De long tail. Iedereen binnen de online marketing- of SEO-wereld heeft er weleens van gehoord. De long tail wordt ook wel eens ‘de heilige graal’ genoemd, omdat goed scoren op long tail zoekwoorden veel conversie oplevert. Maar wat is nou een long tail zoekwoord en wat is het verschil met generieke woorden? En natuurlijk de belangrijkste vraag: hoe zorg je ervoor dat je een maximale zichtbaarheid in Google hebt op je long tail? We laten het je graag zien.
Google verwerkt het verbazingwekkende aantal van 3,5 miljard zoekopdrachten per dag. Er zijn dus nogal wat verschillende zoekwoorden die worden gebruikt. Toch is er een aantal variabelen in de zoekwoorden aanwezig waardoor we een zoekwoord kunnen typeren:
De head tail zoekwoorden (ook wel short tail) bestaan vaak uit 1 of 2 woorden en hebben grotere zoekvolumes. De long tail zoekwoorden bestaan vaak uit meerdere zoekwoorden en hebben een betrekkelijk laag zoekvolume. De verhouding tussen head tail en long tail op het totaal aantal zoekopdrachten in Google is ook opvallend: zo’n 70% van alle zoekopdrachten is een long tail zoekwoord.
Er is een belangrijk kenmerk (naast het uit meerdere woorden bestaan) van een long tail zoekwoord: de uniekheid. In principe is een long tail zoekwoord uniek, een zoekopdracht die nog niet eerder gedaan is. Dat maakt long tail zoekwoorden ook moeilijker analyseerbaar.
In onderstaande afbeelding is de verhouding en opbouw van head tail naar long tail zoekwoorden goed te zien:
Er is nog een groot verschil tussen head tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden: de conversiegerichtheid. Een long tail zoekwoord is over het algemeen specifieker en ligt daardoor ook dichter bij de uiteindelijke aankoopfase van product of dienst. In bovenstaande afbeelding kan de X-as ook vervangen worden door ‘minder conversiegericht’ naar ‘erg conversiegericht’. Een eenvoudig voorbeeld om dit nog iets verder uit te leggen, is de aankoop van een wasmachine en de bijbehorende zoektermen:
De laatste zoekterm wordt gebruikt door iemand die exact weet welke wasmachine hij/zij wil hebben (of door iemand die service nodig heeft, uiteraard).
De long tail zoekwoorden zijn wat moeilijker analyseerbaar en krijgen daardoor minder focus in het gemiddelde SEO traject. Deze vijf tips helpen je wellicht op weg:
Productpagina’s vormen binnen een gemiddelde webshop de grootste groep pagina’s. Vanuit een eCommerce boomstructuur vormen deze pagina’s ook de belangrijkste landing als het gaat om long tail zoekwoorden. Het onderwerp van de pagina is immers het uiteindelijke product. Hierdoor bestaat de zoektermfocus van deze pagina’s vaak uit een combinatie van specifieke productgerichte zoektermen, merknamen, modellen en kleuren. In de meeste eCommerce systemen (Magento, Lightspeed, etc.) kun je SEO voor productpagina’s goed automatiseren en daarnaast ook handmatig uitvoeren.
Veel webshops hebben geen systeem om product reviews binnen te halen, maar alleen een systeem om de ervaring te laten beoordelen door klanten. Dat verhoogt natuurlijk ook de betrouwbaarheid van de webshop. Een product review zorgt echter ook voor veel unieke content op een productpagina. Een voorbeeld hiervan is een productpagina op Bol.com: https://www.bol.com/nl/f/het-diner/30439237/. Titel, auteur en vooral achterkant van het boek zijn nauwelijks uniek te noemen. Doordat er uiteindelijk 228 reviews zijn (en de meeste reviewers uitgebreid de tijd hebben genomen voor de review), is er erg veel unieke content op de pagina. Hierdoor scoort deze productpagina op maar liefst 36 verschillende zoektermen in Google.
Ook als je geen webshop hebt, is het zinvol om na te denken over een webshopstructuur (boomstructuur). De platte structuur is vanuit SEO perspectief geen aanrader.
Laten we ons zelf bijvoorbeeld eens verplaatsen in een schoonmaakbedrijf. Je kunt als schoonmaakbedrijf een aantal dienstenpagina’s aanbieden en het daarmee voor gezien houden. Je kunt echter ook verdieping aanbrengen in je dienstenpagina’s. Denk aan:
Diep je zo’n structuur uit met gelaagde URLs en unieke content, dan ga je ook meer verkeer op long tail zoekwoorden binnen halen.
Veel aanbieders van diensten beperken zich tot de hoofdlijnen van de aangeboden diensten (Korter!). Vanuit een SEO perspectief werkt het echter vaak goed om een dienst uitvoerig te beschrijven. Als je bijvoorbeeld een Google Ads training geeft, dan is het voor de hand liggend om enkel in bullets de inhoud van de training te laten zien. Het zou echter beter zijn om de volledige inhoud uit te schrijven. De potentiële volger van de training weet dan beter waar hij/zij aan toe is en je creëert zichtbaarheid op meer verschillende zoektermen.
Dit valt natuurlijk niet onder SEO, maar onder SEA (al kondigde Google wel aan dat er ook weer organische listings gaan komen). SEO en Shopping hebben echter wel veel raakvlakken. Google Shopping kun je inzetten door een Productfeed (een bestand waar al je productpagina’s + informatie in te vinden is) bij Google (Merchant Center) in te leveren. Een Productfeed die rechtstreeks uit het CMS komt, is vaak minder uitgebreid. Gelukkig zijn er veel Feedmanagementtools die de Productfeed verrijken met extra regels. Dit stelt je in staat om zelf de feed te optimaliseren en ook die long tail focus erin te krijgen. Combineer bijvoorbeeld ook hier productgroep, modelnaam, merknamen en kleuren in de producttitel.
Het is aanlokkelijk om je in een SEO traject alleen te focussen op de head tail en echte volumetermen. Je gaat dan ook direct het gevecht aan met je grootste concurrenten. Soms is het interessanter om je te focussen op een niche of de long tail uit te diepen.
Het tracken van duizenden zoekwoorden is vrij kostbaar. Daarnaast is het moeilijk om long tail zoekwoorden (vanwege het zoekvolume) te analyseren, dus een startpunt heb je niet echt.
Een manier om toch die nulmeting te hebben, is de volgende:
Als je hier direct al meer dan 1.000 rijen ziet staan, maak je de periode in het filter korter (7 dagen is het kortst).
Als je hierna met de long tail zoekwoorden (productpagina’s, dienstenpagina’s, omschrijvingen, etc.) aan de gang gaat en dezelfde meting daarna weer uitvoert, zie je hoeveel succes je hier mee hebt. We delen graag onze On Page SEO checklist met je. Als je onderstaande gegevens invult ontvang je de checklist direct in je mailbox.
Wil jij dat wij jou SEO advies geven, bijvoorbeeld voor een website migratie? Bekijk dan snel onze SEO diensten pagina. Naast technische SEO kennis, hebben wij bij SEO bureau Onder ook ervaren content – en linkbuilding specialisten in dienst. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Doen dan alvast een live SEO analyse, of vraag direct een SEO audit aan.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|