Illustratie opengeslagen boek

Recensie: Getting Things Done – David Allen

Is de zomervakantie voor jou ook zo’n periode om even lekker je hoofd leeg te maken? Of gebruik je de tijd liever om op te ruimen en overzicht te creëren? Het boek ‘Getting Things Done’ van David Allen helpt je met beide! Uit je hoofd en op een lijstje, dat is zo’n beetje het belangrijkste uitgangspunt van Getting Things Done. In een aantal stappen leer je hoe je dat doet, welke lijstjes er zijn en hoe je die lijstjes beheert. Om vervolgens aan de slag te gaan!

Geen wondermiddel

De omslag van onze editie belooft ‘Stress-free Productivity’ en ‘life-changing ideas’. Maar het boek is geen wondermiddel dat al je problemen vanzelf oplost. Het zet je juist flink aan het werk en aan het denken. Je gaat namelijk alles (maar dan ook alles!) verzamelen en ordenen. Uit je hoofd, uit dat rommellaatje, die losse post-its, je inbox, je To do blok… Dat is best confronterend. Daarnaast duurt echt even voordat je de complete methode onder de knie hebt. Eigenlijk moet je het boek minstens twee keer lezen.

Handige lijstjes en de twee-minuten-regel

Het voordeel van dit boek is dat je de methode van David Allen in kleine stapjes kunt toepassen. Zo hou ik nu verschillende handige lijstjes bij. Een favoriet van mij is ‘Waiting for’. Zodra ik een mail uitstuur met een vraag, gaat er een kopie in de map ‘Waiting for’. Zo kan ik af en toe mensen lastigvallen van wie ik nog geen antwoord heb. Ook de twee-minuten-regel is populair. Kun je iets binnen twee minuten uitvoeren? Doe het dan direct! Het voelt goed, want je maakt meters en het kost minder tijd dan al die korte acties in lijstjes te verwerken. Ik ken verschillende mensen (ook bij ons op kantoor) die dit toepassen!

Illustratie Lijstje op een klembord

Weinig prioritering, planning en deadlines

Wat ik zelf nog niet echt uit het boek haal, is werken met prioriteiten, planningen en deadlines. Volgens het boek ga je vanzelf aan de slag gaat met de dingen die de meeste prioriteit hebben. Als je wilt leren plannen en delegeren kun je beter een cursus time management volgen. De focus van Getting Things Done ligt echt op het creëren van overzicht.

Praktisch

Ik ken een projectmanager bij een groot concern die zweert bij Getting Things Done. Hij blokt elke vrijdag 2 uur in zijn agenda om alle lijsten bij te werken. Ook privé gebruikt hij lijstjes. Zo vertelde hij mij dat als hij de boormachine nodig heeft, hij het lijstje ‘klussen’ erbij pakt en gelijk alle andere taken afwerkt. Hij hangt dan meteen alle schilderijtjes en haakjes op die nog ergens rondslingeren. Zo heeft hij ook een lijstje voor ‘verfklusjes’ en ‘tuin’. Krijgt hij een idee, dan mailt hij zichzelf en zet het idee uit zijn hoofd en op een lijstje.

Zelf Getting Things Done lezen?

Hou je van chaos? Dan is dit niks voor jou. Maar wil je wel wat meer structuur? Verwacht dan geen wonderen als je zelf met Getting Things Done aan de slag gaat. Het vergt tijd, oefening en discipline. Toch pik je er snel handige tips uit op die je leven overzichtelijker maken. En lees vooral de meest recente editie. Ons boek is nog van 2001, dat voelt toch echt wat ouderwets aan, uit de tijd van de mahoniehouten bureau’s met stapels papier erop. (Of bestaat dat nog steeds?) Maar de methode is tijdloos!