Marketingtrends volgen

Welke marketingtrends moet je volgen?

In december steken ze de kop op om uitbundig te bloeien tot ze eind februari weer onder de grond verdwijnen. Nee, ik heb het hier niet over de kerstroos (Helleborus), maar over blogs met marketingtrends voor het komende jaar. Als marketeer wil je natuurlijk op tijd inspringen, maar het zijn er veel. Heel veel. Wat moet je met al die informatie? In dit artikel vatten we de belangrijkste trends samen. Daarna geven we je een aantal tips waarmee je zelf aan de slag kunt.

Marketingtrends 2021

Als we op een willekeurige dag zoeken op ‘marketing trends 2021’, dan krijgen we dit resultaat.

Zoekresultaat marketingtrends 2021
Zoekresultaat voor 'marketingtrends 2021'

Wat opvalt:

  • Artikelen over marketingtrends verschijnen vooral rond de jaarwisseling
  • Ze gaan vooral over online ontwikkelingen
  • Er zijn veel verschillende trends

90 trends en tips

Laten we maar gelijk het bovenste zoekresultaat eruit pakken van Frankwatching, een van de grootste platforms dat zich helemaal richt op online trends. Frankwatching verzamelde zo’n 20 artikelen met samen meer dan 90 marketingtrends en tips. Dit geeft al een beetje een idee van het enorme aantal trends en dan zijn dit alleen nog maar de online trends.

Gelukkig hoef je niet alles te weten (dat kan ook haast niet). Pak die trends eruit die voor jou interessant zijn.

Top 3 opvallende marketingtrends

Een aantal trends zien we in verschillende blogs terugkomen. Ze zijn niet nieuw, maar nog steeds populair. Dit is de top 3 die wij ontdekt hebben:

1. Marketing automation

Marketing automation wordt veruit het vaakst genoemd in de blogs die we lazen. In het kort komt het erop neer dat je de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste doelgroep communiceert. We kennen dit vooral uit de e-mailmarketing, maar marketing automation gaat ook steeds meer over het personaliseren van je website en over remarketing.

Wat heb je nodig voor marketing automation?

Voor marketing automation heb je veel data nodig over je doelgroep. Wat houdt hen bezig? Welke producten hebben ze al gekocht? Welke whitepapers hebben ze gedownload? Welke pagina’s hebben ze bezocht? Daarnaast moet je weten hoe de klantreis eruit ziet. Dat vertelt je op welk moment welke informatiebehoefte er is. Vervolgens richt je hier (automatische) contactmomenten op in.

Voorbeeld

Zo heb ik een tijdje geleden een nieuwe camera besteld. We vinden het al heel normaal dat we de volgende berichten krijgen:

  • Bevestiging van de bestelling
  • Informatie over de levering
  • Vragen naar een review over het product

Maar daar houdt het niet op, want deze leverancier weet dat er bij het gebruik van een camera nieuwe behoeftes ontstaan. Dus daar kwamen nog meer berichten achteraan.

  • Tips voor het maken van mooie foto’s
  • Een uitnodiging voor een gratis fotocursus
  • Aanbiedingen voor accessoires

Kortom: omdat ik een camera heb gekocht, stuurt deze leverancier mij automatisch e-mails met informatie en aanbiedingen die ik op dat moment goed kan gebruiken.

2. Voice search

Voice search wordt vaak in 1 adem genoemd met structured data. Al bij de introductie van de Google Home ontstond er een soort onrust in marketingland. We ‘moeten’ hier iets mee. Inmiddels zien we dat de invloed niet zo heel groot is. De belangrijkste conclusie is dat je SEO op orde moet zijn. En daar zijn wij het natuurlijk mee eens!

Wat heb je nodig voor voice search?

Als je wilt inspelen op voice search, heb je structured data nodig en inzicht in zoekvragen. Voice search is namelijk een hardop uitgesproken zoekopdracht. Deze spraakopdracht worden meestal als een vraag gesteld en beginnen met wie, wat, waar, welke, waarom of hoe. In dit geval gaan we uit van een zoekvraag die tegen een mobiel wordt uitgesproken. Met structured data vertel je Google wat voor soort content (en dus antwoord) je op je website hebt staan. Zo kan Google jouw content in de Google Assistent laten zien als antwoord.

Er zijn verschillende soorten structured data die de Google Assistent gebruikt:

  • FAQ-markup
  • Nieuwsberichten
  • Recepten
  • Podcasts
  • How-to guides

Zelf gebruiken we vaak de FAQ-markup. Veel websites geven al antwoord op vragen van bezoekers. Door in de code aan te geven wat een vraag is en wat het bijbehorende antwoord is, kan dit direct in de zoekresultaten naar voren komen.

Wil je weten hoe je ontdekt welke zoekvragen veel gesteld worden? Lees dan verder in ons blog over longtail zoektermen.

3. Contentmarketing

Contentmarketing is eigenlijk geen trend meer, maar een marketingstrategie die in veel organisaties is ingebed. Alleen de invulling verschilt per trendwatcher. Waarbij de ene meer de focus legt op eigen, unieke en relevante content, kijkt de ander meer naar kanalen en de ontwikkeling die bijvoorbeeld bij Instagram te zien zijn.

Wat heb je nodig voor contentmarketing?

Contentmarketing draait om relevantie. Het gaat om wat jouw doelgroep interessant vindt, niet om wat jouw bedrijf wil vertellen. Je moet je merk zien als een soort magazine. Je vertelt over thema’s met je merk te maken hebben, maar niet over je producten of diensten zelf gaan. Daarnaast moet je weten hoe je de doelgroep bereikt met jouw relevante content. Daar komen de kanalen om de hoek kijken. Social media spelen daarin een belangrijke rol.

Voorbeeld

Ik heb een uitvaartverzekering waarbij ik niet bewust voor de verzekeraar heb gekozen. Dat liep allemaal via mijn adviseur. Nu zijn verzekeringen per definitie niet zo interessant. Toch is het deze verzekeraar gelukt om betrokkenheid te creëren. Regelmatig krijg ik een magazine in de bus die ik in een verloren moment altijd even doorblader. Prachtige verhalen staan erin. Niet over verzekeren, maar over mensen en wat ze voor elkaar betekenen. Zo voel ik als klant een betrokkenheid die ik anders niet zou hebben gehad.

Tips voor marketing trendwatching

Hoe ga je als marketeer nou zo efficiënt en effectief mogelijk om met deze informatie? We zetten hier enkele tips op een rij.

Vergeet die jaarwisseling!

Juist bij nieuwe, opkomende trends wil je daar als organisatie snel op inspelen. Dan wacht je natuurlijk niet tot het einde van het jaar om een trend te ontdekken. Soms wacht je juist af omdat een trend nog niet relevant is voor je doelgroep. Als we het afgelopen jaar iets hebben geleerd, is dat je het hele jaar door flexibel moet kunnen inspelen op ontwikkelingen. Volg daarom het hele jaar door trendwatchers die voor jouw branche interessant zijn.

Marketing is meer dan online

We zagen hierboven dat veel trends te maken hebben met online marketing. Maar er is natuurlijk veel meer. Zo zijn er ondernemers die succesvol zijn door het productassortiment om te gooien of door exclusieve afspraken met leveranciers te maken. Denk ook aan het gedrag en de behoefte van consumenten of (in B2B) ondernemers.

Verwar trends niet met hypes

Bij veel trends denk je misschien: ‘Dat wist ik al, dat is toch niets nieuws?’ Dat klopt, een trend is een ontwikkeling over langere tijd in een bepaalde richting. In tegenstelling tot hypes die snel ontstaan en snel weer verdwijnen. Verwacht daarom geen spectaculaire nieuwigheden in de trendoverzichten. Wil je zelf bepalen of iets een trend of een hype is? Kijk dan eens naar Google TrendsZo zie je in een oogopslag dat er al langere tijd aandacht is voor de hierboven genoemde trends.

Google Trends voor Marketing
Ontwikkeling van marketing automation, voice search en contentmarketing in Google Trends

Schakel specialisten in

Ieder bureau schrijft over marketingtrends vanuit het eigen specialisme en soms is niet direct duidelijk hoe je zelf aan de slag kunt met een trend. Gelukkig hoef je ook niet alles zelf te doen. Het is handig als je in je marketingteam specialisten of T-shaped marketeer hebt die zich helemaal kunnen verdiepen in een vakgebied en de trends die daarbij horen. Of schakel een gespecialiseerd bureau in om je te helpen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on skype
Categories
Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.