9+

Categorie: Google

De nieuwe generatie; Google Analytics 4

10-2-2021 Google Eline Barten

Ook als je nog niets over Google Analytics 4 (GA4) gehoord hebt, zal je de komende tijd hier meer mee in aanraking komen. Het is de vervanger voor Google Analytics Universal, de tool voor websitestatistieken van Google. Er komt namelijk een einde aan de vorige generatie van Analytics. Hierdoor ontstaat niet de vraag óf je overstapt, maar wanneer je overstapt. Maar je wilt natuurlijk weten waar je aan begint. Wij informeren je er graag over. Waarom Google met een nieuwe

Artikel Google Analytics 4

Sitemaps in Search Console

21-1-2021 Google, How to/DIY Ineke Withaar-Colijn

Een sitemap helpt je om snel je pagina’s in de index van zoekmachines te krijgen. Als je ook nog je sitemap aanmeldt bij Google Search Console, dan krijg je allerlei nuttige informatie. Welke informatie dat is en hoe je deze gebruikt, lees je hier.  Waarom je een sitemap nodig hebt Een sitemap is een overzicht van alle belangrijke pagina’s waarmee jij gevonden wil worden door zoekmachines. Google gebruikt je sitemap dan ook om je pagina’s te crawlen. Heb je geen

Sitemap

Het nieuwe crawl stats rapport in Search Console

25-11-2020 Google, Technische SEO Martijn Hoving

Als SEO specialisten hebben we een haat-liefde verhouding met Google (ik generaliseer even). De zoekmachine haalt soms functies weg waar we zo gehecht aan waren. Denk aan zoekterminformatie in Google Analytics (waar ik in een ver verleden als eens een jankblog over schreef) of op dit moment de ‘indexering aanvragen’ knop in Search Console. Maar meer dan ooit houden we ook van Google. In de eerste plaats omdat organisch verkeer nog steeds in potentie veel verkeer oplevert. Maar ook omdat

Google Shopping organisch is live: instellen, meten en optimaliseren

20-10-2020 Google, How to/DIY Martijn Hoving

Google Shopping was in een ver verleden een organisch kanaal (ja, opa vertelt). Sinds 2013 is het één van de meest succesvolle betaalde kanalen voor menig eCommerce website. Het aandeel Shopping is voor veel webshops misschien wel 50% van het totaal. Toch heeft Google ook een grote vijand in de vorm van Amazon (en andere marketplaces). Een reden voor de zoekmachine om Google Shopping voor een deel weer organisch te maken. De aankondiging vond ergens in april 2020 plaats. En

Rapport Mobiele bruikbaarheid in Search Console

1-7-2020 Google Martijn Hoving

Google is bijna volledig mobile first. De afgelopen vijf jaar heeft de zoekmachine niets anders gedaan dan website eigenaren waarschuwen om websites geschikt te maken voor mobiel. Dit begon al met Mobilegeddon in 2015. Vervolgens kwam er de aankondiging van volledige mobile-first indexing. Aankomende september (2020) zijn alle websites over op mobile-first indexing. Toch zien we nog veel problemen in mobielvriendelijkheid bij websites. Het rapport Mobiele bruikbaarheid in Search Console helpt je om deze problemen te verhelpen. Mobile-first indexing Google

Google Core Update en het verbeteren van E-A-T

11-6-2020 Google, EEAT Martijn Hoving

Midden in de Corona pandemie, begin mei 2020, vond er een kort van tevoren aangekondigde Google Core Update plaats (de May 2020 Core Update). En in het verleden hebben er al meerdere van dit soort (groundbreaking) updates plaats gevonden. Welke websites hebben over het algemeen last van deze updates? En wat moet je doen als zo’n update jouw website raakt? En last but not least, moeten we eigenlijk niet preventief websites verbeteren? Algoritmische updates Google voert elke dag wijzigingen door

Google Search Console uitleg

25-5-2020 Google, How to/DIY Martijn Hoving

Google Search Console biedt ons veel informatie die we gebruiken om de vindbaarheid van websites te verbeteren. Het is een gratis dienst van Google (voorheen bekend onder de naam Webmaster Tools) die wat ons betreft door iedereen met een website gebruikt zou moeten worden. Het geeft je inzicht in de prestaties van je website in de zoekmachine, maar helpt je ook met het oplossen van eventuele problemen. In dit artikel vertellen we je meer over de twee belangrijkste onderdelen: het

Lokale SEO met Google Mijn Bedrijf

5-5-2020 Google, How to/DIY Martijn Hoving

Dit is een artikel uit onze Life after Corona reeks, geschreven om ondernemers, webmasters en eigenlijk iedereen met een website te helpen om klaar te zijn voor het moment dat de maatregelen weer wat minder worden. Google houdt al een aantal jaren flink rekening met de locatie die je hebt tijdens het uitvoeren van een zoekopdracht. Het heeft namelijk geen enkele zin om een algemeen resultaat te laten zien, terwijl de zoeker een lokaal resultaat verwacht. Als we bijvoorbeeld op

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team