SEO als ondersteuning voor je hele online marketing mix

De meeste marketing managers en online marketeers weten dat de hele online marketingmix meewerkt aan het laten groeien van sales en omzet. SEO als stand-alone kanaal zien is dan ook zonde. SEO biedt namelijk veel ondersteuning aan de rest van je online marketingmix. Een aantal concrete voorbeelden van SEO als bouwblok voor andere onderdelen binnen online marketing lees je in dit artikel!

De organische resultaten in Google en andere zoekmachines bieden nog steeds veel potentie. Dat ondervinden we zelf ook dagelijks. Maar SEO draagt ook zeker bij aan andere disciplines.

UX & SEO

User experience (UX) richt zich op het verbeteren van de gebruikerservaring. Dat gaat hand in hand met wat we binnen SEO nastreven: gebruikers zo snel mogelijk voorzien van de juiste informatie. Er zijn een aantal onderdelen binnen SEO die UX raken:

1. Structuur en site architectuur

Voor een goede vindbaarheid hebben we een  hiërarchische structuur nodig in websites. De achterliggende gedachte is dat Google dan snapt welke pagina’s belangrijk zijn (hoog in je structuur) en welke onderwerpen er in bepaalde delen van je website te vinden zijn. Deze op Google gerichte aanpak versterkt ook de gebruiksvriendelijkheid van een website. De structuur komt terug in de navigatie van je website en helpt de gebruiker. Een website met een duidelijke structuur converteert ook beter.

2. Snelheid (en Core Web Vitals)

Snelheid is een ‘ranking factor’, een element in het algoritme dat invloed heeft op je positie in Google. De reden hiervan is dat Google ook belang heeft bij pagina’s in de zoekresultaten met een snelle laadtijd. Dus eigenlijk heeft Google ook belang bij een snelle ervaring, wat de gebruiksvriendelijkheid ten goede komt. Er zijn ook talloze onderzoeken geweest waarin is aangetoond dat een snelle website leidt tot een hoger conversiepercentage.

Core Web Vitals

Google heeft daarnaast de Core Web Vital update voor mei 2021 aangekondigd. Core Web Vitals draaien om de ervaring op een pagina en daarmee ook UX. En bestaan uit:

  • Largest Contentful Paint > hoe lang het inladen van het grootste element in een pagina duurt
  • First Input Delay > hoe lang het duurt voordat de website reageert als een gebruiker op een button, link, etc. klikt
  • Cumulative Layout Shift > een meting van verschuivende elementen tijdens het inladen van een pagina

Nu heeft Google vaker veranderingen aangekondigd die achteraf mee blijken te vallen, dus het is moeilijk om op voorhand te zeggen of deze update veel impact gaat maken. Feit is wel, door zo’n aanpassing in het algoritme, dat de SEO wereld razendsnel gaat zorgen voor websites die voldoen aan een optimale UX.

3. Mobielvriendelijkheid

Mobielvriendelijkheid van websites is ook typisch een factor waarin Google een soort katalysator was en is voor verandering in websites. Door continue te pushen op het verbeteren van mobiele ervaring wist Google de verandering naar mobile-first denken te versnellen. Ook hier gaan SEO en UX hand in hand, want de SEO specialisten hamerden al in een vroeg stadium om focus op mobile. Denk bijvoorbeeld aan het verlagen van bouncepercentages op mobiele devices door direct een interessante ervaring te bieden op de landingspagina aan bezoekers.

4. Content en intentie

On-page SEO en zoekintentie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Tegenwoordig denken de contentmarketeer, copywriter en SEO specialist na over welke intentie er achter een zoekopdracht schuilt en hoe we deze intentie het beste kunnen beantwoorden op een pagina. Denken als de gebruiker en vooral de gebruiker verder helpen, zorgt uiteindelijk ook voor een betere ervaring.

UX & SEO in de praktijk

Snelheid is een onderdeel waar we als SEO specialisten vaak naar kijken. Hoe sneller de website is, hoe groter de kans is dat je beter vindbaar bent. We moeten niets aan het toeval overlaten. We hebben in meerdere onderzoeken gezien dat snelheid invloed heeft op conversiepercentages, maar zien dit soms ook sterk terug bij eigen klanten. We zien in onderstaand screenshot van een dienstverlener in de seniorenmarkt:

  • Time to interactive: de gemiddelde tijd voordat een gebruiker interactie kan hebben met de pagina
  • Offerte conversiepercentage: de verhouding tussen totale organische traffic en aantal verstuurde offertes

We zien een duidelijke snelheidsverbetering en een duidelijke verbetering in het conversiepercentage.

Contentmarketing & SEO

Contentmarketing is een vrij breed begrip. Het draait om het delen van waardevolle en relevante content met je doelgroep en het helpen van deze doelgroep. Hierdoor word je uiteindelijk gezien als een expert in je vakgebied.

1. Contentmarketing

Hoewel ‘content’ natuurlijk van alles kan zijn, zijn contentmarketing en SEO onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vanuit SEO-perspectief zien we contentmarketing als een mooie aanvullende manier om via zoekmachines extra verkeer naar je website te krijgen. Verkeer dat zoekt op zoektermen die enigszins met je product of dienst te maken hebben of met het voorstadium hiervan. Denk aan een webshop die in een blog de bezoeker ‘inspireert’ met hulpartikelen of top 10 blogs. Of verkeer dat binnenkomt op hele unieke, long tail zoekopdrachten. Zoektermanalyses en het structureren van informatie zijn typisch SEO werkzaamheden die als basis voor contentmarketing dienen.

2. Socials, E-mail & Automation

Contentmarketing geeft ook een basis voor distributie: inspirerende content die je graag wil delen met je doelgroep, schrijf je niet alleen voor de zoekmachine. Het geeft voer voor je social kanalen en e-mailstrategie. Marketing Automation is ook gebaat bij inspirerende content in alle fasen van de klantreis.

Contentmarketing & SEO in de praktijk

Voor een beleggingsfonds in technologie hebben we een content strategie bedacht om bezoekers uit de doelgroep binnen te halen. Naast de reguliere pagina’s over het fonds en de technologieën betekent dit in de praktijk een stortvloed aan artikelen vanuit zowel interessante zoektermen als trends die de mensen bij het fonds zelf zien. In onderstaand screenshot zie je het inkomend verkeer op het blog:

  • Het organisch verkeer groeit langzaam, maar levert een steady stroom aan bezoek op
  • Het verwijzend verkeer komt vooral binnen in pieken: het moment dat er op LinkedIn gepost wordt of gemaild wordt

SEA en SEO

De twee kanalen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en toch ook heel anders van aard zijn: SEO en SEA. Beide kanalen draaien natuurlijk om zoektermen en posities. SEO en SEA kunnen zeker profiteren van elkaar.

1. Zoektermanalyse

Een goed begin van een  zoektermanalyse is vaak de lopende Google Ads campagne. Als er een goede Google Ads campagne is, dan zien we veel vertoningen op veel verschillende soorten zoektermen. Die nemen we vervolgens mee in de zoektermanalyse voor SEO.

2. Ad Copy testen

Hoewel de Google Ads klikker en organische resultaat klikker van elkaar verschillen, is het testen van advertentieteksten in Google Ads zeker een aanrader. We vragen zelf periodiek om het succes van USPs in advertentieteksten, zodat we deze input in meta descriptions en meta titles binnen SEO kunnen gebruiken. Het testen binnen SEO duurt vaak wat langer en is vaak wat stropiger en minder valide.

3. Quality score en landingspagina’s

De kwaliteitsscore van zoekwoorden binnen Google Ads is een belangrijke factor in het succes van je campagnes. Een onderdeel van deze kwaliteitsscore is de ervaring op bestemmingspagina’s. Google vindt zelf dat de volgende stappen hier aan bijdragen:

  • Bied relevante, nuttige en originele content
  • Bevorder de transparantie en betrouwbaarheid van uw site
  • Zorg ervoor dat navigatie via mobiel én desktop gemakkelijk zijn
  • Verminder de laadtijd van uw bestemmingspagina
  • Maak je site snel

Dit zijn vrijwel allemaal onderdelen waar we binnen SEO invloed op uitoefenen. Wijzigingen die we op paginaniveau doen, hebben dus gevolg voor de kwaliteitsscores van Google Ads zoekwoorden!

4. Google Shopping: productpagina’s en feeds

Google Shopping heeft je product feed als basis. Deze productfeed heeft vervolgens de informatie die op productpagina’s te vinden zijn als basis. Er zijn twee manieren om de productfeed te verbeteren:

  1. Samen met de webbouwer de productfeed aanpassen, zodat de juiste velden op de goede manier vermeld worden
  2. Een datafeedmanagementtool als Channable gebruiken

Het verbeteren van productpagina’s qua SEO zorgt dus uiteindelijk ook voor een betere productfeed en daardoor betere resultaten in Google Shopping.

Daarnaast is het voor de gemiddelde SEO specialist ook aantrekkelijk om zelf aan de slag te gaan met een datafeedmanagementtool, omdat dit in essentie ook veel raakvlakken heeft met het SEO werk.

SEA & SEO in de praktijk

Google Shopping is tegenwoordig voor een deel ook organisch. Het optimaliseren van een Shopping feed met Channable heeft daardoor niet alleen invloed op de betaalde Shopping resultaten, maar zeker ook op de organisch resultaten. Voor een retailer hebben we op basis van zoektermanalyse (voor SEO) in Channable regels aangemaakt, zodat de producten in de feed beter matchen aan de zoekvraag. Je ziet dat de lijn met vertoningen langzaamaan stijgt en dat de klikken daarin meegaan:

 

Naast de gratis resultaten profiteren de betaalde resultaten hier ook uiteraard nog veel meer van!

Aan tafel!

SEO is een belangrijk onderdeel in je marketingmix, maar zeker een onderdeel dat ook goed samengaat met andere disciplines. Een integrale aanpak is aan te raden. Elkaar op de hoogte houden van wijzigingen in de website is belangrijk. Maar wat ons betreft is het nog veel belangrijker om af en toe bij elkaar aan te schuiven om zo de samenwerking op te zoeken.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on skype
Categories
Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.