De SEO specialist is over het algemeen niet snel te porren voor veel veranderingen tegelijk in een website. De reden hiervoor is het feit dat Google dan ook al die veranderingen moet interpreteren. Toch zijn er natuurlijk genoeg redenen om een SEO migratie uit te voeren. Denk aan een overname van een ander domein, een nieuwe website structuur of het veranderen van je merknaam. Een solide, goed voorbereide SEO migratie zorgt voor een goede interpretatie door Google en een minimale dip in je zichtbaarheid. We maken ook wel eens mee dat we na migratie juist meer organische sessies binnen halen. We delen graag onze SEO migratie checklist met je!
Migratie is een zwaar (en politiek beladen) woord. De definitie is als volgt:
Deze definitie kunnen we niet gebruiken als het om SEO gaat. Met een SEO migratie bedoelen we vooral grote veranderingen in websites, die gevolg hebben voor URL structuren, architectuur, gebruiksvriendelijkheid en code.
Er zijn meerdere typen migraties mogelijk (helaas ook wel eens tegelijk):
Het doel van een SEO migratie is behoud (en eventueel groei) van de organische posities in Google na livegang. Dat voorkomt een dip in de organische sessies en de omzet hieruit.
We schreven al eerder over SEO migraties en valkuilen. In het kort komt het er op neer dat je organische zichtbaarheid een flinke knauw krijgt:
Het gevolg hiervan is een daling in organische sessies en omzet/leads. Als je als bedrijf een grote mate van afhankelijkheid hebt van organisch verkeer als kanaal, dan is dit natuurlijk een groot probleem.
In het artikel dat we eerder schreven gingen we ook in op de valkuilen bij SEO migraties (die we veel tegenkomen). Deze valkuilen zijn:
Nieuwsgierig naar de meest gemaakte migratie fouten? Check onze SEO migratie video!
Er is niet echt een tijdslimiet te hangen aan een SEO migratie. Als SEO specialist willen we dat Google zo snel mogelijk de verandering op een positieve manier interpreteert. Ervaring leert ons wel dat een migratie van domein naar domein (bijvoorbeeld bij overname of verandering van merknaam) het langst duurt. Het kan soms wel een half jaar duren voordat alle waarde van een pagina of website (inclusief zichtbaarheid) over gaat naar een nieuw domein. Een simpele migratie (bijvoorbeeld van HTTP naar HTTPS) is veel sneller achter de rug. Ook een WordPress naar WordPress migratie kan soms sneller verlopen, dan wanneer er een verandering in CMS plaatsvindt.
Vanuit ons perspectief (maar dat kan ook de SEO filosofie in het algemeen zijn) zijn er drie partijen het belangrijkst tijdens een SEO migratie: de eigenaar van het domein (webmaster, marketing manager en/of content marketeer), de webbouwer (die de technische migratie uitvoert) en de SEO specialist. Die laatste wordt (tot ons grote verdriet) nog wel eens vergeten met alle gevolgen van dien. Samen vormen ze namelijk het SEO migratieteam!
Naast een goed verstand zijn er natuurlijk ook tools die je leven vergemakkelijken. In onze SEO checklist zelf noemen we er een aantal.
Een solide SEO migratie bestaat uit een flink aantal stappen die het SEO migratieteam moet nemen om de migratie zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. De checklist die we zelf vaak gebruiken, delen we graag met je hieronder:
De uitgebreide versie (uitgeschreven, inclusief bonustips voor elke stap) is beschikbaar als download hieronder:
Download de SEO migratie checklist We delen graag onze SEO migratie checklist met je. Als je onderstaande gegevens invult ontvang je de checklist direct in je mailbox.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|