Google Shopping was in een ver verleden een organisch kanaal (ja, opa vertelt). Sinds 2013 is het één van de meest succesvolle betaalde kanalen voor menig eCommerce website. Het aandeel Shopping is voor veel webshops misschien wel 50% van het totaal. Toch heeft Google ook een grote vijand in de vorm van Amazon (en andere marketplaces). Een reden voor de zoekmachine om Google Shopping voor een deel weer organisch te maken. De aankondiging vond ergens in april 2020 plaats. En sinds afgelopen week is het wereldwijd uitgerold (en dus ook in NL). In dit artikel leggen we uit hoe je Google Shopping voor organisch regelt en hoe je de organische Google Shopping resultaten meetbaar maakt.
Er zijn twee plekken waar je organische Google Shopping resultaten vertoond worden:
De Google Shopping tab met organische resultaten zelf ziet er als volgt uit:
De marketeers die Google Shopping Ads inzetten, weten dat je een productfeed aan Google geeft in het Google Merchant Center (een soort online retail centrum van Google). Daar heb je ook de mogelijkheid om de ‘gratis’ listings aan te zetten. Je doet dat in het Merchant Center onder Growth > Manage programs:
Deze optie is niet automatisch ingeschakeld, schakel dus zelf ‘gratis listings voor surfaces across Google’ in. Met ‘surfaces across Google’ bedoelt Google alle verschillende Google platformen (Shopping, Images, etc.).
In het Merchant Center vind je ook info over de hoeveelheid klikken die tot nu toe plaats hebben gevonden (te filteren op product, merk en Google categorie):
Als je als adverteerder of website eigenaar niets doet aan meetbaarheid, dan veegt Google alle ‘gratis’ resultaten op de grote Google / Organic hoop. Dat is iets wat we met kliks uit Google Mijn Bedrijf ook zien. Je wil echter wel weten welke producten verantwoordelijk zijn voor omzet. Het is daarom van belang om de URLs in de feed te taggen (dit raden we ook aan met de link naar je website in Google Mijn Bedrijf). De webshops waarvan wij weten dat ze Google Shopping Ads inzetten hebben allemaal ‘Autotagging’ ingeschakeld. Als we dan de URL in de productfeed een UTM code geven, zal Google dit meenemen in de organische resultaten, maar voor betaalde resultaten Autotagging gebruiken. Op die manier ben je toch in staat om op een goede manier de resultaten te meten. In de URL builder van Google (een tool van Google om een UTM code te maken) ziet dit er als volgt uit:
We moeten er dus voor zorgen dat achter elke productURL in de feed ?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic_shopping komt te staan. Dit kun je doen door dit bijvoorbeeld in je Datafeedmanagement tool toe te voegen aan elke URL in je productfeed.
In Google Analytics zal je daarna (als je de UTM code uit ons voorbeeld gebruikt) in Acquisitie > Campagnes onze ‘organic_shopping’ campagne zien:
Het verbeteren van Google Shopping resultaten (zowel betaald als organisch) doe je door je productfeed zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de zoekvraag.
Het verbeteren/optimaliseren van een productfeed kun je overlaten aan de webbouwer, maar veel marketeers kiezen er voor om dit met een datafeedmanagent tool te doen. Tools die wij in het verleden voorbij hebben zien komen zijn Channable en E-SS, maar er zijn ongetwijfeld veel meer tools die dit kunnen. Je geeft dan de productfeed als input aan een tool, die je vervolgens gebruikt om de feed te optimaliseren. De output-feed laad je daarna in, in het Google Merchant Center.
De reden dat deze tools gebruikt worden, is omdat het je in staat stelt om snel wijzigingen te doen in de feed. Daarnaast geven de standaard webshop platformen (Magento, Lightspeed, Shopify, etc.) bijzonder matige productfeeds over het algemeen.
Een aantal onderdelen uit de feed die je met een datafeedmanagement tool goed kunt optimaliseren zijn:
De optimalisaties die je al had gedaan voor Google Shopping Ads werken ook voor de organische Google Shopping resultaten, dus het mes snijdt aan twee kanten.
Deze feature is in oktober uitgerold en we zien het nog niet terugkomen in de ‘normale’ zoekresultaten. Mijn vermoeden is dat daar het merendeel van alle betaalde Shopping kliks ook vandaan komen. In de Shopping tab zien we echter wel de eerste vertoningen en kliks (zie ook bovenstaande voorbeelden). De feestdagen (ondanks de huidige lockdown situatie) komen er ook aan, dus wellicht dat we wat organisch vuurwerk gaan zien in de Shopping resultaten.
Op het moment dat je Google Shopping Ads inzet is het natuurlijk een no-brainer om deze functie aan te zetten. Alle feed-optimalisaties die je uitvoert gaan ook helpen bij meer organische zichtbaarheid in Shopping!
Heb je hulp nodig bij het inzetten of meetbaar maken van de organische Google Shopping inzet? Neem dan even contact met ons op!
Gaat je website verhuizen voor SEO? Zorg ervoor dat je geen verkeer laat liggen. Wellicht kunnen wij je helpen bij een SEO migratie.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|