoende tekens hebt gebruikt, kleurt deze groen. De titel loopt niet lekker door en er is een dubbeling in de term ‘camping’. Het is belangrijk je altijd te blijven herinneren dat je voor je bezoekers schrijft!

meta title mobile

Mobiel resultaat

Het voorbeeld hierboven is een beetje aangepast. Doordat ‘De Stegge’ nu is toegevoegd aan de zoekterm, leest het gemakkelijker. Van ‘Camping Onder Ons’ hebben we ‘Familiecamping Onder Ons’ gemaakt. Deze verrijking van het woord doet al suggereren dat er dingen te doen zijn voor gezinnen, waar je op in gaat in de meta description. 

Heb je vooral mobiele bezoekers, dan is dit goed. Hieronder zie je het voorbeeld voor het desktop resultaat:

Desktop resultaat

Voor het desktop resultaat is deze meta title te lang. Dit los je op door ‘familiecamping’ weg te halen. Het is immers belangrijker dat de hele titel wordt weergegeven en dat de zoekterm in stand blijft, dat het over een camping gaat, benoem je namelijk al in de titel:

De meta description schrijven

In de meta description haal je de bezoeker over om te klikken op de pagina. Je geeft een onderbouwing van wat de bezoeker te lezen of te zien krijgt. Ook voor de meta description houden we een lijstje aan met punten die verwerkt moeten worden:

  • Benoem de zoekterm.
  • Trek de aandacht, door middel van bijvoorbeeld een vraag: Wilt u weten… Bent u op zoek naar… 
  • Voeg een CTA (call to action) toe, zoals: bekijk ons assortiment/lees meer/boek nu.
  • Voeg je bedrijfsnaam ook toe in de meta description.
  • Voeg aan het eind USP’s toe, door middel van bijvoorbeeld vinkjes (minimaal 2): ✓Veilig boeken ✓Ruime openingstijden
  • Gebruik maximaal 155 tekens. 

Nu we deze informatie weten, gaan we beginnen met het schrijven van onze meta description. 

Om de meta description leesbaar en aantrekkelijk te maken, is het belangrijk om zinnen te vormen, leestekens toe te voegen en eventueel icoontjes toe te voegen. Zo moet het dus niet:

Deze meta description bevat dan wel (bijna) alle onderdelen die vereist zijn, maar er mist overzicht en het gemak om de beschrijving door te lezen. Omdat er geen nette zinnen zijn gevormd, komt het ook niet enthousiast over. Het voorbeeld hieronder doet meer recht:

Dit is een voorbeeld van een goede meta description. De vraag komt duidelijk aan bod, het antwoord wordt overzichtelijk gepresenteerd en er is reden voor de zoeker om te klikken op de pagina. Als laatste worden er USP’s genoemd die belangrijk zijn voor de camping, namelijk: activiteiten die te doen zijn aan rivier De Stegge.

Aan de slag!

Door deze stappen te herhalen voor iedere pagina, zorg je voor een sterkere SEO basis en maak je jouw pagina’s aantrekkelijker voor organisch verkeer. Start om te beginnen met de 10 belangrijkste pagina’s op je website. Wees creatief en gebruik variatie in het schrijven van je meta titles en meta descriptions! 

Volgende week gaan we het hebben over Google MyBusiness; waarvoor je dit gebruikt en wat je ermee kan!

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

OnderBouwing: schrijf je in!

Regelmatig SEO kennis en nieuwtjes in je mailbox ontvangen? Abonneer je op onze SEO onderbouwing!