Structured data, of ookwel schema markup, is onderdeel van Semantic SEO. Hiermee wordt meer context aan informatie gegeven zodat zoekmachines deze beter kunnen interpreteren. Daarnaast geeft het gebruik van Structured Data nog een voordeel. Door het gebruik van markups is het mogelijk om rich snippets, ookwel ‘rich results’, te verkrijgen. Dit is waar het de meeste marketeers om draait.
“As documented by case studies in the U.S. and abroad, retail firms can get up to a 30 percent increase in organic traffic by using structured markup like Schema Microdata, GoodRelations and Google Rich Snippets, etc.”
De structured data voor rich snippets zijn veelal makkelijk te implementeren. De bottleneck is of Google ze daadwerkelijk oppakt en daadwerkelijk de zoekresultaten verrijkt. Onder andere de betrouwbaarheid en autoriteit van de website hebben hier invloed op. Echter is het wel de tijdsinvestering waard kijkende naar de voordelen.
Standaard snippets bestaan uit de meta title, meta description en de URL van de pagina. Een rich snippet bestaat uit verschillende mogelijke onderdelen. Dit maakt het zoekresultaat uitgebreider. Vandaar dat het ook wel verrijkte zoekresultaten wordt genoemd.
Er zijn veel verschillende soorten rich results en ze zullen niet allemaal relevant zijn voor jouw business. Met rich snippets is het een geval van kwaliteit boven kwantiteit.
De volgende soorten markups zijn over het algemeen interessant voor alle soorten organisaties.
Google heeft elk jaar een aantal updates. Een van de updates afgelopen jaren introduceerde E-A-T. Alhoewel de update waar deze variabelen deel van uitmaakte al een tijd geleden online is gekomen, zijn voor veel websites de gevolgen nog steeds zichtbaar in hun resultaten. Ben je nu of ga je bezig met de E-A-T update? Denk dan ook eens aan de volgende markups:
Rich snippets kun je verdienen door het gebruik van structured data. Hiermee snapt een zoekmachine wat de specifieke woorden en getallen daadwerkelijk betekenen. Deze gegevens zijn weer input voor bijvoorbeeld de Google knowlegde panel.
Featured snippets zijn op een andere manier te verdienen en behoren niet tot de groep rich snippets. Deze snippets hebben een direct verband met de content op de webpagina. Featured snippets worden ook vaak de 0-positie genoemd.
Rich cards lijken op featured snippets echter vallen deze onder rich snippets. Deze kunnen ook door middel van structured data verkregen worden. Echter zijn op dit moment de rich cards alleen beschikbaar voor films en recepten.
Er staan veel tools online die je kunnen helpen met het generen van markups voor je structured data. Mijn favoriet is de Schema Generator van Merkle. Echter heeft Google ook een tool en er zijn ook (Chrome) plugins voor.
Ben je een beetje handig, dan kan je mark-ups ook dynamisch maken of door middel van Microdata verwerken. Hierdoor hoef je geen rekening te houden met informatie die wijzigt. En bij dynamische markups hoef je ook niet voor elke pagina een nieuwe mark-up aan te maken, je kan dan dezelfde markup overal implementeren.
Het nadeel van deze tools is dat deze toch vaak vrij oppervlakkig blijven. Dit is jammer, want je kan juist veel informatie kwijt in een markup door verschillende onderdelen te combineren. Een combinatie die ik vaak maak is bijvoorbeeld van AggregateRating, SameAs en (Local)Business. Een tip is dus om met een tool te beginnen en deze uit te breiden met de documentatie van schema.org erbij. En vergeet niet deze te blijven testen! Wanneer je de structured markup hebt, kan je deze direct in de broncode plaatsen of via een tool zoals Google Tag Manager. Hiervoor is het belangrijk om markups als JSON-LD te maken.
Let op: zorg ervoor dat de ingevoerde informatie ook op de pagina zelf staat. Anders kan Google de informatie niet verifiëren en zullen de rich snippets niet worden weergeven. Wanneer de informatie in een markup niet (meer) klopt wordt deze gewoon niet weergeven bij je zoekresultaten. Dit kan omdat bijvoorbeeld de prijs gewijzigd is. Je hoeft je dus geen zorgen zorgen te maken dat dit negatieve signalen naar een zoekmachine geeft.
Onderdelen zoals het verkrijgen van rich snippets valt onder het finetunen van een website. Het is belangrijk dat eerst zaken zoals de Core Web Vitals optimaal zijn. Check daarom eerst je website met bijvoorbeeld een checklist. Daarna kan je rich snippets meenemen in je contentmarketing.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|