9+

Helpful Content analyse met Chat GPT

Zoek je iemand die onafhankelijke feedback wil geven op je content? Iemand die checkt of je webpagina behulpzaam en betrouwbaar overkomt, en geschreven is voor mensen? Denk dan eens aan Chat GPT. Met Chat GPT analyseer je snel en eenvoudig hoe goed jouw content voldoet aan de richtlijnen voor Helpful Content. In dit blog leg ik je stap-voor-stap uit hoe je dat doet.

Helpful Content Updates

De Helpful Content Updates zijn wat mij betreft de belangrijkste ontwikkelingen binnen de contentpijler van SEO. Als ik tijdens een SEO training namelijk vraag voor wie de deelnemers een webpagina maken, is er niemand die zegt: ‘Voor zoekmachines’. Toch doen we dat vaak nog wel, bewust of onbewust. En Google is steeds beter in staat om slechte SEO content te herkennen. Met de Helpful Content Updates gaat echt goede content steeds beter ranken ten opzichte van waardeloze content.

Google adviseert dan ook om iemand anders, die niet bij jouw website betrokken is, een eerlijk oordeel te laten geven. En wie kan dat nou beter (en sneller) dan Chat GPT?

Stap 1: Zet de Helpful Content richtlijnen in een sheet

Google heeft beschreven hoe jij jouw pagina zelf kunt beoordelen:

https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content

Al deze vragen zet ik een sheet. Ik groepeer ze onder dezelfde kopjes als Google dat doet, zoals ‘​​Content and quality questions’ en ‘Expertise questions’, om overzicht te houden en ook om de analyse in verschillende delen te doen. Daarbij nummer ik de vragen, zodat ik straks sneller het antwoord bij de juiste vraag kan zetten. Dat ziet er zo uit:

Stap 2: Geef jouw tekst aan Chat GPT

Mijn ervaring met Chat GPT is dat je nooit zomaar een tekst moet geven, want dan krijg je direct een random analyse. Dit kost veel tijd en dat is niet wat je wil. Daarom vraag ik Chat GPT expliciet om ‘ja’ te zeggen als de tekst is ontvangen. Meestal houdt hij zich dan in.

Prompt: Ik geef je eerst een tekst. Zeg ‘ja’ als je deze hebt ontvangen. {Plak hier de tekst van jouw pagina}.

Stap 3: Stel de Helpful Content vragen aan Chat GPT

Nadat Chat GPT de tekst heeft ontvangen, ga je de Helpful Content vragen stellen. Dat doe ik met deze prompt:

Prompt: Nu stel ik je een aantal vragen over deze tekst: {Plak hier de vragen uit je sheet}

Tijdens het schrijven van dit blog had Chat GPT een slechte dag en moest ik de tekst nog eens geven, maar over het algemeen werkt dit in één keer.

Alternatieve prompt: 

Dit zijn de vragen: 

{Plak hier de vragen uit je sheet}

Ik wil dat je de vragen beantwoordt aan de hand van deze tekst:

{Plak hier de tekst van jouw pagina}

Het is trouwens niet nodig om de vragen naar het Nederlands te vertalen. Meestal krijg je het antwoord gewoon in het Nederlands, ook al staan de vragen nog in het Engels.

Stap 4: Plak de evaluatie in je sheet

Kopieer het antwoord van Chat GPT en voeg deze toe aan je sheet. Zorg ervoor dat je antwoorden naast de vragen staan. Soms is het even schuiven, vooral als Chat GPT je vragen herhaald heeft. Dit is het resultaat:

Stap 5: Geef scores aan de antwoorden

Je moet zelf het antwoord van Chat GPT nog interpreteren. Ik hanteer een eenvoudig scoremodel:

  • J = Ja
    dit heb je al goed voor elkaar volgens de Helpful Content Analyse van Chat GPT. Hier hoef je dus niets meer aan te verbeteren.
  • N = Nee
    dit heb je nog niet goed geregeld volgens de Helpful Content Analyse van Chat GPT. Hier moet je zeker mee aan de slag.
  • M = Misschien
    op dit punt doe je het niet slecht, maar er is nog ruimte voor verbetering.
  • – = Niet van toepassing
    sommige vragen kan Chat GPT niet goed beantwoorden en laat ik buiten de analyse

Ik vind het zelf prettig om met kleuren te werken, zodat ik snel een overzicht van de verbeterpunten heb. Je kunt dit zelfs automatiseren met conditionele opmaak in Google Sheets of Excel.

Stap 6: Verbeter je content

Nu je weet waar je verbeterpunten liggen, kun je aan de slag. Dit kan in de vorm van een advies aan je klanten of collega’s, of je pakt het zelf op. Ik merk dat een aantal adviezen vaak terugkomt, zoals deze:

  • Geef duidelijker aan waarom je expert bent en hoeveel ervaring je hebt.
    Gebruik formuleringen als: “Dit zie ik vaker”, “… die ik regelmatig gebruik”,  “Daarom geloof ik sterk dat …”.
  • Geef meer uitleg over een onderwerp.
  • Noem voordelen en nadelen en maak het eenvoudiger om verschillende diensten met elkaar te vergelijken.
  • Link naar ‘over ons’.
  • Laat reviews of testimonials  zien. Gebruik hier bijvoorbeeld een widget voor.
  • Vertel meer over levering, installatie en garantie.

Helpful Content gaat over je hele website

In dit stappenplan laat ik je zien hoe je een enkele pagina in je website analyseert en verbetert. Maar Google beoordeelt met Helpful Content je HELE website. Dus als het grootste deel van je content waardeloos is, word je alsnog geraakt door een update, ook de pagina’s die wel waardevol (helpful) zijn. Zeker bij een grote of oudere website, is het goed om alle URL’s te crawlen. Beoordeel vervolgens of het merendeel van je pagina’s wel helpful is. Krijgen pagina’s bijvoorbeeld weinig clicks en vertoningen, of is er sprake van thin content, overweeg dan om pagina’s te schrappen, samen te voegen of te verbeteren. 

De belangrijkste inzichten in het kort

Samengevat zijn dit de belangrijkste punten om te onthouden:

1. Pak Chat GPT erbij voor je SEO-check:
Koppel Google’s Helpful Content richtlijnen aan Chat GPT en duik dieper in je webpagina’s voor verbeterpunten die het verschil maken.

2. Geef je content een cijfer:
Na je sessie met Chat GPT, geef je elk antwoord een label: ‘Ja’, ‘Nee’, ‘Misschien’, of ‘Niet van toepassing’. Zo zie je in één oogopslag waar je aan moet sleutelen.

3. Kijk verder dan één pagina:
Focus niet alleen op losse pagina’s. Bekijk je hele website kritisch, want Google kijkt naar het totaalplaatje als het gaat om rankings.

Wil je hulp bij het gebruik van Chat GPT of het uitdenken van een SEO strategie of ben jij benieuwd naar onze SEO diensten? Laat van je horen, we helpen je graag.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.