Google updates

De zomer van de updates: Google Core update juni 2021

Zomer 2021 is een roerige zomer: Nederland is nog steeds in de ban van de pandemie, het EK voetbal was voor oranje aan de korte kant, Zuid-Limburg is overstroomd en…. Google is weer flink aanpassingen aan het doen in het algoritme. Net nu menig SEO specialist vakantie aan het vieren is gaat de zichtbaarheid van veel websites omhoog en omlaag.

Deze zomer tellen we om precies te zijn vier grote Google updates in het algoritme. Wat het ook nog extra lastig maakt om te analyseren. Hoe kijken wij naar met name de Google Core updates? En welke stappen doorlopen we om de updates te analyseren en tot nieuwe plannen te komen? We leggen het graag uit!

Vier Google updates in het algoritme

Google is de laatste jaren beter geworden in het aankondigen van updates in het algoritme. We telden daardoor ook vier aankondigingen:

  1. De Google Core update van juni 2021
  2. De Google Core update van juli 2021
  3. De Page Experience update (of Core Web Vital update), die momenteel uitgerold wordt
  4. Een Spam update
Er is bijzonder veel geschreven over de Page Experience update. We zijn als SEO wereld al vele maanden bezig om de Core Web Vitals op een acceptabel niveau te krijgen, zodat de cijfers op groen komen te staan. Momenteel wordt deze update uitgerold en het is nog niet bekend wanneer dit is afgerond.
Rond de spam update is niet veel bekend, behalve de aankondiging van Google zelf:

Google Core Update van begin juni

De Google Core Update van juli is net helemaal uitgerold, de stofwolken zijn net opgewaaid. Maar het is met name de Google Core Update van begin juni die z’n weerslag heeft op veel websites die we zien. Als we kijken naar de inschatting van het organische verkeer (via Ahrefs) van enkele getroffen websites, dan is het snel duidelijk dat er een flinke verandering plaats vindt op het moment van de exacte uitrol van deze update.

Een aantal negatieve voorbeelden:

Een vergelijker in de financiële wereld:

Een website met veel content rond seksuele overdraagbare aandoeningen:

Een website op het gebied van medische producten:

Zonder verliezers geen winnaars, want we zien natuurlijk ook positieve effecten bij websites:

Een vergelijker in de B2B markt:

Een website op het gebied van pensioenadvies:

Voor deze laatste website hebben we ook Search Console cijfers die in lijn zijn met de verandering in zichtbaarheid en niet in lijn met de normale seizoensmatigheid:

Hoe weet je nu welke update invloed heeft?

In de grafieken hierboven is duidelijk te zien dat tijdens de uitrol van een Google Update de zichtbaarheid (Ahrefs) een knauw krijgt. Of vice versa natuurlijk. In combinatie met cijfers over de organische sessies en vertoningen en eventueel data over het marktaandeel uit ranktracking is de datum van de uitrol goed te matchen aan de dip.

De slachtoffers van de Core update begin juni zijn wederom veel medische websites en websites die iets te maken hebben met financieel advies. Dit zijn vaak websites die moeite hebben om te voldoen aan de kwaliteitsrichtlijnen van Google. Elke zomer is een Core update zomer, want we schreven hier gelukkig vorig jaar ook al over. Bij veel cases zoeken we het dan ook echt in het verbeteren van autoriteit in een bepaald topic. Van keurmerken, tot BIG registraties tonen en van auteurspagina’s tot het reviewen van andermans content als specialist.

Op het moment dat je als website last hebt van een Core update is het zaak om in de analysemodus te duiken. Want je wil zoveel mogelijk oorzaken uitsluiten en plannen maken om je website future proof te maken voor meer updates. We zien vaak dat in een volgende update pas weer een grote verschuiving plaats vindt, maar het kan dus zeker geen kwaad om daar je plannen al op aan te passen.

De Core update analyse lijst

Waar begin je in je analyse, nadat je uit de paniekmodus bent gestapt? Wij analyseren vaak de volgende onderdelen:

Technische staat van je website

Plotselinge verandering in zichtbaarheid na de Google Core Update kan ook komen doordat er iets in de technische setup stuk is gegaan. Denk aan filter URLs die plotseling gecrawld worden, een flinke set 404s die je website rijker is geworden of een noindex die door de developer in je website geklust is.

Analyseer de zoektermen waar je minder zichtbaarheid op hebt

In analyses zien we ook wel eens websites met dalingen in bijvoorbeeld alleen blogpagina’s of pagina’s rond bepaalde financiële of medische onderwerpen. Als je ziet dat bepaalde clusters in je website dalen in zichtbaarheid, terwijl andere delen overeind blijven wordt het eenvoudiger om tot plannen te komen.

Als je ranktracking hebt ingesteld op een brede set zoektermen wordt dit een stuk eenvoudiger. Ook met Search Console kun je goed uit de voeten:

  • Vergelijk een week na de update met een week voor de update
  • Selecteer ‘Gemiddelde Positie’
  • Check de verschillen tussen ‘Before’ en ‘After’ en ontdek de patronen in je clusters:

Analyseer lage kwaliteit content

Ga in je website op zoek naar content die dun is: pagina’s met relatief weinig tekst die geen waarde toevoegen. En review daarnaast content zonder veel vertoningen / klikken. Hebben de pagina’s toegevoegde waarde voor je gebruiker? Nee? Ga dan aan de slag met een plan om:

  • Te snoeien in deze pagina’s. Verwijder ze, zorg voor een relevante redirect en fix dode interne links
  • Je kunt natuurlijk ook aan de slag met de kwaliteit van deze content zelf, door het te verrijken

Beoordeel de gebruiksvriendelijkheid van je website

Er zijn genoeg tools aanwezig om data te verzamelen over gebruiksvriendelijkheid van je website. Tools als Hotjar en Clarity (Heatmaps, Recordings) en Google Analytics zelf (uitstappagina’s, pagina’s met een hoge bounce, pagina’s zonder scroll, pagina’s met een lage sessieduur). Check of het cluster pagina’s die last heeft van de update ook qua gebruiksvriendelijkheid tegenvallen en ga er mee aan de slag!

E.A.T.

Dit blijft toch onze favoriet in met name de medische- en financiële websites, omdat het al succes heeft opgeleverd in het verleden. Het verbeteren van Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid verbetert niet alleen de geloofwaardigheid van je content en linkprofiel, maar maakt je ook beter bestand tegen toekomstige updates.

Laten zien dat je een autoriteit bent op een bepaald topic is een SEO concept dat al jaren oud is (vanuit met name de linkbuilding hoek). Als je content schrijft over een bepaald onderwerp is het belangrijk om aan je doelgroep te laten zien dat jij de specialist bent.

Een aantal potentiële E.A.T. verbeteringen voor je website:

  • Ga over naar eigen foto’s, in plaats van stockfoto’s
  • Laat je content door specialisten reviewen en geef dat ook duidelijk aan op de pagina
  • Ben jij de specialist? Dan kun je dus ook content op andere websites reviewen
  • Richt auteurspagina’s in met een duidelijke, uitgebreide bio en zowel interne als externe publicaties
  • Ga in je linkbuilding aanpak voor kwaliteit en niet voor zoveel mogelijk lage kwaliteit links per maand. Je kennis laten zien op specialistische platformen in de vorm van gastblogs is vanzelfsprekend een goed plan

Voeg waarde toe voor je doelgroep

Ondanks de onvoorspelbaarheid en soms ook oneerlijkheid van Core updates zijn bovenstaande werkzaamheden iets wat we eigenlijk altijd zouden moeten doen. Verplaats je in je doelgroep en voeg qua content waarde toe, want dat blijft toch de meest duurzame aanpak qua SEO.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on skype
Categories
Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.