De brieven van de belastingdienst. Wie kent ze niet? Er is niet een van die automatisch geprinte brieven die me heel erg is bijgebleven. De tekst was formeel en saai en het ging mij er vooral om wat IK er mee zou opschieten. Als je de link trekt naar linkbuilding, dan is het eigenlijk hetzelfde. In de inbox van je linkpartner is maar beperkte ruimte en daarom moet je juist onderscheidend zijn en het verschil weten te maken om die backlink te kunnen verdienen.
“Link earning is going to replace link building.” zegt Rand Fishkin, co-founder van marketingtool Moz. Wat Rand hier eigenlijk zegt is dat hij ziet dat het verdienen van kwalitatieve backlinks voor je Google positie veel belangrijker gaat worden dan het snel scoren van een bak aan snelle backlinks. De tijd van de enge Chinese startpagina klonen en private blog netwerken is dus voorbij.
In de blog ‘Verbeter je linkprofiel’ van 12 mei 2020 zie je dat linkbuilding een heel precies proces is. Zoals ook in het artikel te lezen is, begin je dus eerst bij het benaderen van je zakelijke partners, vervolgens maak je een lijst met websites waar je op wilt komen te staan en schrijf je uiteindelijk hele goede content die je aan je (toekomstige) partners kunt doorsturen. Pas dan kun je overgaan tot het contact leggen met nieuwe personen die misschien wel jouw linkpartner gaan worden. Daarin is creativiteit een pre.
Laat ik het wat dringender stellen: creativiteit in je outreach is eigenlijk bittere noodzaak. Je wilt niet eindigen als de belastingdienst. De kans dat iemand al een link naar jouw website plaatst is heel klein en als ze het al willen, staat er vaak een prijskaartje tegenover. Het is dus een ‘numbers game’, wat betekent dat je veel mails moet sturen om 1 goed antwoord te krijgen. Onthoud wel: de aanhouder wint.
Ben je nog niet afgehaakt? Dan kun je flink aan de slag met deze 7 tips die je zullen helpen om onderscheidend en creatief contact te leggen.
Dit is de eerste zin die jouw potentiële linkpartner leest. Als de header saai is, wordt je mail nooit geopend. Denk aan een duidelijk onderwerp of een leuke zinspeling. Doe je bijvoorbeeld handel in warmtepompen? Dan wil je uiteraard dat iemand er warmpjes bij zit. Handel je in matrassen? Dan bied je iemand een gespreid bedje. Hier breng je al wat humor in iemand zijn anders heel erg saaie mailbox. Gebruik geen uitroeptekens in je onderwerp, zet het onderwerp vooral NIET in all-caps en maak het onderwerp niet te bont.
Gebruik ook vooral de voornaam van je linkpartner als je die weet. Weet je nog die belastingdienst brief? Niks is onpersoonlijker dan met ‘Beste heer/mevrouw’ te worden aangesproken, want dan sta je gelijk ver bij iemand weg. Bij ‘Beste Sanne’ heb je gelijk al de aandacht van Sanne die haar mailbox met 35 ongelezen e-mails door moet akkeren. Kun je geen naam vinden? Niet gevreesd, begin dan je mail met een simpel ‘Hallo!’ of ‘Hoi!’
Begin de eerste paragraaf met contact leggen. Je schrijft de mail omdat je iets wilt. Je hebt je onderzoek onderhand gedaan en je weet welke blogs je linkpartner heeft geschreven. De blog waar je een link in wil, staat uiteraard duidelijk en enthousiast benoemd. Enthousiasme is namelijk een heel goed aanknopingspunt. Als iemand veel moeite in een blog heeft geschreven, is er niets leukers dan een compliment te krijgen. Kaart vervolgens een probleem aan dat je vaak tegenkomt in je branche, want hier heb jij als vakexpert natuurlijk een oplossing voor.
Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik las net je leuke blog over ‘Het verwarmings alfabet; van Airco tot Warmtepomp’ en in het artikel spreek je over alles wat we bij (bedrijfsnaam) leuk vinden! We horen best vaak dat mensen het moeilijk vinden om het energieverbruik van een warmtepomp in te schatten….’
De body van een tekst is heel belangrijk, maar deze wordt het minst vaak gelezen. Maak de tekst pakkend door in te haken op je probleemstelling en hoe jij als persoon, of als bedrijf, dit probleem uniek kunt oplossen. Omschrijf dus wat je doet en hoe jouw content je partner verder helpt. Wees echter niet te langdradig. Maak de tekst makkelijk scanbaar met tussenkopjes, want niemand gaat een hele lap tekst lezen als je toch al weinig tijd (en veel mail) hebt.
Als je je zakenpartners of linkpartners een beetje kent, kun je wellicht inschatten welk aanbod ze niet laten liggen. Natuurlijk is het mogelijk om met een (betaald) partnervoorstel te komen, maar het spel van linkbuilding is om de beste links te verdienen op basis van jouw positie als autoriteit. Je kunt er niet onderuit om echt hele goede content te schrijven voor een gastblog om de aandacht vast te houden of met een heel goed onderzoek te komen waarin je heel veel waarde biedt.
Een aanbod moet altijd win-win zijn, want je gaat een samenwerking aan. Als het voelt als een compromis, onthoud dan dat voor niks de zon opgaat; voor hun niet, maar voor jou ook niet! Zeg bijvoorbeeld niet klakkeloos ja of nee voor €90-/€100,-/€400,- voor een link, maar bedenk van tevoren welk linkbuilding budget je hebt en wat voor jou acceptabel is. Jij biedt je linkpartners ook eigenlijk hele goede content aan die hun website een boost gaat geven.
Wacht niet dagen om te antwoorden als je een reactie te pakken hebt. Als je de capaciteit hebt om dagelijks linkbuilding op te pakken is dit het beste. Elke 2 dagen wat mails versturen is the next best thing. Zie een linkpartner als een relatie die je aangaat en opbouwt.
Linkbuilden lijkt nu vast een enorm tijdrovend proces en eerlijk gezegd is dat het ook wel. Je moet voorwerk doen, je moet goed kunnen schrijven, je moet leuk zijn en zelfs dan is de kans dat je die link scoort heel erg klein. Je moet veel doen, maar het is het echt waard. Geef daarom niet op, want de aanhouder wint. Echt waar.
Met deze tips moet je al een eind de goede richting op kunnen komen. Vind je het nog steeds vaag of heb je hulp nodig om je linkbuilding op te zetten? Met een team van 7 SEO specialisten beantwoorden we alle SEO vragen die je hebt. Stuur ons gerust een mail of geef ons een belletje.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|