9+

De 9 SEO trends voor 2023

Er verandert zo weinig en tegelijkertijd verandert er heel veel. Dat somt de SEO wereld zo’n beetje op. In de basis draait het proces van Google als zoekmachine nog steeds om Crawling, Indexing, Ranking. Al jaren. Maar het algoritme van Google verandert, het gedrag van de zoeker verandert en de werkwijze van zowel marketeers, developers als SEO specialisten verandert. 

Waar moet je als marketing manager, website eigenaar of SEO-adept in 2023 je pijlen op richten? We hebben de belangrijkste SEO trends voor je op een rij gezet.

Navigeer snel naar de SEO trend:

1. AI in Content en automatisering

Er zijn grofweg drie manieren hoe AI (Artificial Intellligence) & SEO samen komen:

  • Het algoritme van Google waarin al een flink aantal jaren AI en machine learning voor gebruikt wordt
  • Het vergemakkelijken / efficiënter maken van tijdrovende taken van de SEO specialist. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch clusteren van een lijst met zoektermen
  • Het genereren van content door middel van AI

Met name dit laatste onderwerp heeft het afgelopen jaar al een vlucht genomen en zal in 2023 verder exploderen. AI writing tools zoals Jasper en Writesonic zijn goed in staat om content te genereren op basis van AI. Ik wil hier niet mee zeggen dat alle copywriting in 2023 op basis van AI gaat zijn, maar er is wel een kans dat AI content tools vaak de input gaan leveren voor een opzet of zelfs de basis vormen van een artikel. 

Bovenstaande alinea hebben we hieronder via een AI content tool herschreven

Dat laatste onderwerp is het afgelopen jaar al gegroeid en zal in 2023 verder floreren. Schrijfapplicaties als Jasper en Writesonic die gebruik maken van AI zijn goed gepositioneerd om content te genereren. Ik denk niet dat al het schrijven van artikelen in 2023 op AI gebaseerd zal zijn, maar de kans is groot dat AI-contenttools vaak input zullen leveren voor concepten of zelfs de basis zullen vormen voor een post.

AI content is natuurlijk in strijd met de richtlijnen van Google. De verwachting is dan ook dat Google er als zoekmachine alles aan gaat doen om AI content te detecteren en vervolgens af te straffen. De vraag is natuurlijk of Google in staat is om te achterhalen of bepaalde content automatisch gegenereerd is. De kwaliteit die sommige AI content generators kunnen realiseren is bijna niet van handmatig geschreven content te onderscheiden.

2. E-A-T

E-A-T. Een mooi bruggetje vanuit de ‘AI in content’ trend. E-A-T is natuurlijk ooit in het leven geroepen omdat Jan en Alleman over een bepaald onderwerp konden schrijven. Copywriters schreven (na wat researchwerk) over medische- en financiële onderwerpen die van invloed waren op levens van mensen.

E-A-T to the rescue! Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid zijn de E-A-T variabelen. Deze variabelen zijn genoemd door Google in het 167 pagina’s tellende Search Quality Evaluator Guidelines boekwerk. Sinds de Medic update van augustus 2018 zijn deze variabelen bekend bij de meeste SEO specialisten. Het draait er om dat de content op een website geschreven of gecheckt is door specialisten en dat er genoeg kenmerken zijn binnen en buiten die website die de autoriteit en expertise op een bepaald vlak laten zien door merken. 

De vraag is dan natuurlijk wel hoe door AI gegenereerde content wel E-A-T proof is. Of is AI slimmer dan een medisch specialist als het bijvoorbeeld gaat over medisch advies op websites? Of is AI ook in staat om te bepalen of bepaalde onderdelen inhoudelijk ook kloppen?

Bottomline is wel dat E-A-T in 2023 nog steeds een belangrijk onderdeel is binnen SEO. Preventief websites verbeteren rond expertise en betrouwbaarheid blijven we sterk adviseren en niet alleen in de typische Your Money Your Life categorieën. Daarnaast kun je als merk het expertise onderdeel ook goed omzetten in autoriteit. Kennis die je op je eigen platform deelt is natuurlijk ook erg geschikt om op andere websites te staan.

Een fragment uit de Search Quality Evaluator Guidelines van Google

3. User intent

Content maken die aansluit op de intentie van de zoeker is natuurlijk niet nieuw, maar zeker een SEO trend van de afgelopen jaren. Het mappen van zoektermen en topics in bepaalde clusters werd natuurlijk al veel gedaan, maar het labelen op user intent helaas vrij weinig. Er zijn grofweg vier intenties:

  • Informationeel > de zoeker is op zoek naar informatie. Vb:Hoe groot is een voetbalveld?
  • Navigationeel > de zoeker is op zoek naar een plek binnen een specifieke website. Vb:Belastingdienst omzetbelasting
  • Transactioneel > de zoeker wil iets aanschaffen. Vb: “Macbook Air met nieuwe Apple chip kopen
  • Commercieel > de zoeker is in de markt voor een product/dienst, maar oriënteert nog. Vb: “Beste restaurant in Zwolle

Deze verschillende intenties kun je nog verder opknippen. Het is als website eigenaar of SEO specialist natuurlijk belangrijk om content en landingen aan te passen aan de intentie van de zoeker. Die intentie kun je vrij snel zien door simpelweg te kijken hoe Google de zoekresultaten serveert op bepaalde zoekopdrachten. Heb jij een commerciële pagina gemaakt voor een zoekvraag die toch echt vooral informationeel is? Dan is het zinvol om je tactiek daar op aan te passen.

4. Page Experience

Deze trend heet qua titel bewust “Page Experience”, omdat de ervaring op een landingspagina wat verder gaat dan alleen voldoen aan de Core Web Vitals uit Google’s Page Experience Update. Ook het verwerken van de intentie op de landingspagina, het verbeteren van conversie, het helpen van de gebruiker op de manier die zijn of haar voorkeur heeft hoort hier bij. Een “How-to” artikel kun je bijvoorbeeld op verschillende manieren aanbieden aan de gebruiker. Blogcontent kan geschikt zijn, maar misschien is een video wel beter. Het combineren van deze manieren werkt dan nog het allerbeste.

De Page Experience Update van Google is natuurlijk niet nieuw, maar draait al weer een aantal jaren mee. De Core Web Vitals die in het Site-vitaliteit rapport van Search Console centraal staan (Largest Contentful Paint, First Input Delay en Cumulative Layout Shift) zijn voor veel websites helaas lastig om in het groen te krijgen. Daarnaast voegt Google ook nog nieuwe Core Web Vitals toe aan de huidige set (Interaction to Next Paint), waardoor dit onderwerp steeds op de SEO agenda blijft staan.

Core Web Vitals via Google Pagespeed

5. Crawling en Indexing

Deze SEO trend is tweeledig: enerzijds is door het indexdekking rapport in Search Console veel meer bruikbare informatie over de verhouding tussen het aantal niet geïndexeerde pagina’s en het aantal geïndexeerde pagina’s. Anderzijds is er door de introductie van IndexNow tegenwoordig een manier om URLs te pushen richting zoekmachines, in plaats van het wachten op een crawl. Met het oog op de indexatie issues eind 2021 en begin 2022, waar veel websites last van hadden, is IndexNow een welkome oplossing. Helaas ondersteunt Google dit nog niet.

Indexatie issues blijven een belangrijke SEO trend, maar wat ons betreft eentje waar SEO specialisten actief mee bezig gaan. Issues oplossen uit het indexdekking rapport, interne linkstructuren aanpassen zodat belangrijke URLs vaker gecrawld worden, URLs zonder toegevoegde waarde uitsluiten van crawlen, Log files analyseren om te checken welke URLs GoogleBot hit: genoeg werk aan de winkel!

Indexdekking: Meer niet geïndexeerde pagina’s dan geïndexeerde pagina’s betekent nog niet dat er geen extra vertoningen zijn

6. JavaScript

Ja, veel te kort door de bocht om hier JavaScript af te gaan zeiken in een SEO trend. Toch is voor de SEO specialist HTML nog steeds de way to go. We zien echter nog steeds veel websites die in z’n geheel (Client Side Rendered) op JavaScript draaien of voor SEO belangrijke onderdelen van JavaScript afhankelijk laten zijn. De “het duurt veel langer voordat Google JavaScript crawlt dan HTML” argumenten hebben nu ook eindelijk een getal gekregen. Ziemek Bućko experimenteerde met JavaScript en HTML en concludeerde dat Google 9x meer tijd nodig heeft om JavaScript te crawlen dan HTML. Dit blijft ook in 2023 een belangrijk aandachtspunt. Op naar URLs die snel en volledig te crawlen en indexeren zijn.

7. Long reads

Jaren geleden zagen we ‘Word count’ als een belangrijk onderdeel binnen SEO. Als je maar de meeste tekst had over een bepaald onderwerp zou het wel gaan werken. Dat idee is natuurlijk allang achterhaald, maar toch blijkt er wel een kern van waarheid in te zitten. Op het moment dat we dit als SEO markt echter doorzetten, komen we in een eindeloze spiraal terecht, omdat je eigen merk over een bepaald onderwerp nou eenmaal meer content moet hebben in vergelijking met de concurrent.

Het beste antwoord op een bepaalde topic is echter vaak wel een long read of een cornerstone pagina waard. En dan draait het in het vergelijk met concurrenten niet meer om de webpagina met de meeste tekst, maar om de webpagina met de beste aansluiting op intentie en het meest volledige antwoord op de zoekvraag en bijbehorend topic.

8. Focus op andere zoekmachines

Er zijn een aantal ontwikkelingen die de focus in 2023 kunnen verleggen naar andere zoekmachines of andere manieren van zoeken:

  • Er gaan geruchten rond over Apple die een zoekmachine aan het ontwikkelen is om zo de concurrentie met Google aan te gaan. Het heeft er alle schijn van dat dit echter nog wel even gaat duren
  • TikTok is op dit moment een plek voor de jongere generatie om content te ontdekken. Het fungeert natuurlijk niet direct als een zoekmachine.
  • Google is niet altijd het startpunt van een zoeker, hoe graag we dat ook willen. Een Bol.com, Booking.com, Skyscanner of andere website kan dat net zo goed zijn. Belangrijk dus ook om je eigen interne zoekmachine ook te optimaliseren!

Het is van belang om verder te kijken dan enkel Google als zoekmachine.

9. Veranderende SERP

Sinds de introductie van Universal Search is er natuurlijk al geen sprake meer van een simpele 10 organische listings op de eerste pagina van Google. Maar we zien de laatste jaren steeds meer verandering in de zoekresultaten. Dat heeft te maken met:

  • De ‘Zero click’ SERP: Google die al een aantal jaren het antwoord op een zoekvraag zelf geeft in de zoekresultaten, wat er vervolgens voor zorgt dat de gebruiker niet meer doorklikt op een resultaat. Een redelijk recente studie toonde gelukkig aan dat het aandeel ‘zero clicks’ niet zo hoog is als we denken.
  • Relevantie en intentie: Google is telkens aan het testen wat het beste resultaat is voor een gebruiker als het gaat om relevantie en intentie van de gebruiker. Hierdoor vinden er veel verschuivingen plaats, maar ook veel ‘feature veranderingen’ in de zoekresultaten.
  • Actualiteit: Google is heel goed in staat om versheid en actualiteit mee te nemen in een zoekresultaat, waardoor een zoekvraag van de één op de andere dag volledig anders kan zijn
Dirk Kuyt is ontslagen bij ADO Den Haag. Het zoekresultaat verandert daardoor vrijwel direct.

Door deze ontwikkeling moet je als SEO specialist nog meer gefocust zijn op alle mogelijke ‘real estate’ in de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen, video, nieuws en web stories.

Verdwenen SEO trends uit de afgelopen 10 jaar

Er zijn genoeg SEO trends die in het verleden benoemd zijn, maar op dit moment echt geen SEO trends meer zijn. Dit kan te maken hebben met het feit dat zo’n SEO trend een soort gemeengoed of basis is geworden van een SEO aanpak. Vaker heeft dit te maken met een techniek die niet meer ondersteund wordt of een trend die niet echt heeft doorgezet. We hebben de belangrijkste SEO trends artikelen van de afgelopen 10 jaar op een rij gezet, zodat we konden turven wat veel genoemd werd. SEO trends die uit de picture zijn op dit moment zijn:

Contentmarketing

Wat ons betreft typisch een SEO trend die ingekapseld is in de dagelijkse werkzaamheden van de SEO specialist. Contentmarketing kent (helaas) ook meerdere definities en is wellicht een stuk breder dan SEO alleen. Voor ons is contentmarketing echt een SEO gerelateerde discipline: alle vormen van (op zoekvraag gebaseerde) content om de bezoeker naar een website te halen of kennis te laten maken met een merk. Contentmarketing werd heel vaak genoemd in SEO trends artikelen uit 2013, 2014, 2015 en 2016. En verdween hierna een beetje van de radar.

Social signals

Hebben social shares en likes ook effect op zichtbaarheid in de zoekmachine? Het antwoord is nee. Social signals stonden ook van 2013 t/m 2016 op de lijstjes, maar doordat Google+ nooit het succes werd dat Google ervan verwacht had, verdwenen social signals van de SEO trends lijstjes.

Voice Search

“Voice search will be 50% of all searches by 2020”. Een claim die door de SEO wereld opgepakt is, door een quote van Comscore als waarheid te beschouwen. Zo’n vaart is het niet gelopen natuurlijk. Maar deze statistiek zorgde er wel voor dat veel SEO specialisten met Voice Search aan de slag gingen. Voice werd voor veel organisaties een prestige project. Automerken gingen bijvoorbeeld aan de slag om via spraakgestuurde commando’s de gebruiker een proefrit te laten boeken. Indrukwekkende projecten, alleen jammer dat de gebruiker daar zelf niet op zat te wachten. Voice Search is natuurlijk nooit helemaal weggeweest, want spraakgestuurde apparaten blijven deel uitmaken van de wereld. De piek van Voice Search in de SEO trend lijstjes lag tussen 2016 en 2020. Tot we er in 2020 dus achter kwamen dat Voice niet zo groot was als gedacht. Het kan natuurlijk nog wel groot worden in de toekomst.

Apps

Technisch gezien is ASO geen SEO. ASO staat in dit geval niet voor asociaal, maar voor App Store Optimization. Wat één van de redenen was dat Apps in de SEO trend lijstjes van 2016 en 2017 voorkwamen. App Store Optimization zorgt ervoor dat je App niet alleen op een merknaam rankt in de App Store of Google Play store, maar ook op andere zoektermen. De andere reden dat Apps in de SEO trend lijstjes te vinden was als trend, had te maken met de introductie van iOS- en Android App indexing. De mogelijkheid om je app content te laten crawlen. Dat is echter niet zo’n hot topic meer de laatste jaren.

AMP

Het accelerated mobile pages project kwam in de lijstjes voor tussen 2016 en 2019. Een AMP pagina van een website was (en is) een mobiele variant van een pagina die bijna helemaal gestript was, zodat deze razendsnel was. Dat gaf een voordeel: in het mobiele resultaat kreeg je voorrang met een AMP pagina. Daarnaast liet Google het AMP logo (bliksemschicht) zien, zodat de gebruiker wist dat het om een razendsnelle pagina ging. AMP had helaas flink wat nadelen. Een mooi design doorvoeren in je AMP variant was bijvoorbeeld erg lastig. Daarnaast was het vrijwel onmogelijk om scripts in te laden. Sinds de komst van Core Web Vitals is AMP overbodig geworden. Als developer moet je nu zelf in staat zijn om een razendsnelle ervaring te bieden aan je gebruiker.

Innoveren & de SEO basis goed voor elkaar hebben

Bij de meeste organisaties (ook de grote merken) draait SEO nog steeds om de basis: een website die technisch goed in elkaar steekt, de beste content aanbiedt voor de doelgroep en de hoogste autoriteit heeft. Maar op de juiste manieren vernieuwen in je SEO strategie kan je zeker een stap verder gaan helpen en juist een voorsprong op de concurrentie opleveren. En uiteraard je werk efficiënter maken.

Neem ook eens een kijkje op onze SEO checklists pagina!

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.